Mes de paraules

El CEIP Jaume Vicens Vives de Roses, premiat amb una beca de 3.000 € per la Fundació Espavila

La escola de Roses va ser un dels 4 guanyadors de les ‘Beques Educar Fomentant l’Esforç’ gràcies a un treball dels professors Deborah Coll i David Pujol

CEIP Jaume Vicens Vives
David Pujol i Deborah Coll (a l’esquerra amb el diploma) el dia del lliurament de les Beques Educar Fomentant l’Esforç

Els tutors de 6è de primària de l’escola Jaume Vicens Vives de Roses, Deborah Coll i David Pujol, van començar a treballar l’any passat amb els seus alumnes amb la metodologia ‘de projecte’, és a dir, “agafes un punt, un tema d’interès, per exemple la pesca a Roses, i ens endinsem en la seva història, en la geografia de la badia de Roses,  n’hem al port a entrevistar la Carmeta, la remenadora, n’hem a la platja a tirar l’art. I  a través de tot això, els nens i nenes coneixen l’esforç que costa guanyar-se la vida per una banda, i després l’esforç que fan ells per fer un treball i exposar-ho en públic davant els seus pares”, explica Coll.

Segons els docents del col·legi Vicens Vives, aquesta no és una metodologia nova, però tal com la van pensar els que la van crear “encara nosaltres no hem fet, però ho farem, consisteix en que els propis alumnes triïn el tema a estudiar”, afirma Pujol, per remarcar tot seguit que “portem a terme aquesta metodologia enlloc dels llibres de text, evidentment que els utilitzem, però com una eina de consulta o recerca, ja que a través de la metodologia del projecte podem impartir les diferents assignatures”.

Beques de la Fundació EspavilaI va ser l’any passat quan Coll i Pujol van presentar el seu projecte basat en la cultura de l’esforç a la Fundació Espavila, entitat creada, ara fa dos anys, a la població barcelonina de Granollers, per tal de donar a conèixer, fomentar i potenciar els valors de la cultura de l’Esforç en tots els aspectes dins de la nostra societat.
I la manera de potenciar aquest valor es atorgant 4 beques a entitats, associacions, centres educatius o persones, a nivell individual.

Els dos tutors de 6è de Primària van presentar l’any passat un projecte que, sota el títol ‘Implica’t en la millora de Roses , està basat en tres eixos:

  • esforça’t per millorar tu
  • esforça’t per millorar la teva escola
  • esforça’t per millorar la teva vila

El projecte, però, no va ser premiat i es va concedir les beques a altres propostes, però el responsables de la Fundació Espavila els van dir a Deborah Coll i David Pujol que era un projecte molt bo i que el tornessin a presentar, “i així ho vam fer, vam canviar algun punt, però el projecte és el mateix, i van decidir donar-nos la beca”, assenyala David Pujol.

Beques de la Fundació Espavila
Els alumnes de 6è de Primària de l’escola Jaume Vicens Vives amb els seus tutors

El mateix professor considera que la beca els anirà molt bé per enriquir l’aprenentatge del joves estudiants, “ja que nosaltres treballar amb la metodologia de projecte ho anàvem a fer igual, però amb els 3.000 poden organitzar activitats, que abans, sense aquest suport econòmic no podíem fer”. Per exemple, el taller de teatre impartit per la Laia Tomàs que es va acabar amb una representació al teatre de l’obra ‘Ajuda’ns a canviar el món’, on els alumnes de 6è del Vicens Vives es van estrenar com actors. “El que pretenem és que el nens vagin aprenent, a pensar, a treballar i a fer un esforç per aconseguir bons resultats”, diu la Deborah Coll, per afegir “que volem que els alumnes es donin compte que no és qüestió de memoritzar, és qüestió d’esforç, i els alumnes estan molt contents i ho valoren”.

El ‘secret’ de treballar amb la metodologia de projecte “és que hi ha dinamisme, els joves veuen que passen coses, venen persones interesants a classe, tenen contacte amb la gent de Roses i, de mica en mica, van perceben que són protagonistes de tota una aventura que durarà un any”, assenyala Pujol.

Beques de la Fundació Espavila
Exposició-mural de la tirada de l’art que van fer els alumnes amb l’ajuda dels pescadors

Dintre de la metodologia de projecte, els dos tutors organitzen diferents activitats i accions, com per exemple, els van donar als alumnes un sobre amb un sèrie de valors, com el Personal, la Família, l’Amistat, el Poble i l’Escolar, amb els quals els estudiants han d’adquirir una sèrie de compromisos i si fan l’esforç de complir-los veuran que, d’una manera o altre, són recompensats.

Una altra activitat que han organitzat Coll i Pujol és una galeria de personatges que han entrat a la història gràcies al seu esforç, la qual, un cop acabada, “els joves van haver d’exposar-ho en públic davant primer, els alumnes d’altres classes i, després davant els seus pares. Un exposició oral que els anirà molt bé en un futur, perquè hi ha joves a l’institut mai han presentat un treball en públic”, assenyala la Deborah.

Representants de la Fundació Espavila van visitar el CEIP Jaume Vicens Vives el passat mes d’octubre, just quan es va portar a terme la sessió de l’exposició del treball d’investigació de personatges il·lustres, on van comprovar que el projecte inculcava valors com el companyerisme, la comprensió, l’expressió oral i la pèrdua de  la por per parlar en públic.

Beques de la Fundació Espavila
Dia de la visita de la Fundació Espavila a l’escola Jaume Vicens Vives

David Pujol considera que el que estan fent, tant ell com la Deborah Coll, amb els joves alumnes serà valorat per aquets “d’aquí a un temps, quan vagin a l’institut, es donaran en compte del que han viscut, com per exemple fins al moment han pescat tirant l’art, han actuat en un escenari com el Teatre de Roses, i això té un valor, que és l’esforç que han fet per aconseguir-ho.”

Els tutors tenen previst fer, a banda de les accions que tenen previstes, una activitat que cal destacar, per la seva singularitat i la seva possible utilització en un futur, per sobre de les altres. La creació d’un gegantó amb la cara de l’historiador, escriptor i catedràtic que dóna nom a l’escola, Jaume Vicens Vives. Per això, ja han tenen l’aprovació de la família, i un cop creat, podrà passar a formar part de la Colla Gegantera de Roses.