Mes de paraules

La Generalitat posarà en marxa aquest estiu busos directes a l’aeroport de Girona des dels municipis de costa de l’Empordà

Es potenciarà també la comunicació amb els serveis ferroviaris d’alta velocitat a l’estació de Figueres-Vilafant i les comunicacions amb Girona i Barcelona

Territori i Mobilitat
Estació d’autobusos de Roses

El secretari de Territori i Mobilitat, Ricard Font, acompanyat del director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, i dels representants de diversos municipis i consells comarcals, ha presentat aquest matí l’Estudi de millora del transport públic a la Costa Brava on la principal novetat és el reforç de les connexions dels municipis de l’Empordà amb els aeroports de Girona i Barcelona, ja a partir d’aquest estiu. També es reforçaran aquest any les línies de transport per carretera dels principals municipis amb moviments a l’estiu. Una part de les mesures entraran en funcionament ja aquest any mentre que la resta d’actuacions s’aniran implantant al llarg del 2014, en funció de l’assignació pressupostària.

Millores amb l’aeroport de Girona i del Prat

De les mesures que s’implantaran de manera immediata hi ha la posada en funcionament, aquest mesos de juliol i agost, d’expedicions diàries que connectaran l’aeroport de Girona amb els principals municipis de la costa del Baix Empordà: Palafrugell, Palamós, Sant Antoni de Calonge, Platja d’Aro i Sang Feliu de Guíxols. D’aquesta manera, s’establiran 12 expedicions diàries d’anada i 12 de tornada des de Palafrugell, de les quals 4 faran parada a l’estació de tren de Caldes de Malavella, on es coordinaran amb els serveis ferroviaris que connecten amb Barcelona. El preu d’aquest servei serà de 8 euros per bitllet.

En una segona fase es preveu la creació de nous serveis, que entrarien en funcionament l’estiu de 2014. Serien 2 expedicions diàries d’anada i 2 de tornada des de Begur, perllongant algunes de les expedicions actuals amb Girona i la Bisbal d’Empordà; i 2 diàries per sentit des de l’Escala. També es contempla el perllongament fins a Cadaqués de l’actual servei Roses-Aeroport de Girona, que disposa de 2 expedicions d’anada i 2 de tornada a l’estiu.

Pel que fa a l’aeroport del Prat, l’estudi proposa mantenir la mesura impulsada l’estiu passat de prolongar alguns serveis de la Costa Brava fins a la terminal 2. Així, es preveuen 8 expedicions d’anada i 8 de tornada des de l’1 de juliol fins al 31 d’agost entre Torroella de Montgrí i l’aeroport del Prat, amb parades també a l’Estartit, l’Escala, Pals, Begur, Palafrugell, Palamós, Sant Antoni de Calonge, Platja d’Aro, S’Agaró, Sant Feliu de Guíxols i Santa Cristina d’Aro. I també en la línia de Cadaqués amb Barcelona, amb 8 expedicions d’anada i 8 de tornada en el mateix període, parant a Roses, Empuriabrava i Castelló d’Empúries.

Millores amb Girona

Pel que fa a les comunicacions amb la ciutat de Girona, i a partir del segon semestre de 2013, es reestructurarà l’actual servei Blanes-Lloret-Girona de manera que es garantirà durant tot l’any 1 expedició cada hora en feiners i cada dues hores en dissabtes, diumenges i festius, entre les 7.00h i les 21.00.

I també s’aprofitarà la millora amb l’aeroport de Girona i els municipis de la costa sud del Baix Empordà fent parar 8 expedicions d’anada i 8 de tornada a l’estació de tren de Girona, coordinant els horaris amb els serveis ferroviaris del TAV.

Altres mesures a implantar a partir de l’estiu de 2013

A les línies que comuniquen l’Escala amb Figueres s’afegiran noves parades als càmpings de l’Escala i de Sant Pere Pescador. D’altra banda, es crearà una nova parada discrecional a l’estació de tren de Llançà per les línies de bus Figueres-el Port de la Selva i Figueres-Portbou, coordinant l’horari d’aquests serveis amb els de regionals i rodalies que venen de Barcelona.

També es millorarà la coordinació horària  entre les línies de bus Cadaqués-Girona-Tossa-Lloret i Cadaqués-Girona per evitar els solapaments entre dues de les expedicions de tornada. I es posarà en marxa un nou servei turístic de Rodalies Figueres-Llança-Colera-Portbou amb 2 noves expedicions diàries per sentit.

L’estudi proposa, de cara a l’estiu, modificar alguns serveis entre Roses i Figueres, amb diferents itineraris per incrementar la freqüència  entre les dues poblacions de l’Alt Empordà.

Millores en la connexió amb l’alta velocitat

En relació amb l’estació del TAV a Figueres-Vilafant, s’està treballant per disposar, previsiblement al segon semestre de 2013, d’un bitllet combinat de bus i tren que permetrà a l’usuari dels serveis d’alta velocitat usar la llençadora que comunica l’estació de bus de Figueres i la del TAV de Figueres Vilafant.

A més, s’estudiarà, ja de cara a l’any vinent, la possibilitat de perllongar alguns dels serveis de transport per carretera que uneixen actualment Figueres amb els municipis de la costa de l’Alt Empordà com Portbou, Roses, Cadaqués i l’Escala.

Propostes per dur a terme a partir del 2014

  • Millores tarifàries dels serveis de la Costa Brava amb Barcelona. Hi haurà abonaments tipus T-10/120 amb descomptes del 50% respecte del bitllet actual a les línies dels diferents corredors entre Barcelona i  els municipis de costa de la Selva, del Baix Empordà i de l’Alt Empordà.
  • Nou servei nocturn Lloret de Mar-Girona amb 4 expedicions diàries per sentit (juliol i l’agost).
  • Millora de la freqüència del Lloret de Mar-Palamós durant els mesos d’estiu consolidant un total de 4 expedicions diàries per sentit que passarien, a més, per Tossa de Mar, Santa Cristina d’Aro, Sant Feliu de Guíxols, s’Agaró, Platja d’Aro i Calonge.
  • Nou servei a l’estiu entre l’Escala i Roses amb 4 expedicions diàries per sentit amb parades a Sant Pere Pescador, als càmpings de Sant Pere Pescador, a les ruïnes d’Empúries, al Parc dels Aiguamolls, a Empuriabrava, a Castelló d’Empúries i Roses. Es pot estudiar perllongar-lo fins a Torroella de Montgrí, passant per Ullà i Bellcaire d’Empordà.
  • Nou servei directe a l’estiu que comunicarà Cadaqués-el Port de la Selva-Llançà-Colera-Portbou amb 2 expedicions diàries per sentit.
  • A l’estiu incrementar 1 expedició diària per sentit el tram Tossa de Mar – Girona aprofitant alguna de les línies actuals que uneixen les dues poblacions.
  • A les línies Cadaqués – Girona – Lloret i Cadaqués – Girona afegir una  nova parada a Empuriabrava durant tot l’any i als Aiguamolls de l’Empordà només per l’estiu.
  • Incrementar la freqüència de la línia Roses – Palau-Saverdera – Figueres substituint 2 de les 4 expedicions per sentit actuals que passen per Castelló d’Empúries i Vila-sacra, fent-les passar per Vilajuïga (estació de tren). D’aquesta manera es passarà de les actuals 4 expedicions diàries per sentit a 6 d’anada i 6 de tornada durant tot l’any.
  • Incrementar la freqüència de la línia Cadaqués – Figueres – Selva de Mar a 3 expedicions diàries per sentit durant l’estiu i 1 expedició diària per sentit durant la resta de l’any.
  • Perllongar fins a Torroella de Montgrí algunes de les expedicions actuals entre l’Escala i Figueres durant l’estiu, passant per Ullà i Bellcaire de l’Empordà
  • Per a la línia Portbou – Figueres – Roses s’estudiarà el trasllat de la parada actual de Portbou, allunyada del centre, fins el passeig pels serveis de bus de l’estiu.

Millores de velocitat comercial i d’informació a l’usuari

L’Estudi també contempla diferents mesures per millorar la velocitat comercial i la informació a l’usuari. En aquest sentit, s’analitzarà amb els municipis mesures de millora de la velocitat comercial del bus, com per exemple la priorització semafòrica en els recorreguts urbans d’alguns serveis d’autobusos interurbans.

I conjuntament amb els serveis turístics dels municipis i d’altres agents de promoció turística de la Costa Brava s’editarà una guia de serveis de transport públic de la Costa Brava que, entre d’altres aspectes, inclourà la connexió amb les parades més properes dels Camins de Ronda.

Serveis de bus exprés previstos

I finalment, i seguint la planificació prevista al Pla de Transports de Viatgers de Catalunya actualment en redacció, es preveu la implantació entre el 2014 i el 2020 dels següents serveis de bus exprés:

  • Blanes – Lloret de Mar
  • Figueres – Roses
  • Girona – Palamós
  • Girona – Lloret de Mar
  • Girona – Torroella de Montgrí – l’Estartit