Mes de paraules

L’Arxiu Comarcal exposa una càmera estereoscòpica de finals del segle XIX

Aquesta càmera estereoscòpica és la peça central d’una vitrina dedicada a la fotografia exposada per l’Arxiu Comarcal

Arxiu Comarcal de l'Alt Empordà
La càmera estereoscòpica de finals del segle XIX exposada a l’Arxiu Comarcal

L’Arxiu Comarcal de l’Alt Empordà (ACAE) exposa des d’aquesta setmana, a la seva sala de consultes, una vitrina amb materials fotogràfics diversos com anuncis d’estudis fotogràfics, filmines, positius i negatius, plaques de vidre i diapositives, entre altres. La peça central, però, és una càmera estereoscòpica de finals del segle XIX que recentment ha estat donada a l’ACAE per Roser Seguranyes. Aquest aparell formava part de la col·lecció familiar i havia estat adquirit a la botiga Photo-Sport de la rue Caumartin, 56 de París.

La directora de l’ACAE, Erika Serna, explica que “des del 1839, en què s’inicia una nova era amb la presentació de Daguerre a París de la seva tècnica, la captació d’imatges no ha deixat d’evolucionar. A casa nostra, a Figueres, tenim un primer fotògraf conegut cap al 1860, Joan Salvaire, francès transeünt, encara que ja de seguida començaren a treballar d’altres com Antoni Pérez, exoperador de la casa barcelonina Moliné i Albareda, Ramon Comavella, Antoni Masferrer, i aviat s’inaugurà la sucursal de “Fotografia Española” d’Amis Unal”.

Serna afegeix que durant el segle XIX es van dissenyar molts tipus de càmeres fotogràfiques, destacant que “les que eren aptes per obtenir fotos estereoscòpiques, les quals s’havien de mirar amb un visor apropiat per a poder visualitzar el seu efecte tridimensional o de relleu”. Aquest tipus de càmeres tenien dos objectius “per tal d’obtenir simultàniament dues imatges molt semblants, però no iguals, des de dos punts de vista propers”, ha explicat l’arxivera municipal.

Una càmera, segons Erika Serna, que s’inspirava en la visió binocular humana.