L’Arxiu Municipal de Roses porta a terme una tasca diària de digitalització de documents

Arxiu Municipal de Roses

La rosinca Mercè Homs durant el procès digitalització de documents

Una tasca de digitalització que va iniciar la rosinca Mercè Homs el passat 29 de desembre de 2017 i que acabarà el mateix dia d’aquest any

Arxiu Municipal de Roses
La rosinca Mercè Homs durant el procès digitalització de documents

Durant tot l’any 2018, l’Arxiu Municipal de Roses, AMR, compta amb una rosinca, la Mercè Homs, la qual ha estat contractada per un període de 12 mesos gràcies al programa d’inserció laboral per a persones majors de 55 anys del Servei d’Ocupació de Catalunya, SOC.

I la tasca que està desenvolupant la Mercè des del passat 29 de desembre, últim dia laborable de l’any passat, “és la digitalització de documentació de l’AMR, d’especial interès per posar-la a l’abast de totes les persones que interessades en consultar els documents”, ha afirmat l’arxiver municipal, Josep Mª Barris.

La documentació que s’ha digitalitzat fins ara i que es farà al llarg de tot aquest any és molt diversa, com per exemple, des de la Revista Rhode, de l’any 1970-71 del segle passat fins a números del full parroquial, passant per una sèrie documental sobre el sector comercial i industrial de Roses des de 1855 fins l’actualitat. En definitiva, tota aquella documentació “que sigui susceptible de ser publicada a internet per ser consultada en línia per qualsevol persona”, ha manifestat Barris.

Digitalitzar per conservar i difondre

La digitalització de documents té un doble objectiu. El primer, preservar i garantir la seva conservació.  I la segona, poder publicar documents digitalitzats a la pàgina web de l’Arxiu Municipal per a que la gent la pugui consultar. Així,una documentació del segle XIX, per exemple, que està en malt estat, es digitalitza per ser consultada de manera virtual, a través d’internet, restringint l’accés al format original de paper”, ha explicat l’arxiver municipal.

Cal a dir que els procés de digitalització és una tasca feixuga, dura, llarga, carregosa i difícil, ja que a part d’haver de calibrar i ajustar la càmera fotogràfica que hi ha a sobre de la taula de digitalització per cada document que passa per aquest procés, després, un cop feta la foto, aquesta s’ha de retallar, ajustar els balanços, la lluminositat, el contrast i el color, entre d’altres variables, fer finalment etiquetar el document per tal de classificar-lo.

Els criteris que s’estableixen per digitalitzar un document hi són l’estat de conservació, si està malament es digitalitza de seguida, la cronologia, el caràcter serial de la documentació, com el padró d’habitants i l’ús que podrà tenir el document un cop digitalitzat.

Tot i que fins l’actualitat es poden haver digitalitzat més de 100.000 pàgines, Josep Mª Barris considera “que no arriba ni de lluny al 50% de tota la documentació que tenim a l’arxiu”.

I entre la documentació digitalitzada hi són tots els llibres d’actes dels plens de l’Ajuntament des de 1854 fins a l’actualitat estan digitalitzats, així com els llibres de la Junta del Govern Local, el que representa entre 70 i 80.000 pàgines.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *