La IAEDEN recull signatures per evitar l’ampliació d’una carretera que travessa els Aiguamolls de l’Empordà

Carretera dels 3 ponts als Aigumolls de l'Empordà

Carretera GI-V-6103, o carretera dels 3 ponts, que travessa el Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà

Segons els ecologistes, la Diputació ‘ataca’ de nou al Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà amb un altre ampliació d’una carretera en mig del Parc Natural

Carretera dels 3 ponts als Aigumolls de l'Empordà
Carretera GI-V-6103, o carretera dels 3 ponts, que travessa el Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà

La IAEDEN-Salvem l’Empordà es posiciona, segons un comunicat, en contra del projecte de condicionament que vol portar a terme la Diputació en una carretera, popularment coneguda com la carretera dels tres ponts, que travessa íntegrament el Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà (PNAE) i la Reserva Integral dels Estanys.

“Altra vegada, afirmen els ecologistes, es destinen milions de diners públics a un projecte innecessari i que contravé la conservació d’un espai natural”, i per la qual cosa diuen “des de la IAEDEN-Salvem l’Empordà farem tots els recursos possible perquè es retiri aquest projecte, ja que estem convençuts que l’únic condicionament que necessita la carretera dels tres ponts és una millora de la seva capa asfàltica, sense ampliacions, i una bona senyalització perquè esdevingui de baixa velocitat (30-40km)”.
Però, a banda de presentar recursos la IAEDEN-Salvem l’Empordà ha fet una crida a la ciutadania per a que signin la seva petició on es demana que es retiri el projecte i que una part del seu pressupost es derivi cap al manteniment del Centre de Fauna dels Aiguamolls de l’Empordà. La recollida de signatures es fa a través de la seva pàgina web.

Comunicat IAEDEN-Salvem l’Empordà:

La Diputació de Girona tramita el “condicionament” de la carretera GI-V-6103 entre Castelló d’Empúries i Palau-saverdera, popularment coneguda com la carretera dels tres ponts, que travessa íntegrament el Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà (PNAE) i la Reserva Integral dels Estanys. Altra vegada es destinen milions de diners públics a un projecte innecessari i que contravé la conservació d’un espai natural.

Mostrem el nostre posicionament radical en contra d’aquest projecte i recordem que fa quatre anys ja ens vam oposar a un projecte similar quan es va aprovar l’ampliació de la carretera GI-V-6102, al terme municipal de Palau-saverdera, que té el 80% del seu traçat dins del PNAE, vorejant en part la Reserva Natural Integral dels Estanys. El 2011 es van recollir més de 2.000 signatures en contra d’aquell projecte que finalment no es va executar. El nou projecte es considera més greu encara perquè directament travessa la Reserva Integral dels Estanys, un espai, en teoria, de màxima protecció. Per això iniciem una nova recollida de signatures, fomentada en aquests tres arguments:

1)   L’ampliació de la carretera no està justificada:

El projecte argumenta l’ampliació mitjançant dos conceptes:

  1. L’elevada sinistralitat i accidentalitat, sense donar cap xifra al respecte. Ni s’estudien alternatives viables per baixar aquest índex sense necessitat d’ampliar la carretera del Pa
  2. b) Segons el mateix document, la IMD (Intensitat mitjana diària) d’aquesta carretera és inferior a la que contempla el Pla de carreteres i, per tant, no caldria fer-hi actuacions. Però es re-calcula comparant-la amb una carretera de característiques molt diferents de la dels tres ponts, amb l’autovia C260 de Figueres a Roses.

Tot plegat sembla fet a mida per trobar les justificacions suficients per desenvolupar aquest projecte, en comptes d’estudiar rigorosament i seriosament la necessitat d’arreglar la carretera en el context natural on s’ubica.

2) El projecte contravé els principis bàsics de la conservació d’un espai natural:

Considerem que el “condicionament” d’aquesta carretera es una nova transformació d’un espai protegit i contravé els principis més bàsics de conservació d’un espai natural. Recordem que el PNAE es va protegir a l’any 1983 amb la finalitat de conservar i restaurar els seus sistemes naturals terrestres i marins i valors geològics, botànics, faunístics i ecològics i dels elements d’interès cultural que conté i la integritat del seu paisatge. Òbviament, aquest “condicionament” correspon a una política contrària a les actuacions definides per la Comissió Europea per aturar la davallada preocupant de la biodiversitat que està patint la UE perquè l’ampliació d’aquesta carretera comportaria els següents impactes:

  • Augment del trànsit rodat i, per tant, més afluència de cotxes i a més velocita
  • Augment de la pressió humana en el Parc i a la Reserva Integral (de màxima protecció).
  • Augment en els atropellaments de fauna: amfibis, rèptils, aus i mamífers

3)   Una despesa pública inadmissible en temps de precarietat econòmica:

El projecte en exposició pública no inclou el pressupost però si fem una comparativa amb el projecte del 2011 de la carretera GIV-6102 i de característiques similars, surt un pressupost aproximat de tres milions d’euros. En el context actual de crisi, de retallades i davant la necessitat de marcar prioritats, no es pot entendre aquesta despesa de diners públics.

Podríem, per exemple, posar aquest pressupost en context amb un altre tema relacionat amb el PNAE: Des de fa dos anys, la Diputació ajuda a evitar el tancament del Centre de Fauna dels Aiguamolls de l’Empordà, l’únic centre de recuperació de fauna salvatge a les comarques gironines. L’ajuda de la Diputació, però, no és suficient i en l’actualitat el Centre es troba altra vegada amb grans dificultats per continuar la seva tasca. Tres milions d’euros, en canvi, representarien trenta vegades el pressupost anual del Centre de Fauna, és a dir, podria funcionar durant trenta anys, mentre que la carretera “condicionada” augmentaria, sense cap mena de dubte, l’atropellament d’animals i, per tant, també la feina del Centre de Fauna.