L’empresa Rieju de Figueres fabricarà una escúter elèctrica catalana conjuntament amb les empreses Volta, Scutum i Torrot

Escúter elèctric català

Prototip de l'escúter elèctric que fabricaran Rieju, Volta, Scutum i Torrot

Aquesta escúter elèctrica es dissenyarà i fabricarà aprofitant les capacitats i coneixements de les quatre empreses amb la previsió d’arribar a produir 10.000 escúters a l’any.

Escúter elèctric català
Prototip de l’escúter elèctrica que fabricaran Rieju, Volta, Scutum i Torrot

Aquesta agrupació empresarial dels quatre fabricants catalans de motocicletes neix amb l’objectiu de dissenyar i produir conjuntament una nova motocicleta urbana i elèctrica, tipus escúter, posicionada en un segment de mercat de gran demanda i amb perspectives de creixement. La Generalitat ja va presentar abans de l’estiu un avantprojecte a les empreses, proveïdors i agents del sector que dibuixava les línies principals d’aquest consorci i posava de manifest la viabilitat d’aquest projecte industrial, fruit del lideratge privat i la cooperació empresarial.
I ahir dimecres, la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i les empreses catalanes del sector de la moto Volta Motor Company, Scutum Logistic, Torrot Electric Europa i Rieju, van signat aquest dimecres el conveni per a l’impuls del Consorci Industrial de Moto Elèctrica Catalana.

Una signatura del conveni formalitzada pel conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal; el conseller delegat d’Scutum Logístic, Carlos Sotelo; el CEO de Torrot Electric Europa, Ivan Contreras; el conseller delegat de Rieju, Jordi Riera; i el responsable de màrqueting i comunicació de Volta Motor Company, Joan Sabata.

Es tracta d’una de les actuacions destacades de l’Estratègia Industrial desenvolupada pel Govern català, que coneixedor de les iniciatives empresarials actuals en aquest àmbit, té per objectiu unir les potencialitats dels agents de la cadena de valor d’aquest sector i contribuir al seu enfortiment i competitivitat. Segons el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, “estem davant d’un repte i d’una oportunitat de país: amb l’experiència, la innovació tecnològica i la voluntat de guanyar dimensió. Estem en condicions d’obrir una nova etapa”.  

Els representants de les quatre empreses van coincidir en destacar que Catalunya “té la tradició industrial en el sector de la motocicleta i, sobretot, el mercat, fet que ha de permetre tornar a liderar aquest sector”, amb un projecte “capdavanter a Europa”. També van apuntat la “bona relació entre les empreses, amb una mentalitat oberta” i el suport de l’administració pública.

Aquest consorci privat contempla la creació d’una nova companyia i una marca sota la qual es comercialitzarà la motocicleta. Es preveu la creació de 30 nous llocs de treball entre directius, enginyers, mecànics, operaris i administratius amb l’objectiu d’arribar a produir un mínim de 10.000 escúters l’any i iniciar la comercialització del vehicle el 2017. La motocicleta tindrà una potència similar a la d’un escúter de 125 cc i comptarà amb dues motoritzacions possibles, llantes de 16 polzades, òptiques tipus LED, seient per guardar el casc, i tindrà un preu de venda al públic d’uns 4.000 euros -inclosa la bateria-.

La moto, 100% catalana

La Generalitat impulsa la creació i consolidació d’un fabricant de motocicleta elèctrica de dimensió prou competitiva que integri diferents empreses de motocicletes i tingui en compte la indústria local de components. Segons els estudis elaborats per la Generalitat, per dur a terme un projecte d’aquesta tipologia seria necessària una inversió de 10 milions d’euros. En aquest cas el disseny i producció es durà a terme aprofitant les capacitats i coneixements de Volta, Scutum, Torrot i Rieju, així com la xarxa de proveïdors i fabricants de components presents a Catalunya.

La Generalitat aportarà 3 milions d’euros al projecte a través d’un préstec participatiu.

L’Ajuntament de Barcelona s’ha sumat a aquesta iniciativa ja que considera que la capital catalana és l’escenari ideal pel desenvolupament d’aquest vehicle, una moto eficient, assequible, amb reduït consum d’espai i energia, amb capacitat per transportar mercaderies i robust per l’ús de flotes.

El projecte és la millor iniciativa de vehicle elèctric desenvolupada fins ara a l’Estat espanyol, atès que reaprofita recursos ja existents de forma col·laborat iva i genera llocs de treball al servei d’objectius locals.

Barcelona és la ciutat europea amb major nombre de motocicletes en relació al nombre d’habitants (per sobre de Roma) i per tant, hi ha una cultura molt elevada de la moto urbana.

Les empreses que formen part del Consorci

Rieju

Empresa familiar amb seu a Figueres, fundada el 1934 i especialitzada en disseny, producció i distribució de vehicles de petita i mitjana cilindrada, tan motocicletes de canvi manual com scooters. L’any 2012 va començar la producció del seu primer scooter elèctric, MIUS, que es va afegir a la gama de vehicles amb motor de benzina de la marca.

Scutum

Companyia catalana dedicada al disseny, desenvolupament i fabricació de vehicles elèctrics de 2 i 3 rodes. Va iniciar la seva activitat el 2011 a Esplugues de Llobregat i ha creat el primer model de motocicleta amb tecnologia pròpia patentada i amb un sistema de bateria extraïble i de fàcil transport.

Torrot

Torrot dissenya vehicles tecnològicament avançats, que s´adapten de forma sostenible a l’entorn. L’empresa està orientada a desenvolupar vehicles que es diferenciïn dels existents al mercat per les seves prestacions tècniques i tecnològiques, amb un elevat nivell de connectivitat amb el seu usuari, entorn o centre de control.

Volta
Empresa de Figueres fundada l’any 2012 que es dedica al disseny, desenvolupament i fabricació de motos elèctriques. La visió seva estratègica passa per liderar el desenvolupament tecnològic i la seva aplicació a solucions de mobilitat elèctrica. Acaba de treure al mercat la VOLTA BCN, una moto amb destacades prestacions de la qual espera fabricar 600 unitats d’aquest primer model durant l’any 2016.