Mes de paraules

El Servei de Teleassistència de Roses triplica en quatre anys el nombre d’usuaris que el fan servir

Servei de Teleassistència de Roses
Dispositiu del Servei de Teleassistència

El Servei de Teleassistència de Roses ha passat de 47 persones que el feien servir l’any 2011 als 157 usuaris que van comptabilitzar l’any passat

Servei de Teleassistència de Roses
Dispositiu del Servei de Teleassistència

Al 2016 va fer 10 anys que Roses presta el Servei de Teleassistència, el qual té la finalitat de fer un seguiment continuat de persones d’edat avançada, que tenen una mobilitat reduïda o bé que viuen o passen moltes hores soles als seus domicilis.
Una prestació que els permet als seus usuaris millorar la seva seguretat, autonomia  i qualitat de vida. Tot i això, “durant els primers anys no va ser gaire utilitzat”, ha assenyalat el regidor de Benestar Social, Marc Danès, per la qual cosa “al 2012 l’Ajuntament de Roses va decidir fer una campanya d’aquest servei pels casals d’Avis de la Vila, i des de llavors s’ha triplicat el nombre d’usuaris”.

Així, al 2011 es van registrar 47 persones que feien servir el Servei de Teleassistència, per comptabilitzar l’any passat 157 usuaris, xifra que representa una cobertura del 4,14% de la població major de 65 anys del municipi. Un augment dels usuaris valorat positivament pel regidor de Benestar Social, ja que “permet oferir una major autonomia funcional a les persones grans, a la  vegada que proporciona tranquil·litat tant als propis usuaris com a l’entorn familiar, gràcies a una atenció continuada permanent”.

Balanç de 2016

El balanç del Servei de Teleassistència desenvolupat a Roses durant 2016, torna a posar de manifest la importància i bon funcionament d’aquest programa assistencial, ja que l’any passat es van comptabilitzar un total de 161 usuaris que van realitzar 7.213 comunicacions telefòniques. Aquest Servei Local de Teleassistència (SLT), que ofereix la Diputació de Girona conjuntament amb els consistoris de la demarcació, consisteix en el subministrament d’un dispositiu electrònic a les persones usuàries, a través del qual, prement el botó del polsador, es contacta directament amb els professionals del Centre d’Atenció de Teleassistència sense necessitat de despenjar el telèfon ni marcar cap número ni parlar des de qualsevol punt de casa.

El servei ofereix atenció permanent les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.

El total de les 7.213 trucades gestionat pel Centre d’Atenció ha gestionat són tant les rebudes dels usuaris com les realitzades pel propi servei als domicilis per conèixer l’estat dels usuaris i/o oferir-los informació.

D’altra banda, cal destacar que es van atendre al 2016 també 1.315 serveis d’agendes, consistents en realitzar un seguiment telefònic amb les persones que es troben en període de convalescència després d’una malaltia o operació, recordar la presa de medicaments o les cites amb el metge; així com fer l’acompanyament en un procés de dol o felicitar per l’aniversari, entre d’altres.

El nombre d’emergències gestionades durant 2016, per la seva banda, ha ascendit a 161, mentre que el nombre de visites a domicili ha estat de 243. Una altra prestació amb què compta el servei són els dispositius de seguretat que permeten detectar situacions de risc o d’emergència a les llars dels usuaris més vulnerables, com és la presència de fum, foc o gas, que en el cas de Roses compta amb un total de 8 dispositius en funcionament.

Perfil de l’usuari del Servei de Teleassistència

El perfil dels usuaris que fan el Servei de Teleassitència a Roses correspon a un 73,2% de dones front a un 26,8% d’homes. Per segments d’edats, el 51% tenen més de 85 anys, un 44,6% se situen entre els 65 i 84 anys i un 4,5% entre els 18 i els 64 anys. La majoria de les persones que reben aquest servei a Roses viuen soles (57,3%), mentre que un 30,6% ho fan acompanyats d’una persona i un 12,1% de més d’una.