Mes de paraules

‘Tangències’, o l’art de trobar el punt en comú entre història i actualitat

‘Tangències’, a la Ciutadella de Roses
Un moment de la inaguració de l'exposició ‘Tangències’ a la Ciutadella de Roses

11 artistes interpreten a la Ciutadella de Roses 11 obres patrimonials de la comarca

‘Tangències’, a la Ciutadella de Roses
Un moment de la inaguració de l’exposició ‘Tangències’ a la Ciutadella de Roses

Tangència, en Educació Plàstica i visual, es diu que dues figures són tangents quan tenen un sol punt en comú, que és el que es coneix com a punt de tangència.

A la Ciutadella de Roses es va inaugurar dissabte passat l’exposició ‘Tangències’, mostra on 11 obres patrimonials de l’Alt Empordà, de diferents èpoques històriques, són interpretades per 11 artistes donant-les el punt de tangència, el punt en comú amb la contemporaneïtat. És a dir, la connexió entre passat i present.

La idea d’aquesta exposició va sorgir de l’artista Pilar Farrés, la qual va comptar amb la col·laboració de la Doctora en Arqueologia, Anna Mª Puig, que va ser l’encarregada de triar per escollir les 11 peces patrimonials que havien d’interpretar els onze artistes.

I l’objectiu de ‘Tangències’ “és encetar un diàleg amb el nostre patrimoni, perquè hi ha moltes peces que són molt conegudes, però d’altres no, i la intenció és donar visibilitat a aquestes peces patrimonials de l’Empordà”, va manifestar Farrés, que juntament amb Puig són les comissaries de l’exposició.

La relació de les obres patrimonials que ha interpretat cada artista és aquesta:

  • Urna funerària de la necròpolis d’Agullana (s. IX a. C.) / Antoni Federico
  • Vasos de peu de la necròpolis de Peralada (s. VII a. C.) / Dana Carrillo
  • Forner de terra cuita d’Empúries (s. V a. C.) / Santiago Planella
  • Dracma de Rhode Roses (s. IV a. C.) / Juanjo Viñuela
  • Ara de marbre de Pontós (s. III a. C.) / Mercè Riba
  • El togat d’Empúries (s. I d. C.) / Francesc Guillamet
  • Placa del cinturó del Puig Rom de Roses (s. VI d. C.) / Narcís Costa
  • Creu de Vilabertran (s. XIV d. C.) / Xavier Casellas –“Patxé”
  • Retaule Major de la Basílica de Castelló d’Empúries (s. XV – XVII) / Pilar Farrés
  • Retaule de l’església parroquial de Santa Maria de Cadaqués (s. XVIII) / Gustau Carbó Berthold
  • Escultura d’Enric Casanovas, Monument a Monturiol, Figueres (1918) / Ester Baulida

La mostra, produïda pel Museu de l’Empordà,  s’acompanya d’un catàleg amb escrits introductoris de Pilar Farrés i Anna Maria Puig, un text relatiu a cada una de les peces patrimonials escrit per un historiador o arqueòleg, la reproducció fotogràfica de cada peça feta per Jordi Puig i un text sobre la Tangència perseguida per l’artista contemporani corresponent, escrit per l’escriptora Cristina Massanés o el crític d’art Enric Tubert, segons cada cas.

L’horari de visita de sala és de dilluns a diumenge de 10 a 21 h. La mostra estarà oberta al públic fins al 26 d’agost.

[fsg_gallery id=”362″]