Mes de paraules

El PSC Roses presenta una moció en defensa del món local

La moció es debatrà dilluns al ple ordinari del mes de juliol de l’Ajuntament de Roses

PSC-PC de RosesEl Grup Municipal Socialista ha presentat al registre d’entrada de l’Ajuntament de Roses una moció per debatre-la aquest dilluns al ple ordinari del mes de juliol, “vol que la Generalitat reconegui i pagui les subvencions atorgades el 2016 i en exercicis anteriors per actuació ordinària o inversió per tal de reconèixer el deute que la Generalitat té amb els ens locals”,  ha afirmat el regidor del PSC Roses, Toni Rodríguez, el qual ha assegurat que “aquesta proposta ja la vam presentar al mes de setembre al Parlament de Catalunya i ara ho fem a l’Ajuntament de Roses”.

Amb aquesta seran dues les mocions que el PSC Roses ha presentat per debatre-la al ple després de la proposta en contra de la remodelació de la plaça Catalunya prevista per l’equip de govern, “i en la que ja han donat el seu suport ERC Roses i Unió Municipal”, ha assegurat Rodríguez.

Moció del grup municipal socialista de Roses en defensa del món local

La moció presentada té una  intenció clara per avançar en el recolzament i reconeixement de la feina feta pel món local, i que d’aquesta manera s’avanci cap a una autonomia real dels ajuntaments, que puguin liderar democràticament, en el marc d’àmplies competències i amb col·laboració i lleialtat institucional cap a altres governs.

Cal alleugerir el deute que el Govern de la Generalitat té amb els ajuntaments de Catalunya. Un deute que no només és real, sinó que és un deute moral. Deute moral de tots els recursos que no s’han activat en els últims anys.

Són el PUOSC, Pla Únic d’Obres i Serveis, que es va aprovar però que no es va atorgar, la reducció dels plans d’ocupació del SOC, la paralització de programes com la Llei de Barris, la política de rehabilitació urbana, la Llei de millora d’urbanitzacions, etcètera.

Des de 2010 el volum de transferències econòmiques de la Generalitat als ens locals ha davallat un 62%. Pel que fa a les transferències que corresponen al finançament de serveis amb competències compartides i/o a serveis sobre els quals els ajuntaments no tenen competències, han baixat un 56%. Malgrat tot, els ajuntaments catalans han continuat prestant els serveis per responsabilitat política i respecte democràtic a la ciutadania.

En el cas de les subvencions per inversió (PUOSC i altres) la baixada ha estat del 92%. Igualment els ajuntaments, malgrat les limitacions imposades pel govern del l’Estat i la manca d’ajuda de la Generalitat, han continuant invertint en el necessari manteniment de les infraestructures i equipaments locals (s’han recuperat nivells d’inversió similars als anys

anteriors a la crisi), ja que malgrat tot són les administracions més sanejades del país (durant el 2015, en el seu conjunt, són les úniques que varen tenir superàvit, concretament del 0,5%). En aquest context, els consistoris catalans hem reclamat, també a Roses a la Generalitat de Catalunya el pagament dels deutes que té reconeguts amb els ajuntaments. Es tracta en aquest cas de subvencions aprovades i concedides a obres i serveis municipals ja efectuats i que la Generalitat no abona als ajuntaments.

La moció presentada vol amb el reconeixement i el pagament del deute pendent; una petició de compromís de noves convocatòries de subvencions, tan necessàries com ho són la Llei de barris o la Llei d’urbanitzacions.

Creiem que cal incrementar els fons de cooperació local i comarcal  amb un nou pla únic d’obres i serveis, que és l’eina per a permetre la inversió als  municipis. Amb criteris que prioritzin la inversió relacionada amb la cohesió social i urbana i dotar­lo amb una aportació, amb un mínim de 600 milions d’euros.

Dotacions per recolzar les accions de foment de l’ocupació i activació econòmica. Per tant, més recursos cap al món local i menys victimisme pressupostari. Més recursos,  perquè la idea és que la majoria d’administracions locals gestionen bé, gestionen tan bé que ara són capaces de generar superàvit en els comptes municipals.

Però no poden gastar-se aquest superàvit en millorar els serveis per l’existència de normes injustes com la Llei d’estabilitat aprovada pel PP i Convergència i Unió.

En aquest sentit, la moció planteja instar el Govern de l’Estat a derogar la Llei d’estabilitat i la Llei de racionalització administrativa, però també fa falta acabar de fer els deures aquí a Catalunya .

L’Estatut es va aprovar l’any 2006, deu anys després no hem sigut capaços d’aprovar una llei de governs locals i una llei de finances a la que  s’insta el Govern a aprovar i portar a tramitació del Parlament, el primer trimestre de 2017.

Ara afortunadament el Parlament de Catalunya ha aprovat una moció de defensa del món local, a instàncies del Grup Socialista, no és casualitat que molts parlamentaris han estat també alcaldes, en la qual es demanen la majoria dels punts que hem comentat i es detallen a l ‘acord, els quals hem cregut necessari donar suport, debat i publicitat des de aquest Ple i al nostre municipi.

ACORDS

Instar al Govern de la Generalitat a:

  1. Fer el reconeixement de les subvencions atorgades el 2016 i en exercicis anteriors per actuació ordinària o inversió per tal de reconèixer el deute que la Generalitat té amb els ens
  2. Publicar trimestralment en el web de transparència de la Generalitat el deute reconegut per cada
  3. Aprovar, dos mesos després de l’entrada en vigor del nou pressupost, un calendari de noves convocatòries per a activar els instruments de cooperació local, com la Llei 2/2004, del 4 de juny, de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial, i la Llei 3/2009, del 10 de març, de regularització i millora d’urbanitzacions amb dèficits urbanístics, i també coordinar amb altres administracions supramunicipals les actuacions que en derivin i incloure-les en els pressupostos per al
  4. Incrementar, en els pressupostos per al 2017, les dotacions del Fons de cooperació local –tant per a ajuntaments com per a consells comarcals i entitats municipals descentralitzades– respecte als pressupostos del
  5. Autoritzar, en els pressupostos per al 2017, en el marc del desplegament de la Llei 13/2015, del 9 de juliol, d’ordenació del sistema d’ocupació i del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya, les transferències necessàries  per a  donar suport a  les accions de foment de l’ocupació i d’activació econòmica.
  6. Complir i reduir els terminis dels expedients que tramita la Generalitat a petició dels ens locals, com els informes tècnics dels
  7. Impulsar, mentre el Parlament no aprovi una llei de governs locals, la creació d’un grup de treball entre la Generalitat, el Govern de l’Estat, les entitats municipalistes i els professionals per a adoptar mesures que garanteixin la seguretat jurídica i la bona gestió econòmica dels ajuntaments i facilitar alternatives a la falta de personal funcionari d’habilitació
  8. Fer gestions davant el Govern de l’Estat per tal que es derogui la Llei orgànica 2/2012, del 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, per a assegurar que tot l’estalvi obtingut per les entitats locals i per les altres administracions públiques en exercicis anteriors es pugui destinar a la prestació de serveis a la ciutadania, a exercir les competències clau per a assegurar-ne el benestar i a activar l’economia per a generar inversió i ocupació.
  9. Tenir en compte les diputacions provincials per a fomentar i garantir la gestió i el desenvolupament econòmic  dels  ajuntaments, prioritzant els ajuntaments amb menys de 20.000
  10. Fer gestions davant el Govern de l’Estat per tal que es derogui immediatament i de manera urgent la Llei 27/2013, del 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració
  11. Aprovar i presentar al Parlament, dins del primer trimestre del 2017, un projecte de llei de governs locals i un projecte de llei de finances locals que reforcin l’autonomia local i que garanteixin un sistema de finançament estable i proporcional a unes competències ben definides dels ens locals perquè es puguin desenvolupar amb garanties de qualitat i transparència les polítiques públiques.
  12. Utilitzar tots els mecanismes de modificació de crèdits i de crèdits extraordinaris que estableixen la Llei 2/2015, de l’11 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2015, i la Llei 10/1982, del 12 de juliol, de finances públiques de Catalunya, a fi de disposar dels recursos necessaris per a finançar les mesures i polítiques a què fa referència aquesta moció.
  13. i últim ­ Traslladar aquesta resolució a la Conselleria d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, a la totalitat dels Grups del Parlament de Catalunya i a la Presidència del Parlament, a l’ Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM), a la Federació de Municipis de Catalunya (FCM) i al Consell Comarcal de l’Alt L’ Empordà.

Grup Municipal Socialista de Roses
Olga Simarro Rojas / Antoni Rodríguez López