Programa Reallotgem

Roses ja sap com s’ha arribat a arruïnar el sistema sanitari

Eufòria, de Xavier Bosch
Xavier Bosch amb el seu darrer llibre, Eufòria

Eufòria, del periodista Xavier Bosch, s’endinsa en el sistema sanitari per explicar la seva “realitat amagada”

Eufòria, de Xavier Bosch
Xavier Bosch amb el seu darrer llibre, Eufòria

Es guanya la vida com a periodista, la seva professió. Però també escriu llibres, perquè l’agrada escriure. I va crear un personatge. Periodista, com ell. Periodista de premsa escrita, de nom Dani Santana, i que es va dedicar, en el llibre ‘Se sabrà tot’ (2009), a investigar el terrorisme islamista a Barcelona.
Obra que va guanyar el Premi Sant Jordi. Llibre que el donar peu a seguir amb el personatge de Dani Santana en un segon volum, ‘Homes d’honor’ (2012), el qual ja no treballa en un diari, sinó en TV, i amb el seu programa investiga, entre d’altres casos, les veritables causes de l’incendi del Liceu.

I des del 2012 ja no es sabia més d’en Dani Santana fins “que em va arribar un tuit que deia ‘Tinc una història que Dani Santana ha d’investigar’. Un tuit de 43 caràcters que el va arribar d’un del més de 60.000 seguidors del Twitter a Xavier Bosch, periodista, escriptor i autor del llibre ‘Eufòria’, tercer volum de la trilogia d’en Dani Santana i que el va presentar, dijous, a la iblioteca de Roses.

Un tuit al que Bosch va fer cas i va poder entrevistar-se amb el seu autor, el qual es va desvetllar “com un delegat comercial que visitava metges per a que receptessin el medicament que ell oferia per a la hipertensió, i no els de la competència. Un comercial que cobrava 70.000 euros l’any, que tenia 30.000 més en incentius, que ell duplicava fins al 60.000, i que disposava de 90.000 euros per ‘untar’ al doctors a canvi que receptessin el seu producte”, va enumerar l’autor d’Eufòria a la Biblioteca de Roses. I com delegat comercial “que va explicar la seva veritat” n’hi ha molts que, “a més, per convèncer als metges els regalen viatges de tres o quatre dies a tot tren”, va assenyalar Xavier Bosh, que li va dir el comercial en questió.

I l’autor d’Eufòria va dir que a la seva obra, canviant el medicament de la hipertensió per un de la depressió, narra, des del punt de vista d’en Dani Santana, que ha deixatg la TV per endinsar-se en el periodisme digital, “fil per randa el que em va explicar aquest comercial, que és una realitat amagada, que tenim a tocar, i que és una mostra de com s’ha arribat ha arruïnar el sistema sanitari”.

Aquesta ‘realitat amagada’ sobre la manera de treballar de les farmacèutiques i la intenció d’un mecenes mexicà que vol crear a Catalunya el parc temàtic més gran d’Europa intentant saltar-se les normes fiscals i laborals, i que també investiga Dani Santana, posa sobre la taula la relació de conveniència entre el periodisme i el poder.

“El denominador comú de les històries de Dani Santana”, va explicar Xavier Bosch, “és que són ficció real, sabent que a les llibreries o biblioteques estaran a l’apartat de ficció, si estiguessin a les de no ficció potser podria haver tingut, potser, algun problema legal”, va reconèixer.

Xavier Bosch va portar a terme a Roses la que fa el número vint de presentacions de la seva Eufòria. I l’última d’aquest any 2014.