Mes de paraules

El curs 2015-2016 començarà a comarques gironines amb 120.313 alumnes

Serveis Territorials d'Ensenyament
Un moment de la presentació del curs 2015-2016 a les comarques gironines

El delegat del Govern i el director dels Serveis Territorials d’Ensenyament van presentar avui les dades més destacades del curs 2015-2016

Serveis Territorials d'Ensenyament
Un moment de la presentació del curs 2015-2016 a les comarques gironines

El delegat del Govern, Eudald Casadesús, i el director dels Serveis Territorials d’Ensenyament, Albert Bayot, van presentat ahir el curs escolar 2015 – 2016 a les comarques gironines. El curs, segons que va assenyalar el delegat del Govern, començarà el dilluns 14 de setembre amb una plantilla de 8.310 docents i amb 120.313 alumnes entre tots els ensenyaments. Aquesta xifra representa un increment de 584 alumnes respecte el curs passat, que eren 119.729.

Pel que fa a les plantilles docents, el delegat i el director dels Serveis Territorials van explicar que a les comarques gironines, en relació amb el curs passat, han augmentat en 152 dotacions de professorat i amb la introducció de 37 tècnics específics de suport (tècnics d’integració social (TIS), tècnics d’educació infantil (TEI) i educadors de suport per a alumnat d’Educació Especial.

En la seva intervenció, el delegat del Govern també va destacar l’augment continuat i sostingut de l’oferta d’ensenyaments post-obligatoris i, sobretot, de Formació Professional fet en els darrers 4 anys a comarques gironines: 14 nous cicles formatius o batxillerat el curs 2012-2013, 16 nous grups el 2013-14, 10 nous grups el curs 2014-15 i 11 per al nou curs 2015-16. Això fa un total de 51. I també, dins d’aquests estudis, s’ha de remarcar la implantació molt important de la Formació Professional dual a la demarcació amb 12 noves propostes: en total 32 grups d’FP dual en 22 centres i amb la implicació de 165 empreses gironines.

El delegat va refermar l’aposta del Govern per l’educació i ha reiterat, una vegada més, “l’agraïment a la feina dels mestres i les mestres, dels professors i les professores i del personal de tots els serveis educatius per la seva col·laboració en aquest esforç de país de lluitar contra el fracàs escolar i a favor de l’èxit acadèmic”.

Al seu torn, el director dels Serveis Territorials d’Ensenyament, Albert Bayot, va encetar la seva intervenció amb l’agraïment també a la feina dels equips directius, de la Inspecció educativa i del personal dels Serveis Territorials, gràcies a la qual està previst que l’inici de curs estigui a punt. Bayot ha estructurat la presentació del curs en dos blocs:

  1. El curs en xifres a les comarques gironines i les actuacions remarcables
  2. Els indicadors clau dels Serveis Territorials, de millora del sistema educatiu: ofensiva de país en favor de l’èxit escolar
  1. El curs en xifres i actuacions remarcables
  • Escolarització d’alumnat. De les dades d’escolarització és destacable la disminució d’alumnat de P3, fet que ha permès baixar les ràtios a un nivell de 22 ó 23 alumnes/aula; l’increment a ESO, amb un % de ràtio de 31 alumnes/aula i l’increment dels estudis post-obligatoris, més a FP que a batxillerat, continuant així la tendència europea d’increment de la Formació Professional.
  • Centres docents. Els canvis en el nombre de centres són mínims respecte el curs passat. Destaca el tancament de l’Escola de la Vajol (Alt Empordà), que s’havia quedat amb 4 alumnes i no es va considerar viable pedagògicament mantenir-la en funcionament, i l’obertura d’una extensió d’institut a Breda (Selva), que depèn de l’Institut d’Hostalric.
  • Inversió en centres públics. El director dels Serveis Territorials ha destacat l’increment d’aquesta inversió en un 66% respecte l’any passat, i ha assenyalat que la majoria d’obres s’ha concentrat al juliol i a l’agost aprofitant que els centres estan lliures, fet que no exclou que se’n fan durant tot l’any. Ha fet un repàs de l’estat de cadascuna de les noves construccions previstes, de les que entraran en funcionament aquest curs i dels centres que estan en mòduls prefabricats, que malgrat que estan ben condicionats, l’objectiu del Departament és d’anar-los substituint per obra fixa.
  • Ensenyaments post-obligatoris. La demarcació de Girona és la que ha crescut més, en els darrers cinc anys, en oferta d’ensenyaments post-obligatoris, fet que ha permès la configuració d’un mapa amb coherència de l’oferta de Formació Professional a les comarques gironines. És remarcable l’increment de la modalitat dual, que ha passat d’una oferta de 15 alumnes i 2 cicles, el curs 2012-2013, a l’oferta de 198 alumnes i 12 cicles el curs 2015-2016.

Pel que fa a l’oferta de batxillerat, s’implanta a l’Institut de Vilafant (modalitats d’humanitats i de ciències) i en 3 la de doble titulació de batxillerat i diploma de Baccalauréat (Batxibac), en la línia de la seva potenciació per la proximitat amb França.

Currículum i avaluació per competències a primària i ESO. La concreció i el desenvolupament dels currículums implica canvis metodològics. El director dels Serveis Territorials va assenyalar que “des del Departament d’Ensenyament, per mandat de la LEC es va prendre la decisió de fer un currículum basat en competències, com demana la Unió Europea, fet que ha comportat un treball pedagògic previ important, de formació del professorat per aquest tipus d’enfocament”. A Girona, al febrer d’aquest any, es van convocar dues sessions, adreçades als equips directius, en les quals les directores generals de Primària i de Secundària van explicar-ho. I des d’aquell moment els materials de suport estan disponibles a la xarxa. Segons que va indicar el director dels Serveis Territorials, “no es tracta d’una implantació amb poc marge ja que hi havia fet un treball pedagògic previ important”, que ha comptat també amb l’assessorament als centres per part de la Inspecció educativa.

Accions formatives adreçades a l’aplicació del nou currículum
. Hi ha diferents programes previstos per a l’aplicació del nou currículum ja que representa un procés innovador en la docència i l’avaluació. Comporta continuar oferint formació competencial perquè és un canvi de cultura pedagògica. Una de les novetats és el màster d’actualització de l’ensenyament en educació infantil i primària, que s’oferirà amb col·laboració amb les universitats, que comportarà el compromís del professorat que el segueixi de desenvolupar-lo al seu centre de treball.


Ús de l’anglès en matèries no lingüístiques
. Segueix una línia de creixement alta. El que és interessant de destacar és veure com aquesta metodologia es va implementant a les escoles i als instituts.


Eixos bàsics de l’escola inclusiva
. S’està elaborant un Decret per establir directrius de gestió de l’alumnat amb necessitats educatives en un marc de sistema inclusiu. Es tracta d’un redisseny de l’escola inclusiva, que planteja la previsió que l’alumnat, a part de graduar-se, pugui continuar estudiant i incorporar-se al món laboral, i que actualitza i ordena les estratègies i instruments que fan possible una educació inclusiva al màxim. L’elaboració d’aquest decret està comportant un treball important dels tècnics i de professorat.

 

Dossier presentació Curs 15-16 a comarques gironines