Mes de paraules

El Servei Català de Trànsit oferirà cursos de conducció gratuïts de motocicleta de 125 cc a joves a partir de 16 anys

Els cursos de conducció gratuits seran per a joves escolaritzats a partir de 16 anys de Secundària, Batxillerat i Cicles formatius, que disposin de permís de conduir A-1

Servei Català de TrànsitEl director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, va presentar ahir al matí al Bcn Moto Saló, a La Farga de l’Hospitalet de Llobregat, els cursos de conducció de motocicleta per a alumnes amb permís A-1 que s’oferiran des de l’SCT.

En l’acte de presentació, Isern va destacar que “aquests cursos persegueixen protegir els conductors de motocicletes; un dels col·lectius amb més sinistralitat” i va afegir que “en aquestes sessions es donaran lliçons elementals i bàsiques per augmentar la perícia a l’hora de conduir  aquest tipus de vehicles”. El director de l’SCT també va subratllar que “són una fase més en l’educació viària pràctica del Servei Català de Trànsit, que fins ara ha ajudat a assolir uns bons resultats, amb una reducció del 80% des de l’any 2000 en la sinistralitat dels joves”.

L’SCT oferirà cursos gratuïts de conducció de motocicleta 125 cc gratuïts per a alumnes amb permís A-1 i d’aquesta manera amplia el programa d’educació viària pràctica a aquests vehicles. Aquests cursos de training seran per a joves escolaritzats a partir de 16 anys de Secundària, Batxillerat i Cicles formatius, que disposin de permís de conduir A-1. Impulsar mesures per potenciar que els joves tinguin les competències necessàries en educació per al mobilitat segura també en motocicletes, és un dels objectius del Pla de Seguretat Viària 2014-2016.

La previsió de l’SCT és programar durant aquest 2014 una vintena de cursos per a un màxim de 400 alumnes. Avui, una cinquantena d’estudiants ha pogut fer les primeres classes en un circuit que l’SCT ha disposat en el recinte firal de l’Hospitalet de Llobregat.

Les sessions duraran quatre hores, i constaran d’una part teòrica, una simulació una altra part pràctica. Les classes teòriques tractaran sobre conceptes com els factors de risc de la persona, el vehicle i l’entorn, o les tècniques de conducció. Les pràctiques seran impartides per especialistes i en espais habilitats per a la conducció de motos. Sobre aquests vehicles els alumnes aprendran de primera mà tècniques per a millorar la perícia i el domini de les motocicletes.

Als participants en aquests cursos de conducció se’ls lliurarà un díptic amb el lema Si portes moto, entrena’t per la teva seguretat, el qual conté diversos consell viaris que cal tenir en compte a l’hora de conduir una motocicleta.

L’impuls d’aquests cursos és una eina per continuar conscienciant sobre la necessitat  d’una mobilitat segura amb la finalitat de reduir l’accidentalitat entre els motoristes, un col·lectiu amb uns índexs de sinistralitat encara preocupants i que no ha experimentat una davallada sostinguda de l’accidentalitat en els darrers anys. Al 2013, un de cada quatre morts a les carreteres catalanes va ser en motocicleta. A més, les motocicletes i els ciclomotors representen a Catalunya el 10% de la mobilitat, però estan presents en el 39% dels accidents amb víctimes mortals i ferits greus.

Aquesta acció d’educació viària pràctica és la continuïtat de les activitats didàctiques que desenvolupa l’SCT als centres escolars mitjançant els parcs infantils de conducció segura de bicicletes i ciclomotors i que cada curs lectiu  arriben a entre 15.000 i 20.000 alumnes de Primària i l’ESO des de fa sis anys.

L’SCT posa en marxa aquesta iniciativa de training de motocicletes també tenint en compte el mandat sorgit del Pla Estratègic 2014-2020, que marca la protecció dels usuaris de la mobilitat, sobretot els col·lectius vulnerables, com un dels grans eixos que han d’ajudar a complir l’objectiu de la Unió Europea de reducció de les víctimes mortals en un 50% l’any 2020 respecte de l’any 2010. A més, com a objectiu específic en el Pla Estratègic, d’acord també amb la UE, es marca la reducció d’un 20% dels morts i ferits greus de motoristes per a l’any 2020.

Cal remarcar que aquesta mesura d’educació per la mobilitat segura forma part de les propostes i recomanacions del Grup de treball de motocicletes que l’any passat l’SCT va impulsar en el marc de la Comissió catalana de trànsit i seguretat viària per aconseguir que la tendència positiva de reducció de l’accidentalitat que s’està aconseguint en els turismes es faci també evident en les motocicletes.