Mes de paraules

Inaugurat el tram de la línia d’alta velocitat Barcelona-Girona-Figueres

El president Mas, el Príncep Felip, el president Rajoy, la ministra de Foment i les alcaldesses de Figueres i Vilafant, durant la inauguració del tram d'alta velocitat Barcelona-Girona-Figueres

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha assenyalat que “un dels grans temes pendents és completar aquesta línia amb el corredor ferroviari del Mediterrani”

El president Mas, el Príncep Felip, el president Rajoy, la ministra de Foment i les alcaldesses de Figueres i Vilafant, durant la inauguració del tram d'alta velocitat Barcelona-Girona-Figueres
El president Mas, el Príncep Felip, el president Rajoy, la ministra de Foment i les alcaldesses de Figueres i Vilafant, durant la inauguració del tram d’alta velocitat Barcelona-Girona-Figueres

Avui s’ha inaugurat el tram de la línia d’alta velocitat entre Barcelona i Figueres.. El servei comercial començarà demà dia 9 de gener, amb trens que connectaran Figueres-Vilafant amb Barcelona-Sants i Madrid-Atocha. Des de Figueres es pot fer transbord amb un TGV francès per continuar viatge fins a París.

La inauguració de la connexió d’alta velocitat Barcelona-Girona-Figueres ha començat amb un recorregut en tren des de l’estació de Barcelona-Sants fins a l’estació de Figueres-Vilafant, on s’ha descobert una placa commemorativa. A continuació, el viatge ha continuat fins a l’estació de Girona.

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha destacat, durant la inauguració de la connexió d’alta velocitat Barcelona-Girona-Figueres, que Catalunya és, de tots els territoris de l’Estat, “el que té menys dotació d’infraestructura pública”, malgrat ser el que més contribueix al PIB i al creixement econòmic”.

El president ha llençat aquest missatge en resposta “als que presenten aquesta línia quasi com un privilegi per Catalunya” i ha criticat que es vulguin presentar inversions que “són estratègiques i fonamentals” com un tracte de favor a un territori “capdavanter en l’exportació, el comerç exterior i el creixement econòmic”.

En l’acte central de la inauguració, que ha tingut lloc a l’estació de Girona, el president Mas ha afirmat que aquest “és un acte de justícia amb Catalunya, amb el corredor ferroviari del Mediterrani i, sobretot, amb l’abanderament que des de Catalunya volem fer d’aquesta integració a nivell europeu”.

Artur Mas també ha recordat que “tenim un gran tema pendent, que és completar aquesta línia amb el corredor ferroviari del Mediterrani”, perquè en aquesta zona “es concentra una gran part de l’exportació del conjunt d’Espanya, amb el lideratge de Catalunya”. Per aquest motiu, Artur Mas ha remarcat que,en una època de recursos escassos com l’actual, “cal invertir-los allà on tinguin un rendiment de major nivell”, i ha afegit que “això, a Espanya, significa el corredor ferroviari del Mediterrani, fonamental de cara al futur”.

El cap del Govern ha assenyalat que l’aspiració de Catalunya per tenir una connexió amb Europa, amb ample de via europeu i alta velocitat, es remunta al segle XIX, en què es va construir la línia entre Barcelona i Mataró, “el primer trajecte ferroviari de la península ibèrica, no d’Espanya, perquè en aquella època Cuba pertanyia a Espanya i el primer es va fer a Cuba”. Ha remarcat que en la dècada dels 80, el Govern del president Pujol ja va elaborar els projectes i va fer les reserves urbanístiques entre Barcelona i la frontera perquè “aquest tren algun dia fos una realitat”. “Han passat més de 20 anys i la vella aspiració del segle XIX, reiterada pels governs autonòmics del segle XX, finalment és una gran realitat”, ha reblat.

En aquesta línia, Artur Mas ha remarcat la importància de la integració ferroviària amb Europa, perquè “l’autèntica dimensió i unitat de mercat no l’hem de buscar en els estats tradicionals, sinó a nivell europeu”.

A més del president de la Generalitat, en l’acte també han participat el príncep d’Astúries i de Girona; el president del Govern espanyol, Mariano Rajoy; la ministra de Foment, Ana Pastor; la presidenta del Parlament, Núria de Gispert, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila; l’expresident Jordi Pujol; els alcaldes de les principals poblacions de la ruta, com Barcelona, Girona i Figueres, i el delegat de la Generalitat a Girona, Eudald Casadesús.