Mes de paraules

La Pesca-Turisme a Roses, una activitat turística que s’ha de viure un cop a la vida (I)

Pesca-Turisme
La Perla Nova, barca de pesca d'arrossegament

Reportatge sobre un dia en la jornada laboral dels pescadors d’arrossegament de Roses dins l’activitat Pesca – Turisme

La pesca d’Arts Majors o pesca d’arrossegament és una de les activitats que ofereix el Centre de Turisme Pesquer sota el concepte Roses Vila Marinera.
Una activitat que esdevé en tota una experiència de la vida

Pesca-Turisme
La Perla Nova, barca de pesca d’arrossegament

Tot va començar anys enrere, quan el sector de la pesca, l’aqüicultura i el marisqueig a Catalunya, van demanar la possibilitat de complementar les seves rendes amb l’oferta d’activitats de caràcter turístic, educatiu i cultural.
Davant d’aquesta demanda, l’any passat la Generalitat va aprovar, al juliol del 2012, un decret per fer realitat l’exercici de la pesca com activitat turística i, enguany, la Vila de Roses ha estat pionera a tot el litoral espanyol, en la creació del Centre Turisme Pesquer, impusat per la Confraria de Pescador l’Estació Nàutica i l’Ajuntament de Roses.

Un Centre que ofereix des del passat mes de juny activitats molt innovadores al voltant del sector de la pesca, amb l’objectiu de donar a conèixer la cultura marinera, la tasca dels pescadors i la difusió del patrimoni al voltant del mar.

Entre d’elles destaquen:

• La Pesca d’Arts Menors amb els diferents tipus d’art de pesca com la Xarxa o Tremall, la Tallarina i la Palangre. Una activitat que es pot gaudir a bord del vaixell pesquer durant la jornada laboral del pescador per 95 euros, o bé fent excursions en caiac de tres hores per veurel’s faenar al preu de 30 euros. Si es prefereix es pot realitzar les excursions en llanxadurant 4 hores i mitja al preu de 60 euros.
  • La Pesca d’Art Majors amb els tipus d’art de pesca com el Bou o Arrossegament i el Palangre de Fons. Aquesta, necessàriament es fa des del mateix vaixell pesquer per gaudir de dotze ininterrompudes de la pesca, del paisatge d’una de les badies més boniques del món, Roses, i de la gastronomia pesquera. Tot per 140 euros.

La pesca d’arrossegament és el que vam voler viure en primera persona, per això vam fer la reserva al Punt d’Informació del Centre de Turisme Pesquer situat al Port Esportiu de Roses.

I el vaixell amb el qual es vam embarcar va ser la Perla Nova, una embarcació en la que treballen 4 pescadors. Ramon Yllueca com a Patró de l’embarcació, Xavi Pozas com a  segon Patró, el seu germà, Edu Pozas, fent les funcions de Motorista i en Jaime, que es dedica exclusivament a les tasques exclusivament de pescador.

L’activitat Pesca-Turisme es va realitzar el passat 11 de juliol, per tant, el dia abans, les persones que anàvem a salpar amb la Perla Nova, vam rebre la pertinent formació. Hèctor Ripoll, llicenciat en Nàutica i Transport Marítim i amb estudis de capità de la Marina Mercant, va ser l’encarregat d’explicar en que consisteix l’activitat, el com s’ha de comportar el turista durant la mateixa i les condicions de seguretat de l’embarcació. Així mateix, Ripoll va donar una dada a destacar, “a la Confraria hi ha 300 persones treballant entre pescadors, patrons i mariners”.

Després de la formació s’ha de firmar una declaració jurada conforme s’ha rebut la formació.

Finalment, l’Hèctor va remarcar puntualitat, és a dir, que a les 6:15 del matí, sens falta, estiguéssim al port pesquer.

I arriba el dia D, són les 6:15 hores, sembla ser que som els primers en arribar. Trobem una persona. No té pinta de pescador i li preguntem si està allà per pujar a la Perla Nova, i ens ho confirma. És en Xavi Punsí, actual entrenador de la Unió Esportiva Figueres i gaudirem juntament de l’activitat Pesca-Turisme. Ell va rebre la formació un dia abans que nosaltres. Cal destacar que la formació s’imparteix a disponibitat del turista, no necessàriament s’ha de fer el dia anterior.

Pocs minuts després apareixen en Xavi Abad, un dels socis de BIM Consultors, l’empresa que gestiona i coordina l’activitat, i en Xavi Pozas. En dirigim a la barca i a bord ja hi eren el Patró Ramon Ylluecas, el motorista Edu Pozas i Jaime.

Així, finalment, els tres turistes que gaudirem de l’activitat Pesca-Turisme serem Xavi Punsí, Xavi Abad i el que subscriu aquestes línies.

(Nota aclaridora: com es dóna la circumstància que hi tres Xavi, Abad, Pozas i Punsí, ens referirem a cada un d’ells pel seu cognom. En el cas de Pozas també com a segon patró)

Pesca-Turisme a RosesPugem a bord. Veiem com els germans Pozas i en Jaime preparen la xarxa abans de salpar. Tot seguit, el segon patró, ens ensenya totes les dependències de l’embarcació, el menjador – cuina, els dormitoris, els serveis sanitaris i finalment, la sala de motors.
Allà ja es troba l’Edu mirant que tot estigui bé en el motor en quant a nivells d’oli, aigua i carburant. Seguidament fa una ullada general a tot per tal de no trobar cap anomalia a la maquinaria principal de l’embarcació. “Tot està perfecte, qui el vol engegar?”, ens pregunta l’Edu. Abad i jo animem a en Punsí perquè ho faci i és ell qui té l’honor de prémer el botó que fa que comenci a bategar el gegant cor de la barca. El soroll retrunyeix en l’habitacle. Ara, la temperatura de la sala es agradable, però al cap de les hores, amb el motor en marxa serà un lloc no massa adient per estar a l’estiu, com és el cas. A l’hivern, deu es un bon lloc per escalfar-se una mica. Segurament.
Li preguntem a l’Edu quina capacitat té el dipòsit de combustible, “uns 5.000 litres, que emplenem cada setmana. Què quants és en diners? Uns 3.000 euros”, ens diu.

Desprès de donar tota la volta a la barca el segon patró ens porta cap al pont de comandament. Allà, naturalment, està el patró, en Ramon Ylluecas, envoltat de pantalles, equips electrònics d’ajuda a la navegació, a la maniobra, a les comunicacions, a la meteorologia i, evidentment , la pesca. Mentre parlem amb en Ramon, que ens diu que a les “set del matí, quan sona la sirena, és un dels moments més espectaculars, ja que tots les barques surten a tot gas per ser els primer en arribar al ‘caladero’ que volen anar”, els altres tripulants s’encarreguen de la neteja i revisió de diferents parts de l’embarcació. En Xavi Pozas, per exemple, neteja els cristalls del pont de comandament i el seu germà, l’Edu, i en Jaime revisen la caladora de la xarxa.

Cursa de pesquers

Pesca-TurismeEl patró ens aconsella pujar a la coberta a la part de proa si volem tenir una bona perspectiva quan soni la sirena i surtin els vaixells a tot drap . I cap allà (la coberta) ens porta en Pozas. Pugem per unes escales i quan estem a dalt, veiem que estem a la part de fora del pont de comandament. Veiem que tots els vaixells es van situant com si es tractés una graella de sortida d’una cursa de carreres. En Pozas ens explica que “el preu del peix a la llotja del dia anterior és el que marca la decisió a l’endemà sobre que anirà a pescar cada vaixell”. La Perla Nova, amb tres turistes a bord, anirà a pescar llucet.

Són les 7 en punt. Sona la sirena… I gas a fons!. Sembla ben bé una cursa, en la qual la Perla Nova manté la tercera posició des del toc de sortida. Així, en aquesta especial cursa per arribar primer al caladero que ha escollit cada patró, estem entre 10 minuts i un quart d’hora, pràcticament, a tota màquina.

Calar la xarxa

Pesca-TurismeArribem a l’alçada de Punta Falconera. Ara, virant cap a estribor, ens allunyem gairebé una milla i mitja de la costa, i els pescadors decideixen calar la xarxa. Un procediment que pel que no està acostumat a veure’l és espectacular. L’Edu des de proa vigilant que la xarxa s’exten bé per l’aigua, el patró Ramon, accionant el motor de la màquina caladora, i en Poza i en Jaime maniobrant la caladora. La xarxa es va desenrollant a gran velocitat. Finalment em diuen que em posi a popa per fer fotos de quan es tiren les pales, que és l´últim que es llença a l’aigua.

Un cop calada la xarxa, el vaixell va a una velocitat de 3 milles per hora, “és la velocitat ideal. Si anéssim més ràpid, la xarxa s’aixecaria sortint a la superfície i si fóssim més lents la xarxa s’enfonsaria, amb el perill que s’enganxés i només pesquem fang”, ens explica l’Edu.

Les tres persones que anem a la Perla Nova com a turistes estem sorpresos del tracte rebut per part dels pescadors, “els estan treballant i a la vegada estant pendents d’explicar-nos tot el que fan i perquè el fan”, diu Abad, “sí, a més, en to moment es preocupem si estem bé, si volem alguna cosa… Es fantàstic”, subratlla Punsí.

Doncs bé, el patró ha posat direcció cap a les Illes Medes, a una velocitat, com hem dit de 3 milles per hora. És el monent d’esbarjo, cada pescador, si no hi ha cap punt de la barca que s’hagi de revisar, aprofita per llegir un llibre o estirar-se una mica als dormitoris. En Pozas es queda amb nosaltres, ens explica que “la xarxa estarà arrossegant un parell d’hores, ben bé fins arribar a les Illes Medes. Allà, que arribarem d’aquí a un parell d’hores, procedirem a xorrar”.

Dit això, el segon patró ens pregunta si tenim gana per començar a preparar l’esmorzar. La veritat és que, els què anem com a turistes, massa gana no en tenim, donat a l’experiència “espectacular”, exclama un dels turistes, que estem vivint. Però bé, no es tracta de portar la contraria al segon patró i en dirigim cap al menjador – cuina.

Manera ràpida d’enfarinar gran quantitat de peix abans de fregir

Pesca-TurismeEn Pozas ens diu que “esmorzarem llucet amb pa amb tomàquet”. Nosaltres encantats i l’observem com ho fa.

S’ha d’enfarinar tot el llucet i li preguntem si li fem un cop de mà, i en diu que “no cal, això és un moment”. I és veritat, és un moment, perquè agafa una bossa de plàstic, fica la farina dins, després fa el mateix amb el llucet. Tot seguit, tanca la bossa, i com si és tractés d’una coctelera la va sacsejant, i al cap de 20 segons ja està tot el llucet enfarinat.

En un ‘plis plas’ prepara el pa amb tomàquet i un cop fregit el peix ens posem a esmorzar. Tota la gana que no teníem per l’emoció i la novetat del que estem vivint apareix de cop, i donem bona compte del llucet mentre xarrem i fem bromes a en Pozas, “està bo aquest llucet, llàstima que sigui congelat”, diu un de nosaltres. Riures per la gràcia al ser conscients què un llucet més fresc que aquest no crec que l’hàgim menjat, cap dels tres que gaudíem de l’activitat Pesca-Turisme, a la nostra vida.

“Espectacular”, es torna a sentir en el vaixell tot just acabar l’àpat.

Pozas, un cop acabat de rentar els plats ens convida anar a coberta prendre el sol. Per això, treu una tumbona en la que ens anem tornant els tres turistes.
Són les 9 del matí i encara queda una hora ben bona abans de xorrar. Temps que aprofitem per gaudir del paisatge d’una de les badies més boniques del món i preguntar a Pozas sobre el dia a dia de la vida d’un pescador…

Aquest reportatge està dividit en diferents parts. La primera acaba aquí, quan anem a tres milles per hora en direcció a les Illes Medes.
A la propera entrega d’aquest reportatge, ja haurem arribat per xorrar la xarxa i veurem com anat en quant a les captures. També explicarem de  la bona gastronomia que gaudeixen els pescadors, que ens van preparar un arròs amb gambes, escamarlans i calamars, entre d’altres peixos, que vam capturar prop de les Illes Medes.
Després de provar-ho ens vam preguntar si el Celler de Can Roca és el millor restaurant del món, perquè la cuina de la Perla Nova no va quedar ni entre els tres primers. Una injustícia…

Inscripcions per gaudir de l’activitat Pesca-Turisme

• Estació Nàutica Roses-Cap de Creus (Port Esportiu)
  • Punt d’Informació (ubicat a l’entrada del Port Esportiu)
  • Oficina de Turisme (a l’entrada de la Vila de Roses)