Mes de paraules

Festival Temporada Alta: Una fórmula d’èxit en temps de crisi

Festival Temporada Alta
Cartell obra de l'artista Josep Mª Oliveras

El festival de Girona i Salt aconsegueix la màxima ocupació de la seva història: un 93’4%, amb prop de 48.000 espectadors i més de 60.000 assistents

Festival Temporada Alta
Cartell obra de l’artista Josep Mª Oliveras

Una fórmula d’èxit! Una programació d’alt nivell, la implicació d’un públic fidel i cada vegada més ampli i divers, polítiques de promoció i proximitat amb l’espectador, una gestió diària de l’oferta d’espectacles i aforaments a partir de la demanda, una aposta per la internacionalització amb l’objectiu de ser referència a Europa; aquests són alguns dels ingredients d’aquesta recepta. L’edició 2013 del festival gironí tanca la seva 22a edició amb millors resultats dels que esperava en el seu inici.

Temporada Alta, Festival de Tardor de Catalunya. Girona / Salt,  va preveure per aquest any un cartell que mantenia –fins i tot augmentava- el mateix nombre de propostes, estrenes i produccions dels darrers anys, però que, davant de les retallades i la crisi de consum que viu el nostre país – per no parlar d’augment de l’IVA al 21% que afecta de manera directa en el públic-, s’exposava menys amb el nombre de representacions per a cada espectacle. Si altres anys s’havien programat dues o tres representacions d’alguns títols, en aquesta edició se’n posaven a la venda una, un parell en el millor dels casos. El públic però, una vegada més, ens ha sorprès i la demanda ha obligat a l’organització a programar 25 sessions més (més d’un 20%) de les previstes. Sobre les 109 funcions de 88 espectacles programats, s’han acabat fent 134 passis de propostes i gèneres ben diferents, no estrictament comercials, alguns d’ells de risc. En definitiva, han estat més de dos mesos i mig –del 3 d’octubre al 8 de desembre- amb 27 estrenes absolutes, 15 a l’Estat Espanyol, 4 a Catalunya, 20 espectacles internacionals i més espectacles de dansa que mai, la majoria dels quals han exhaurit les seves localitats, amb un 93% d’ocupació mitjana.

En aquesta edició, els espectadors que han assistit als espectacles de pagament han estat 47.914 (43.156 a Girona/Salt i 4.558 a Perpinyà), i això en un context de fortíssima crisi econòmica i en un moment en que s’ha apujat l’IVA fins al 21%. Això ha estat possible en bona part gràcies a un treball d’equip i de conjunció entre les administracions públiques implicades, a la implicació del públic i d’un teixit empresarial còmplice per la via del patrocini i, en definitiva, per la voluntat de fer de Girona i Salt la Ciutat del Teatre.

Entre les claus de l’èxit també podem trobar-hi el fet que Temporada Alta cerca des de fa anys una relació més directe i personalitzada amb el seu públic. Eines com un sistema de venda propi, que permet acostar l’oferta a cada espectador segons els seus interessos, o El Club Ciutat del Teatre, que genera una comunitat activa i participativa, així com aspectes de la programació (més activitats paral·leles, nova programació de cinema, etc), generen un major públic i més fidel. L’exemple de la companyia anglesa Propeller és la millor foto d’aquesta equació: ha vingut sis vegades en la història del festival, i aquest any ha fet sis representacions en quatre dies, amb un espectacle en anglès amb un llenguatge particular. Actualment, l’assistència del públic de Girona supera àmpliament el 7% de la seva població -percentatge mitjà a Catalunya- i aquest any ha vingut més gent de fora. Estem al límit”, afirma Salvador Sunyer, director Artístic del festival. Enguany, 12.289 persones han participat de les activitats complementàries del festival, xifra que situa el total d’assistents a Temporada Alta en més de 60.000 persones.

En l’aspecte artístic, el festival compta ja amb una gran programació internacional, al nivell de les capitals europees, i un bon planter d’espectacles del país, amb fórmules que potencien la dramatúrgia d’aquí i en generen (Torneig de dramatúrgia, projecte Primera Plana, promoció d’autoria autòctona). Si Temporada Alta es considera una programació d’elit per alguns, aleshores som la ciutat amb més elits del món”, segons Sunyer.

La internacionalització s’ha convertit en un dels eixos centrals de Temporada Alta, tant pel que suposa el suport a la sortida de companyies i produccions del país com per l’objectiu de convertir la cita gironina en un punt de trobada del teatre europeu i iberoamericà. A hores d’ara, programadors de tot el món acudeixen al festival, i no solament a la cita de la Setmana de Programadors. L’experiència de tres anys ens diu que els espectacles de creació contemporània, que proposen llenguatges diferents, són els que més circulen en el circuit de festivals internacionals. Per això, un cop més, s’ha concentrat en el cap de setmana del 21 al 24 de novembre un programa de 12 muntatges de llenguatge contemporani que inclou propostes de gèneres molt variats com el teatre de text, la música, la dansa, els objectes, etc. Amb la Setmana de Programadors – Setmana de Creació Contemporània enguany s’ha consolidat la presència d’operadors teatrals internacionals a Girona, amb l’assistència de 71 professionals d’onze països, afavorint el coneixement mutu de professionals i institucions de diversos països i la circulació internacional de les propostes que s’hi presenten. El projecte #FF80, un programa multidisciplinar de joves creadors de la generació dels 80 del qual aquest any s’ha fet la segona edició, i el nou programa Connexió Iberoamèrica, que ha obert nous horitzons de contacte entre dues escenes germanes d’una mateixa cultura, complementen l’aposta de Temporada Alta per a consolidar-se com a plataforma d’internacionalització i espai de referència per als professionals catalans, europeus i llatins.

El conseller de cultura, Ferran Mascarell, ha manifestat durant la roda de premsa que “Temporada Alta és el festival global de referència internacional sobre la base del teatre català. La seva aportació al nostre sistema de teatre és fonamental, el mapa teatral català no s’entén sense Temporada Alta. N’és una baula imprescindible. És el festival del país, impulsor bàsic de la realitat cultural catalana, sala de trobada entre teatre català i internacional, i dins el teatre internacional, singularment entre el teatre europeu i el llatinoamericà, un aparador fantàstic del teatre català.”

El conseller ha afirmat que “el festival referma el mapa català de la teatralitat, que tenia necessitat de consolidar un festival com Temporada Alta”. En aquest sentit, ha afegit, “m’agradaria posar de relleu altres puntals del sistema com la Fira de Tàrrega, el Teatre Nacional de Catalunya, el Teatre Lliure, el Mercat de les Flors, empreses privades amb vocació pública com Bitò, Focus o 3×3, o les sales alternatives, que fan una feina de base, de naixement de processos”.

Mascarell ha afegit que “tenim arguments sòlids per als propers anys. Hem de reconquerir el públic perquè hi ha hagut un descens significatiu. S’ha de reconquerir i s’ha de seguir en la línia de la internacionalització. Tenim prou capacitat de crear com per ser més que un centre de producció local”.

El conseller ha recordat que “Temporada Alta relliga el que és el programa d’Europa Creativa”, que està pensant per esdeveniments com Temporada Alta, pensats des de l’àmbit local a l’àmbit europeu.

El festival és actualment un motor econòmic per la ciutat de Girona i la província: més de 1000 professionals treballant al festival, més de 1000 habitacions, etc.  Temporada Alta és l’espot d’una ciutat que té com a motor de futur el Turisme Cultural, amb una alta implicació social que n’obté un bon retorn”, afirma l’alcalde de Girona, Carles Puigdemont. A més, quasi la meitat del pressupost del festival prové de recursos propis. Ara, per Salvador Sunyer, el futur de Temporada Alta passa per fer un certamen que no sigui només una programació:

– fer un festival de ciutat, de país, però que treballa per l’espai europeu, amb una voluntat internacionalista. Ha de ser la veu de l’escena d’un país i aparador de les noves tendències i corrents del continent”.

– crear un espai de reflexió, a través de la Fundació La Ciutat Invisible, que reflexioni sobre la relació entre cultura i societat, a través d’activitats i trobades.

– generar un punt de trobada de l’escena europea i iberoamericana, per ser sobretot porta de sortida de la nostra creació. Continuarem treballant amb Perpinyà, a pesar que no hi ha ja suport econòmic europeu; tornem a fer Temporada Alta a Buenos Aires i estem treballant en un conveni perquè les companyies d’aquí tinguin gires per argentina. I s’està movent un nou conveni amb Estrasburg per anar a buscar nous recursos a Europa.

Però ens falta El Canal”. És necessària una eina de producció que ens doni continuïtat i presència durant tot l’any.

PRODUCCIONS I COPRODUCCIONS

Malgrat la situació econòmica, Temporada Alta ha fet un esforç per a mantenir-se com a impulsor de la creació escènica catalana i ha consolidat aquest impuls com un dels seus eixos d’actuació. El festival ha produït quatre propostes (Degustació, Els folls de Shakespeare, Primera Plana, i la tercera edició del Torneig de Dramatúrgia Catalana) i ha presentat en la seva programació 18 espectacles en els quals ha participat com a coproductor o col·laborador. De tots aquests espectacles, 16 tenen ja prevista una gira per Catalunya, Espanya i alguns fins i tot per Europa i Amèrica. Aquestes coproduccions s’han fet tant amb companyies, com amb teatres públics i privats i amb fundacions i empreses del sector cultural. En total, per tant, el festival ha participat en la producció o coproducció de 22 espectacles.

Temporada Alta manté a més la seva aposta per col.laborar en coproduccions internacionals, que aquest any s’ha concretat amb la participació en l’espectacle Fauna, de l’argentina Romina Paula, un dels joves valors de la dramatúrgia llatinoamericana. El festival també treballa per cercar institucions internacionals que coprodueixin muntatges d’artistes catalans. És el cas de RE-Presentació: NUMAX de Roger Bernat i de El policia de las rates de Bolaño / Rigola, en el programa d’enguany.

SETMANA DE CREACIÓ CONTEMPORÀNIA, #FF80 I CONNEXIÓ IBEROAMÈRICA

En la línia de potenciar la visibilitat de les companyies catalanes, per tercera vegada s’ha celebrat la setmana de programadors (amb el suport de l’Institut Ramon Llull), que ja es consolida com un punt de trobada esperat de la professió teatral a Girona, i que ha inclòs una vegada més la trobada de programadors i el cicle #FF80, organitzat per Temporada Alta i el Centre de Creació El Graner. En aquesta edició s’han presentat al públic i als professionals 11 espectacles de creació contemporània, set del país i quatre d’internacionals. Pel que fa a programadors inscrits, he incrementat el número de països participants, amb representació d’onze països (França, Holanda, Alemanya, Irlanda, Itàlia, Bèlgica, Xile, Argentina, Uruguai, Mèxic i Espanya) i amb un importat increment de professionals d’origen iberoamericà. A més de la programació pensada per a interessar els professionals, s’organitzen presentacions exclusives, a porta tancada, per a aquests i una reunió de treball en la qual diferents directors de teatres i festivals catalans i europeus presenten, acompanyats pels seus respectius artistes, projectes en fase de disseny o pre-producció, als quals donen suport i que poden interessar a altres programadors presents, afavorint les opcions de coproducció i projecció internacional dels espectacles futurs. Aquest any la trobada ha acollit propostes presentades per algunes de les institucions més reconegudes del panorama teatral europeu i iberoamericà: Kunsten Festival des Arts de Brussel·les, Festival Hybrides Montpellier, Théâtre Odeon de París, Festival Grec de Barcelona, Temporada Alta – Festival de Tardor de Catalunya i Mercat de les Flors, i s’han presentat propostes, entre d’altres, d’artistes com Angélica Liddell, Mariano Pensotti, La Fura dels Baus, Baró d’Evel Cirk o Kulbik. S’han exposat també als professionals dos projectes en procés de dos artistes catalans que presentaran nova producció el 2014: Monstres de Xavi Bobés / Playground i Sin baile no hay paraiso de Pere Faura.

Des de l’any passat El Graner i el Festival Temporada Alta treballen en col·laboració amb el projecte #FF80. Es tracta d’un programa de creadors catalans d’una mateixa generació (nascuts als 80), que han estudiat i treballat a l’estranger i es mouen entre la nostra escena i l’escena forana. Tots ells treballen amb codis artístics que potencien l’escena híbrida i la combinació de llenguatges. En aquesta edició els projectes presentats han estat Escenas para una conversación después del visionado de una película de Michael Haneke de  El Conde de Torrefiel, Portland  de Lali Ayguadé i Marcos Morau, Lowland de Roser López Espinosa, i  Stuntman, d’Umma Umma Dance.

Per primera vegada Temporada Alta ha presentat el cicle Connexió Iberoamèrica, amb la participació del programa Iberescena del Ministerio de Eduación, Cultura y Deporte, que dona suport a la circulació de propostes entre els països iberoamericans. S’han programat cinc espectacles (Fauna, Cineastas, Julia, Montserrat i Bienvenido a casa) procedents de quatre països diferents (Argentina, Brasil, Uruguai i Mèxic), i el nou projecte del director argentí Mariano Pensotti, en el marc de la Setmana de Programadors.

PETIT TEMPORADA ALTA A BUENOS AIRES

En la mateixa línia d’internacionalització de l’escena i dramatúrgia catalanes, i després de l’èxit de la seva primera edició, Temporada Alta prepara de nou pel proper mes de febrer una petita programació d’espectacles catalans a Buenos Aires, a la sala Timbre4 i en col.laboració amb el dramaturg i director Claudio Tolcachir, així com un torneig de dramatúrgia entre autors de les dues bandes de l’atlàntic, en el mateix format del que s’organitza a Girona durant el festival.

TEMPORADA ALTA I EL COMPROMÍS SOCIAL, MIGRALAND

Des de fa vàries edicions, Temporada Alta treballa per a la cohesió social i en facilitar l’accés de tothom als espectacles, tant amb la pròpia programació com en la política de preus i descomptes. A través de programes que ja es venen treballant com Apropa Cultura o Cultura Jove, amb un Club de Mecenatge que finança entrades per a nens d’entorns econòmicament desfavorits als espectacles familiars, la complicitat d’artistes en funcions benèfiques etc, el festival s’acosta a grups en risc d’exclusió social. Però ho fa també a través de la programació i de fer-ne partícips a alguns d’aquests col.lectius. És el cas de Migranland, una proposta artística d’integració dirigida per Àlex Rigola, que ha treballat amb membres de la comunitat immigrant de Salt perquè puguin acostar al públic les seves vivències i problemàtiques.

Coincidint amb la celebració Temporada Alta 2013, la Fundació La Ciutat Invisible ha fet els primers passos a través de El Club Ciutat del Teatre, que ha generat nous espectadors fidels al festival i li ha aportat activitat i propostes dels seus propis membres.

TANCAMENT ECONÒMIC

L’avanç de tancament econòmic aporta indicadors de futur que ens semblen remarcables. La partida d’ingressos es distribueix així: taquillatge (21%), patrocini (26%), Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya (22%), Ajuntament de Girona (13%), Diputació de Girona (5%), INAEM (2%) i Ajuntament de Salt (2%), a banda de l’aportació addicional de la Generalitat per a producció (9%). Aquesta fórmula s’acosta força al que es considera ideal (33% diner públic, 33% taquillatge, 33% patrocini) i marca la tendència en la producció de la programació dels propers anys. Al nostre país, en un festival que no és purament comercial, que aposta per la creació contemporània i que coprodueix molts espectacles, aquestes xifres suposen un cas únic de sostenibilitat que hem d’intentar mantenir. D’altra banda, sembla també remarcable el fet que del total del pressupost es dediqui un 48% a l’apartat de contractació (caixets + viatges + dietes i hotels). Un fet important, perquè generalment hi ha una tendència a fer caure la crisi (i per tant a retallar) sobre la part artística, amb la qual cosa cada vegada tenim més estructures i menys activitat artística.