El sector turístic de Roses presenta les accions que s’han de portar a terme per potenciar la Vila com a destinació turística

Futur turístic de Roses

Diferents moment de la presentació de les accions per potenciar Roses com a destinació turística

En total són 35 propostes com a resultat de les 6 Jornades de debat sobre el futur model turístic de Roses i que es van presentar ahir en un acte que es va portar a terme a l’Hotel Terraza de Roses, presidit per la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón

Futur turístic de Roses
Diferents moment de la presentació de les accions per potenciar Roses com a destinació turística

Les Jornades de debat sobre el futur model turístic de Roses, impulsades per l’Estació Nàutica Roses-Cap de Creus i l’Associació de Comerciants de la Vila, es van portar a terme durant els mesos. Jornades simultàniament van tenir com amb objectiu mobilitzar l’empresariat turístic de Roses i que va assolir sobradament com va destacar el principal impulsor d’aquestes jornades de debat, Miguel Gotanegra, és la primera vegada que els empresaris de Roses ens unim i ens posem a treballar conjuntament per fer una reflexió profunda i una proposta de futur per al nostre municipi”.

En total van ser 6 jornades que han donat com a resultat l’elaboració d’un ampli document que inclou 35 accions per desenvolupar en els propers anys en diferents àmbits: el comerç, la gastronomia, l’allotjament, la mobilitat i les activitats, l’oci i la natura.

En aquest sentit, Gotanegra va destacar que a partir d’ara “tenim per davant un repte molt important i el fet que des de la iniciativa privada s’hagi decidit tirar endavant un projecte d’aquestes característiques és molt remarcable”.

Aquest document, que és el resultat de les sis jornades de debat, es va presentar ahir en un acte a l’Hotel Terraza de Roses que va estar presidit per la consellera d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, Àngels Chacón, i que va comptar també amb l’assistència del representants de nou equip de Govern de Roses, Montse Mindan, Joan Plana i Fèlix Llorens.

De les 35 accions de millora del sector turístic de Roses hi ha que les ha l’executar el sector privat de manera exclusiva, però també s’inclouen d’altres per desenvolupar conjuntament amb les administracions, afirmant Gotanegra que “el nostre gran desig seria que les conclusions a les quals hem arribat es puguin portar a terme el més aviat possible i que les propostes que fa el sector privat es puguin fer realitat perquè Roses  continuï essent una de les  destinacions turístiques més importants del país”.

La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, que va intervenir a la finalització de l’acte, va felicitar i elogiar “l’enfocament encertat i rigorós d’aquest projecte” manifestant que aquestes jornades de debat són el punt i final a un procés de reflexió madur i consensuat entre totes les parts per un desenvolupament turístic de Roses”.

Chacón va desvetllar que “aquest model que es planteja des de Roses s’adequa amb el Pla Estratègic de Turisme de la Generalitat de Catalunya”. 

Canvi de model associatiu

El document elaborat arran de les jornades de debat també planteja un canvi de model associatiu amb l’objectiu de crear un potent lobby empresarial a Roses, i reforçar la participació dins el propi teixit empresarial.

La idea és reorganitzar l’actual estructura formada per dues entitats: l’Estació Nàutica i l’Associació de Comerciants, i crear un sol ens molt més potent . Dins d’aquest ens es formaran diferents taules de treball sectorials que funcionaran de forma autònoma i abordaran les àrees sobre les quals pivota el sector turístic: gastronomia, mobilitat, comerç, allotjament, i activitats, oci i natura . La voluntat és sumar esforços i establir sinergies entre tots els professionals implicats en el turisme per potenciar Roses com una destinació capdavantera.

Actualment l’estació Nàutica i l’Associació de Comerciants de Roses agrupen més de 200 empreses amb un volum de negoci de 159 milions d’euros ( representa el 37% del total de la facturació de les empreses del municipi) i que donen feina a 1.480 persones ( representa el 48% del total de les empreses del municipi).

35 accions en 6 àmbits

Xavi Abad, gerent de BIM Consultors, empresa encarregada d’organitzar les jornades de debat i d’elaborar el document va ser l’encarregat de presentar les 35 accions, fent una breu pinzellada per cadascuna d’elles “perquè aprofundir només en una d’elles podríem estar hores”, va explicar als assistents.

Accions que es divideixen en 6 àmbits:  

En el de la gastronomia es planteja: la creació d’un segell de qualitat gastronòmica Empordà; la celebració d’una jornada temàtica entorn al peix; l’impuls d’experiències turístiques al voltant dels productors i productes locals de qualitat; i dur a terme accions de formació específica entorn l’Escola d’Hostaleria. En l’apartat gastronòmic també es visualitza el  projecte del nou Bulli com un repte per al sector.

En l’apartat del comerç, una de les prioritats és dur  terme  accions per acabar amb la problemàtica del top manta i contra la venda d’articles falsificats; també es proposa un pla d’usos del comerç i un pla de formació comercial, entre d’altres actuacions.

En l’àmbit de l’allotjament es planteja:  un servei d’habitatge per a treballadors temporals i un pla de formació del personal dedicat a l’allotjament; un inventari d’habitatges buits; la categorització d’HUTS i apartaments turístics; suport en el control de l’oferta d’allotjament il·legal; i  un programa de sostenibilitat dels allotjaments.

Pel que fa a la mobilitat, es proposa una revisió del model de gestió de les zones blaves; que es dissenyi un sistema d’accés a platges i espais naturals i una ruta de mobilitat elèctrica, entre d’altres.

Quant a les activitats , l’oci i la natura, es planteja la participació a la junta rectora del parc natural del Cap de Creus i capitalitzar  la porta d’entrada al Cap de Creus ;  un programa empresarial d’activitats anuals; la creació de productes entorn a experiències; la revisió dels serveis en les rutes turístiques; i una proposta d’activitats al port.

A més,  hi ha diverses accions transversals que també es plantegen com ara  integrar el nou ens en el futur Centre Tecnològic d’Innovació Turística i Social de Roses , i dissenyar un pla de transició energètica per avançar cap a la sostenibilitat i en la reducció de  l’efecte del canvi climàtic.

Jornades amb un gran èxit de participació i ponents de primer nivell

Les jornades amb comptat amb la participació de 350 empresaris i amb 17 ponents altament qualificats i experts en els seus respectius àmbits: José Antonio Donaire (vicerector de la Universitat de Girona), Jordi Sargatal (ornitòleg i naturista ), Josep Maria Pla ( propietari del càmping Les Medes), Marc Casadellà ( gestor de Burricleta), Lluís Parera ( president de l’Associació Turística d’Apartaments Costa Brava Pirineu de Girona), Maria Abellanet ( Directora General del Grup CETT), Toni Castellar ( director del càmping La Ballena Alegre), Eduard Ayach ( vicepresident d’Asetrans i vicepresident de la patronal FOEG), Manuel Pineda ( Director de Projectes de Doymo), Pere Padrosa ( Director General de Transports i Mobilitat de la Generalitat) , Àngel Vilanova (vocal i membre fundador de l’Associació de Professionals de Sala de Girona), Anna Espelt (directora del celler Espelt), Carles Benítez (responsable del segell de qualitat Girona Excel.lent i tècnic de promoció econòmica de la Diputació de Girona), Mateu Casañas (xef i copropietari dels restaurants Compartir de Cadaqués i Disfrutar de Barcelona) i els empresaris del sector del comerç Josep Fajol, Miquel Roig i Salvador Giraut.