Mes de paraules

Impulsen el projecte BiciTranscat per promoure la mobilitat sostenible transfronterera

Projecte BiciTranscat
Els representants de les 5 administracions implicades en el projecte BiciTranscat

Cinc administracions, amb un pressupost de 4,6 milions d’euros i cofinançat per fons europeus, impulsen aquest projecte

Projecte BiciTranscat
Els representants de les 5 administracions implicades en el projecte BiciTranscat

Aquest dijous, a la seu del Consell Comarcal de l’Alt Empordà, es va fer la presentació del projecte “EFA 156/16 BICITRANSCAT. Desenvolupament de nous itineraris ciclables i enllaços multimodals transfronterers per a la promoció de la mobilitat sostenible”.
Una presentació que va anar a càrrec de Joan Cano, conseller comarcal de Turisme, i d’Albert Gómez, president del Consorci de les Vies Verdes de Girona. L’acte va comptar amb l’assistència de Véronique Olier, en representació de l’Agglomeration Perpignan Méditerranée Métropole, de Robert Garrabe, vicepresident del Conseil Départemental des Pyrénées Orientales, i de Francesc Cruanyes, primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Figueres.

El projecte té un pressupost de 4.689.269,25 d’euros cofinançats al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) mitjançant el Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA 2014-2020).
I el seu objectiu és reforçar la integració econòmica i social de la zona fronterera Espanya-França-Andorra. La seva ajuda es concentra en el desenvolupament d’activitats econòmiques, socials i mediambientals transfrontereres a través d’estratègies conjuntes a favor del desenvolupament territorial sostenible.

Durant la presentació, el conseller comarcal de Turisme, Joan Cano, va explicar que “aquest projecte té el seu origen en el projecte transfronterer ENLLAÇ, que va donar lloc a la creació de la ruta ciclable transfronterera PIRINEXUS. L’èxit d’aquesta experiència va impulsar als socis a col·laborar de nou i a presentar-se a la convocatòria d’ajuts europeus per a projectes transfronterers POCTEFA per al període 2014 – 2020. El projecte BICITRANSCAT per al desenvolupament de nous itineraris ciclables i enllaços multimodals, va ser aprovat l’any 2017 i està previst que fins al 2020 es vagin desenvolupant les diferents etapes del projecte”.

Cano va afegir que “el BICITRANSCAT respon a una demanda de la comarca de millorar les opcions de mobilitat sostenible, al mateix temps que ofereix una nova infraestructura pel desenvolupament del turisme actiu i de natura. Una tipologia de turisme que està creixent en els darrers anys en el conjunt del país i que, a escala comarcal, tenim la gran sort de disposar de recursos múltiples que en permeten el seu desenvolupament. També és una gran satisfacció participar d’un projecte transfronterer que fomenti les relacions amb els nostres veïns i que ofereixi una oportunitat per al desenvolupament dels dos territoris. Entendre el fet fronterer de la comarca com un recurs turístic, entendre que ens dona un tret diferencial a la que d’altres territoris no tenen, ha de permetre dotar de valor afegit l’oferta turística de l’Alt Empordà. Estic convençut que el projecte BICITRANSCAT contribuirà a donar-li aquest valor afegit, fent-ho alhora en base a un model turístic sostenible”.

En aquesta iniciativa hi participen cinc socis: el Consorci de les Vies Verdes de Girona, que és el cap de files del projecte, l’Ajuntament de Figueres, el Conseil Départamentale des Pyrénées-Orientales i la Communauté Urbaine Perpignan Méditerranée i el Consell Comarcal de l’Alt Empordà.  L’objectiu del projecte final és el d’unir els destins turístics de la província de Girona i del departament francès dels Pirineus Orientals, a través d’una xarxa ciclable interconnectada a diferents mitjans de transport públic.

Per la seva part, el president del Consorci de Vies Verdes, Albert Gómez, va reiterar que “BICITRANSCAT és la continuïtat d’un altre projecte europeu que va permetre crear la ruta PIRINEXUS l’any 2013. Avui dia aquesta ruta és prou coneguda a Europa, i en el seu vessant oriental forma part d’una gran ruta europea mediterrània, Eurovelo8. Pirinexus té la peculiaritat de ser una gran ruta circular, amb diverses tipologies de traçats. BICITRANSCAT donarà continuïtat a aquest model ja consolidat, i respon a la necessitat de millorar aquesta proposta a la comarca de l’Alt Empordà, millorant també la connectivitat amb la Catalunya francesa. La proposta no és només turística sinó que promou la mobilitat sostenible”.

Passant a concretar aspectes del projecte, Gómez va assenyalar que “l’objectiu és crear una ruta complementaria a les ja existents PIRINEXUS i EUROVELO 8, des de Castelló d’Empúries a Perpignan pel litoral. Aconseguint així un eix ciclable transfronterer interconnectat al transport públic, afavorint la mobilitat sostenible i permetent una variant costanera que suposi una alternativa a les carreteres sovint saturades als mesos estivals. Actualment ens trobem acabant de tancar el traçat de la ruta, planificant amb el Parc del Cap de Creus i diferents ajuntament de l’Alt Empordà (Figueres, Llançà, Port de la Selva, Roses, Castelló d’Empúries) el traçat definitiu buscant els camins i rutes més apropiats pel projecte. Un cop definit el traçat es procedirà a adaptar-los a la ruta ciclable i col.locar la senyalització corresponent a cada tram”.

El president del Consorci de Vies Verdes va afegir que “per l’orografia de la zona i els camins existents, aquest eix ciclable estarà connectat a diferents opcions de transport públic per poder fer els enllaços amb les principals  destinacions turístiques (Figueres, Llança, Portbou, Perpignan) a través de línies de bus i trens. Per poder fer aquesta connexió amb els transports públics, s’instal·laran porta bicis als busos i aparca bicis a les principals estacions, tan de bus com de tren. També es crearà una aplicació i una web on es podrà consultar la ruta ciclable, les estacions de busos i trens existents dins la ruta i els horaris d’aquests transports”.

Per la seva part, el primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Figueres, Francesc Cruanyes, va remarcar “la decidida aposta de la ciutat per aquest projecte mediambiental, transfronterer i transversal. Per a nosaltres ens suposarà anar completant la xarxa de carrils bici com a un element de sostenibilitat i al mateix temps, un atractiu turístic”. El vicepresident del Conseil Départemental des Pyrénées Orientales, Robert Garrabe, va deixar clara “l’aposta del nostre departament per aquest projecte que desenvolupa turísticament i econòmicament el territori d’una manera sostenible i que també crearà llocs de treball”. Inalmnt Véronique Oller, en representació de l’Agglomeration Perpignan Méditerranée Métropole, va expressar la seva satisfacció “per prendre part activa en aquest iniciativa que permetrà promoure turísticament les ciutats de Perpinyà i de Figueres, conjuntament amb les respectives àrees urbanes d’influència”.

Durant l’acte de presentació també es va explicar que per donar a conèixer i fer difusió d’aquesta nova ruta, es presentarà a les principals fires internacionals i nacionals de senderisme i ciclisme. L’any vinent hi ha previst ser a Utrech, Toulousse i Stuttgart. Per al 2020 es faran presentacions a premsa i operadors turístics i per promocionar-ho entre usuaris i habitants de la zona també s’organitzaran concursos i trobades d’instagramers.

Finançament projecte

Per aconseguir-ho, el projecte “BICITRANSCAT”  té un pressupost de 4.689.269,25€  cofinançats al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) mitjançant el Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA 2014-2020), un 25% per la Diputació de Girona, com a soci associat al projecte dels socis catalans, i  un 10% d’autofinançament per part de cada soci català,  i un 30-35% d’autofinançament per part dels socis francesos.

Pressupost desglossat per socis:

Conseil Départamentale des Pyrénées-Orientales:                        1.431.500,00€

Communauté Urbaine Perpignan Méditerranée:                            1.239.500,00€

Ajuntament de Figueres:                                                                   571.046,25€

Consell Comarcal de l’Alt Empordà:                                                269.477,00€

Consorci de les Vies Verdes de Girona:                                         1.177.746,00€