Mes de paraules

Moció perquè les empreses contractades per l’Ajuntament siguin respectuoses amb l’entorn i les persones

Pressupostos municipals de Roses per al 2018
José A. Valdera, portaveu d'Unió Municipal de Roses,

Unió Municipal de Catalunya a Roses presenta una moció per a que les empreses contractades per l’Ajuntament incorporin clàusules socials envers les persones i el medi ambient

Unió Municipal de Catalunya a Roses
El portaveu d’Unió Municipal de Roses, José A. Valdera

José A. Valdera, portaveu d’Unió Municipal de Catalunya a l’Ajuntament de Roses, va presentar la passada setmana una moció per ser debatuda en la sessió plenària ordinària d’aquest mes de maig. La proposta fa referència a que l’Ajuntament tingui en compte alhora de contractar una empresa i a les empreses municipals que ja presten un servei incorporin les clàusules socials, ja que “hi ha normatives, tant de la Generalitat i la Federació de Municipis com de la pròpia Comunitat Europea, que recomanen que els Ajuntaments, com administració propera al ciutadà, incorporin les clàusules socials i mediambientals en tots els contractes públics”, ha afirmat Valdera.
Unes clàusules socials que “l’Ajuntament de Roses si que implementa en alguns contractes, però el que volem és que s’estableixi uns criteris perquè tots els contractes públics puguin ser avaluats en funció d’aquestes normatives que marca la pròpia Unió Europa i les recomanacions de la Generalitat de Catalunya”, ha remarcat el portaveu d’Unió.

Clàusules socials i mediambientals

Són clàusules que, per exemple determinen si una empresa té cura del medi ambient, si contracta a persones en situació d’exclusió social, si hi ha una igualtat efectiva entre dones i homes, si fa possible conciliació entre la vida laboral amb la personal i familiar, si les condicions salarials són bones, entre d’altres molts aspectes.

Moció al ple de la corporació per a la  incorporació  de clàusules socials en la contractació pública de l’Ajuntament de Roses

En nom del Grup de Unió Municipal de Catalunya (UMdC) a l’Ajuntament de Roses, sotmetem a consideració del Ple de la Corporació la següent MOCIÓ.

EXPOSICIÓ DE MOTIUS:

Atès que considerem necessari que les empreses adjudicatàries de serveis municipals que es presten a Roses, segueixin uns criteris clars en la sostenibilitat ambiental i en unes condicions laborals justes amb unes clàusules socials establertes en la contractació.

Atès que es defineixen les clàusules socials com la inclusió d’aspectes de política social, ètica i mediambiental en els processos de contractació pública amb un caràcter estratègic i que contribueixin indirectament al desenvolupament de polítiques d’interès general, com per exemple: respecte pel medi ambient, inserció sociolaboral de persones en situació d’exclusió social, qualitat en l’ocupació, estabilitat laboral, millora de les condicions salarials, igualtat efectiva entre dones i homes, conciliació entre la vida laboral, personal i familiar, seguretat i salut laboral, accessibilitat per a totes les persones, comerç just, contractació d’empreses d’inserció i centres especials d’ocupació, preferències a entitats socials i solidàries, etc.

Atès que les administracions poden exigir a les empreses adjudicatàries comportaments responsables amb l’entorn i les persones, i que s’adeqüin a aquest requeriment competint entre ells en termes de responsabilitat social.

Atès que al març de 2015, la Generalitat de Catalunya, l’Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya van signar un conveni de col·laboració per a l’impuls de la incorporació de clàusules socials en la contractació de l’Administració Pública Local, en compliment de la Resolució 577/X del Parlament de Catalunya que va instar el Govern de la Generalitat a establir acords per tal d’impulsar l’aplicació de les clàusules socials a la contractació pública de la resta d’administracions catalanes.

Atès el que s’estableix en la Directiva europea 2004/18/CE, de 31 de març de 2004, sobre procediments d’adjudicació de contractes públics, d’obres, subministraments i serveis; el Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, i la Instrucció 1/2014, de 9 de gener, de l’Oficina de Supervisió i Avaluació de la Contractació Pública de la Generalitat de Catalunya per a l’increment de la transparència i l’optimització dels procediments de contractació pública, així com la inclusió de criteris socials i ambientals en els procediments d’adjudicació i execució dels contractes públics.

Atès que la Junta Consultiva de Contractació Administrativa de la Generalitat de Catalunya va aprovar, el 19 de març de 2010, la “Guia per a la inclusió de clàusules contractuals de caràcter social”.

Atès que la Comissió Europea va recollir, en la Comunicació interpretativa de 15 d’octubre de 2001, la legislació comunitària de contractes públics i sobre les possibilitats d’integrar aspectes socials en aquests contractes. D’acord amb aquesta Comunicació interpretativa de 15 d’octubre de 2001, s’admet l’ús de les clàusules socials com a criteri de selecció d’empreses, sempre que suposin un mitjà demostratiu de la seva capacitat tècnica; com a criteri objectiu d’adjudicació, sempre que comportin un avantatge econòmic i resultin vinculades a l’objecte del contracte; i com a condicions d’execució, sempre que no tinguin un efecte discriminatori directe o indirecte respecte a les empreses licitadores.

Atès que certes administracions locals han començat a incorporar aspectes socials en la seva contractació, com a administració més propera a la ciutadania, en el marc de les accions públiques de foment de l’ocupació, de les accions positives de gènere i de les accions positives per a persones que integren algun dels col·lectius més desfavorits.

Atès que la Llei de contractes del sector públic deixa llibertat a les administracions locals per establir els pactes que acordin, ja que no hi ha una regulació autonòmica. Així, l’article 25.1 diu: “En els contractes del sector públic poden incloure pactes, clàusules i condicions, sempre que no siguin contraris a l’interès públic, a l’ordenament jurídic i als principis de bona administració”.

Atès que l’Ajuntament de Roses no té establerts criteris socials i ambientals per a la contractació pública.

Sotmetem a consideració del Ple de la Corporació Municipal de Roses els següents

ACORDS:

Primer.- Incoar l’expedient per a l’elaboració, a través d’una comissió, d’unes bases que estableixin els criteris socials i ambientals que s’han de complir en la contractació pública de l’Ajuntament de Roses.

Es prendrà com a referència per a la incorporació de les clàusules la Guia per a la inclusió de clàusules contractuals de caràcter social, aprovada per la Junta Consultiva de Contractació Administrativa de la Generalitat de Catalunya i les actualitzacions que se’n facin, així com el decret de l’Ajuntament de Barcelona sobre la contractació pública responsable i amb criteris socials (15 de març de 2013).

Aquesta comissió, a més, pot mantenir-se activa per revisar les clàusules i fer seguiment del compliment de les mateixes.

Segon.- Incorporar, en base a les competències de l’Ajuntament de Roses, les clàusules socials en els expedients de contractació pública, començant pels diversos contractes que ja s’estan treballant per sortir a concurs. I instar al Departament de Contractació i als diferents departaments de l’Ajuntament que vetllin per la correcta inclusió i aplicació de les clàusules definides.

Tercer.- Reclamar al Parlament i a la Generalitat de Catalunya la inclusió en la Llei de Governs Locals, que ara està en tràmit parlamentari, de les normes adients per tal d’incloure clàusules socials en tots els contractes signats entre l’Administració pública i proveïdors.

Quart.- Trametre còpia d’aquest acord al Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, a l’Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM) i a la Federació de Municipis de Catalunya (FMC). Col·laborar amb la Generalitat de Catalunya, les entitats municipalistes i  els altres ens locals en la difusió i  l’impuls del  seu ús per  les administracions  públiques.

Així ho sotmetem a consideració del plenari de la Corporació Municipal de Roses i així ho signo per deixar-ne constància a la Vila de Roses, en data de 11 de maig de 2016.

José A. Valdera
Regidor del Grup Municipal d’Unió (UMdC) a l’Ajuntament de Roses