Mes de paraules

Mobilitat

Qüestionari a José Manuel Álvarez, Portaveu Ciutadans Roses
José Manuel Álvarez, portaveu de Ciutadans a l'Ajuntament de Roses

Ciutadans de RosesTenim, històricament, el vial d’entrada a la nostra vila davant del mar. En anys pretèrits, els plataners ombrejaven el camí de terra donant la benvinguda al turisme. Avui, mantenim l’accés principal per la façana de mar, pot ser perquè sempre va ser així i ningú mai ha pensat que podria ser millor oferir-la de sortida aconseguint descentralitzar l’atenció dels visitants en la primera línia, i que en sortir de la vila s’enduguessin una meravellosa posta de sol. Seria bo pensar-hi.

Tenim centralitzat tot el tràfic rodat que va direcció al Puig Rom, al moll, a Canyelles, a l’Almadrava, per dos carrils de l’Avda. de Rhode, mentre que la tornada passa per la Gran Via Pau Casals en un sol carril, i aquest embut ho empitjoren les rotondes i el semàfor del carrer Francesc Macià. Aquest es un nucli dels problemes de les retencions i el bloqueig de trànsit. Pensem entre tots una solució.

L’estudi de mobilitat de l’empresa Doymo, per cert, molt interessant, contempla entre d’altres la possibilitat que els Rosincs canviïn la seva manera de desplaçar-se, utilitzar la bici en comptes del cotxe o passejar, tot i que també posa de manifest la inexistent  xarxa de carril bici. Canviar els costums de mobilitat de la gent no és una feina a la lleugera. Cal primer posar-nos d’acord, educar, sensibilitzar, convèncer, i fer entendre que el espai comú es de tots, però costa temps, anys en alguns casos. Pensar que els costums d’agafar el cotxe canviaran, o que ja no s’aparcarà malament,  al mateix temps que una o una sèrie d’actuacions en matèria d’ordenació vial, és simplement una fantasia.

Les solucions, no passen per realitzar obres, d’una necessitat qüestionable, que si a curt termini i en períodes propers als electorals poden donar un grapat de vots, contribueixen i enquisten el problema.
Avui, passat els anys, un estudi d’una empresa independent posa de manifest la nul·la o insuficient gestió dels nostres governants amb la mobilitat de la nostra vila, qualificada amb una nota de 4 a l’estiu. Per exemple, les obres de La Rambla no s’acaben mai. És La Rambla interminable d’anomalies que passen des de la pintada de les vorades per evitar accidents a la seva retirada, les llambordes es buiden de terra amb el perill de torçar-se el peu, les jardineres davant dels garatges dels veïns, els pals per evitar que passin els cotxes, les ratlles de stop de cada carrer que mes aviat semblen els llocs de sortida de la fórmula 1. Tot el relacionat no pot ser més que improvisació política, perquè es dubtable que tot aquest seguit d’errades provinguin d’un tècnic.

La solució als problemes de mobilitat que pateixen els nostres veïns ha de passar necessàriament per un concurs on es presentin projectes tècnics solvents amb un pla a mig i llarg termini, fugint d’improvisacions en busca de redits electorals.

El mes que “famós” projecte de pàrquing de la plaça de Catalunya, és una actuació complementaria, que per si sol no solucionarà els problemes de mobilitat de la vila de Roses, tot i que evidentment quan mes aparcament tingui Roses molt millor. Encara que segurament, com sol passar en ocasions, el governant que treballa el projecte no es
qui l’inaugura, seria interessant començar a estudiar tècnicament la de construcció d’un nou vial de doble carril que connectés la carretera de Canyelles amb la carretera de Palau GI-610 travessant la Vinyassa, Crta. de les Arenes, i Mas Mates.

El Rec Fondo de la Ciutadella, que s’utilitza parcialment d’estacionament al davant de la Ronda Miquel Oliva Prat es un exemple d’aparcament econòmic. S’hauria de pensar en la possibilitat de destinar tot el fossat amb entrada i sortida, també per l’Avda de Rhode.

José Manuel Álvarez Cunyat
Portaveu de C’s a l’Ajuntament de Roses