Mes de paraules

L’aposta pel producte Km0 en la gastronomia, clau per potenciar Roses com a destinació turística

Model turístic de Roses
Moment de la jornada celebrada ahir a la llotja de la Confraria de Pescadors de Roses

La Confraria de Pescadors de Roses va acollir ahir una jornada de debat sobre el model turístic de la població centrada en la gastronomia

Model turístic de Roses
Moment de la jornada celebrada ahir a la llotja de la Confraria de Pescadors de Roses

Reforçar les sinergies entre els diferents professionals del sector turístic i les administracions, apostar pels productes locals de qualitat i adequar la formació a la demanda de mà d’obra qualificada del sector. Són algunes de les idees que s’han posat damunt la taula en la jornada que ahir es va dur a terme a la Confraria de Pescadors de Roses per debatre sobre el model turístic de la població al segle XXI i que va reunit una seixantena d’empresaris representants de sectors econòmics molt diversos. Una iniciativa pionera organitzada per l’estació Nàutica Roses- Cap de Creus i Roses Comerç amb la idea de  potenciar encara més el municipi com a destinació turística capdavantera i que té per objectiu impulsar un pla estratègic i accions innovadores.

La jornada d’ahir es va centrar en la Gatronomia, comptant amb ponents amb Mateu Casañas, xef i copropietari dels restaurants Compartir de Cadaquès i Disfrutar de Barcelona; Anna Espelt,  directora del celler Espelt; Carles Benítez,  responsable del segell de qualitat Girona Excel.lent i tècnic de promocio econòmica de la Diputació de Girona; i Àngel Vilanova, vocal i membre fundador de la recent creada Associació de Professionals de Sala de Girona.

El president de l’Estació Nàutica Roses- Cap de Creus i de Roses Comerç, Miquel Gotanegra, va destacar, com a imprescindible per aconseguir els objectius marcats, que “ha d’haver-hi implicació i col·laboració entre el sector privat i del públic”. Una condició que ha demanat reiteradament durant els darrers anys perquè “és cert que hi ha implicació entre l’administració i l’empresariat, però aquesta s’ha de millorar i s’ha d’augmentar”, va significar Gotanegra.

  També s’ha referit a la necessitat d’adequar la formació a la demanda de mà d’obra qualificada en el sector.

Mateu Casañas ha destacat que “cal sumar esforços i establir sinèrgies entre tots els professionals implicats en el turisme per potenciar Roses com un destí capdavanter i s’ha referit al projecte del nou Bulli com un repte per al sector”, assenyalant que “si tots plegats treballem amb criteris de qualitat  trobarem un valor afegit que ens potenciï”.

Per la seva banda, Carles Benítez va explicar la feina que s’està fent des de la Diputació de Girona “per posar en valor els productes del territori gironí a través del segell de qualitat Girona Excel.lent”. En aquest sentit, el president de la Confraria de Pescadors de Roses i de la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors, Antoni Abad, va afirmar que “cal conscienciar de la importància de consumir els productes de Km0, i un bon exemple és el peix de Roses que segueix perfectament la traçabilitat del producte”.

Anna Espelt, va parlar dels valors del celler que dirigeix, assegurant que “fem un vi amb varietats autòctones, amb criteris ecològics, treballant amb unes vinyes que s’adapten millor al territori  i la professionalització”.

Per la seva part,  Àngel Vilanova, va defensar “la necessitat de prestigiar l’ofici de cambrer i d’apostar per la formació constant dels treballadors del sector turístic”.

Conclusions amb les primeres accions

Els empresaris de Roses volen fer un pas endavant per a la millora de la qualitat turística i perquè el municipi segueixi sent capdavanter. Per aquest motiu, el passat mes de setembre es va acordar impulsar aquestes jornades, que tenen per objectiu posar sobre la taula el model turístic que es vol per als propers anys a Roses; marcar un full de ruta per al desenvolupament d’accions que incideixin en la millora de la qualitat turística i trobar solucions a les problemàtiques que afecten el sector. La idea de les jornades és poder donar eines a empresaris i administració per als propers anys al voltant del desenvolupament turístic a Roses. L’Estació Nàutica Roses-Cap de Creus i Roses comerç representen més de 200 empresaris del municipi.

Les jornades que s’han dut a terme fins al moment al voltant sobre quin model de turisme ha d’apostar Roses s’han centrat en la mobilitat, l’allotjament turístic i les activitats d’oci i natura.

A finals d’aquest mes d’abril es durà a terme un altra jornada sobre comerç, i amb els resultats dels debats s’elaboraran unes conclusions, les quals es presentaran després públicament, que marcaran l’estratègia i el model turístic a seguir en els propers anys en col·laboració amb l’Ajuntament de Roses.
Aquestes jornades han estat coordinades pel professor de la UdG i doctor en Turisme, Dret i Empresa, Marc Grijalvo i el director del Setmanari de l’Empordà, Santi Coll.