Mes de paraules

Calen solucions si no es vol arribar al col·lapse en la mobilitat urbana

Debat sobre la mobilitat urbana
D’esquerra a dreta, Dr Jaume Feliu, Santiago Tarín, Pere Roca i, en primer terme, Eduard Ayach

Experts en mobilitat i el sector logístic evidencien que cal repensar el sistema de repartiment davant els canvis en els hàbits de consum

Debat sobre la mobilitat urbana
D’esquerra a dreta, Dr Jaume Feliu, Santiago Tarín, Pere Roca i, en primer terme, Eduard Ayach

El debat sobre la Gestió excel·lent de la mobilitat urbana de persones i mercaderies que es va celebrar ahir al vespre a la Sala de Graus de la Facultat de Lletres i Claustre Sant Domènec de la Universitat de Girona va evidenciar que cal prendre decisions, gestionar i aplicar solucions si no es vol arribar aviat al col·lapse en la mobilitat urbana.

Coincidint amb la proximitat del cada vegada més popular Black Friday i del Nadal, ABE (l’associació per a la recerca de l’excel·lència) juntament amb ABE·L (l’associació per a la recerca de l’excel·lència logística), la Federació d’Organitzacions Empresarials de Girona (FOEG) i la Universitat de Girona (UdG) van tractar ahir el repte de la gestió de la última milla urbana –l’entrega massiva de paqueteria i mercaderies a les ciutats- i com afecten les noves tendències de consum i la mobilitat a la trama urbana i les persones que hi habiten.

“L’ecommerce està canviant tot l’escenari que havíem conegut, amb creixements de fins al 25% anual. Cal reinventar la forma de distribuir”, va explicar Pere Roca, Director general de Districenter i cofundador de Geever. Segon Roca, fins a “un 30% de les entregues són fallides i tornen al magatzem”, fet que comporta una gran ineficàcia, més trànsit afegit i contaminació. Roca va exposar com a solució el model que proposa Geever: el transport de tots els paquets en camions durant la nit fins a aparcaments habilitats i propers als punts d’entrega. Els últims metres “els fan els nostres treballadors a peu o en patinet” en comunicació constant amb el client final gràcies a les noves tecnologies per tal d’assegurar l’entrega. Roca va incidir també en la precarietat del sector: “No hi ha gent que vulgui fer entregues. Han d’aparcar lluny, carregar kilos de mercaderies, suportar tractes injustos. Hem d’humanitzar el sector i aplicar solucions tècniques i tecnològiques”.

Als municipis costaners de Girona el gran problema de la mobilitat rau en la gran estacionalitat, i la gran quantitat de mercaderies que es mouen en època estival per a poder nodrir el sector Horeca. “Les administracions no estan gestionant aquest problema”, va explicar el president de la patronal CETCAT i vicepresident de la FOEG, Eduard Ayach, que va insistir en la necessitat que “cal entendre l’entrega de mercaderies com un servei públic” perquè “les mercaderies són per a les persones”. Per Ayach caldria adaptar les ordenances municipals que regulen les càrregues i descàrregues, els horaris d’aparcament i la mobilitat i tractar aquesta reglamentació d’un manera supramunicipal. En canvi, “cada Ajuntament ho regula diferent i no es vol arribar a cap solució”. Alhora va considerar fonamental reduir el transport privat per evitar el caos.

En l’acte, moderat pel vicepresident d’ABE, Santiago Tarín, El Dr. Jaume Feliu, expert en mobilitat urbana i professor agregat de Geografia de la UdG, va replantejar: “Els serveis públics estan lligats a dret. L’ecommerce planteja uns conflictes en l’espai urbà i la solució està en repensar les coses. Tothom ha de poder aparcar a l’espai públic? Tothom ha de poder rebre un paquet a qualsevol hora? Cal repensar quins són els nous drets per tal de trobar la solució del conflicte urbà”.