Mes de paraules

El PSC de Roses presenta una moció en contra de la remodelació de la plaça Catalunya

Moció PSC Roses contra remodelació plaça Catalunya
Vista parcial de la Plaça Catalunya de Roses durant una diada de Sant Jordi / Foto: arxiu

Els socialistes consideren que no s’ha de fer cap remodelació  fins que Roses no tingui executat el Pla de Mobilitat i un Pla de Viabilitat per la ubicació d’un possible pàrquing soterrat

Moció PSC Roses contra remodelació plaça Catalunya
Vista parcial de la Plaça Catalunya de Roses durant una diada de Sant Jordi / Foto: arxiu

L’equip de govern de Roses té previst un projecte de remodelació de la plaça Catalunya. Projecte que comprèn la reurbanització del carrer Pi i Sunyer i que no és del grat dels socialistes rosincs, “perquè si es fa ara i després es decideix que finalment el pàrquing soterrat anirà aquí, s’haurà d’aixecar un altre cop tota la plaça, amb la despesa que això suposaria per als contribuents, per això hem presentat una moció -que es debatrà aquest dilluns en el ple ordinari de l’Ajuntametnt- per a la realització d’un Pla de Mobilitat sostenible”, ha manifestat el regidor del PSC Roses, Toni Rodríguez. Una proposta en la que també es reclama l’execució d’un Pla de Viabilitat “per veure si és viable econòmicament, primer, portar a terme unes obres de grans dimensions per fer un pàrquing soterrat i, segon, si seria rendible tenir aquest pàrquing soterrat  tenint en compte que Roses necessita pàrquing durant els dos mesos d’estiu a l’any”.

Moció del PSC Roses per a la sostenibilitat de les inversions  i la millora de la mobilitat

En un moment en què el creixement de la localitat de Roses està consolidat i en què les oportunitats d’ocupació estan limitades per la recessió econòmica i entorn d’incertesa global, fer possible una renovació de nova economia local passa per polítiques de

racionalitat econòmica, sostenibles social i energèticament, de foment de l’ocupació i millora de l’entorn. En aquest marc, la millora de la mobilitat és un element cabdal a Roses i ha de venir acompanyada d’una valoració eficient de les inversions, amb un entorn de recursos necessàriament limitats.

Per aquestes mateixes raons el Grup Municipal del PSC ha proposat al Govern de Roses la realització d’un Pla de Mobilitat sostenible que encara a de veure la llum.

No fa un mes, amb l’última modificació de crèdit, que hem vist les dificultats del propi consistori per englobar el conjunt de les inversions en el que hauria de ser al nostre entendre la millor manera de gestionar i prioritzar les inversions municipals:

En primer lloc: tenir estudis de millora funcional i energètica d’equipaments.

Els estudis de millora funcional i energètica d’equipaments avaluen cada equipament a partir de tres dimensions bàsiques: la funcionalitat, la qualitat ambiental i la viabilitat econòmica.

La finalitat és obtenir alternatives d’actuació a l’edifici per millorar l’adequació dels espais a les activitats que es desenvolupen i l’eficiència energètica de l’edifici, a més de valorar la conveniència de tenir espais en règim de lloguer o de propietat.

En segon lloc: Pla d’usos d’equipaments existents.

El Pla d’usos d’equipaments existents és una eina per definir el programa funcional d’equipaments públics, incorporant el punt de vista de la ciutadania mitjançant un procés participatiu, i analitzant la viabilitat tècnica de les propostes obtingudes, incorporant, a la vegada el punt de vista de la ciutadania mitjançant un procés participatiu, i analitzant la viabilitat tècnica de les propostes obtingudes.

En tercer lloc: Elaborar un Pla director d’equipaments.

És en els equipaments i els serveis sobre mobilitat on es fa més present aquesta dificultat per trobar solucions de llarg abast. Cal destacar l’històric de propostes programàtiques que hem viscut en els últims anys.

Algunes tan emblemàtiques i de vegades irrealitzables com el túnel del Puig Rom o / i pàrquing de grans dimensions davant de Mar.

També hem vist altres propostes d’enterraments de les Places / aparcaments de la nostra ciutat (Plaça del Teatre, Mercat Municipal, Plaça Catalunya, etc.)

El més significatius d’aquestes propostes és que en els últims 15 anys, Roses no ha cometre ni un sola plaça de pàrquing de les propostes (perdó per l’expressió, ni per davant ni darrere). Ni per iniciativa pública, ni per iniciativa privada.

Contrasta com en una ciutat tan pròxima com Figueres disposa d’un total de 3 pàrquings al voltant de la Rambla i un Pla de Mobilitat Urbana (PMU), document aprovat per unanimitat en el ple municipal d’abril de 2013.

ACORDS:

Atès que és voluntat d’aquest Ajuntament, reflectida en l’Agenda 21 i en esborrany del Pla de mobilitat presentat aquesta primavera als regidors d’aquest ajuntament, millorar els desplaçaments, una pacificació de la mobilitat urbana i una millora dels accessos a la nostra vila de Roses amb projectes viables i sostenibles.

Entenent que qualsevol proposta d’inversió municipal sobre aparcament ha d’estar acompanyada i / o inserida al costat de la implantació de totes les mesures d’un Pla de Mobilitat per Roses. On hem de comptar amb les complicitats necessàries de la ciutadania i de l’activitat privada.

PROPOSTES:

Fer públic el Pla de Mobilitat de Roses i amb la finalitat que els diferents grups i la ciutadania facin les seves esmenes on s’incloguin les propostes de Pàrquing en la Vila de Roses i revisant els projectes existents.

Encomanar un projecte de Aparcament i un Pla de Viabilitat i que sigui també sotmets a les al·legacions necessàries de la ciutadania i si es cau de la corresponent consulta popular.

Aturar provisionalment l’arranjament concret de la Plaça Catalunya fins a no tenir una proposta en ferm per a la ubicació definitiva de pàrquing o pàrquings que no afecti a l’esmentada plaça, per motius d’evidents d’oportunitat i racionalitat econòmica.

Grup Municipal PSC Roses
Olga Simarro Rojas  / Antonio Rodríguez López