El Centre Escolar Empordà aplica una nova metodologia d’aprenentatge amb el projecte ‘Expedició a l’Antàrtida, un món per descobrir’

Diferents moments de l'exposició dels alumnes de 1r d'ESO del Centre Escolar Empordà del projecte ‘Expedició a l’Antàrtida, un món per descobrir’

Personal docent i alumnes de 1º d’ESO del Centre Escolar Empordà han conegut, una durant les darreres setmanes, una nova manera d’aprendre i d’adquirir coneixements

 ‘Expedició a l’Antàrtida, un món per descobrir’
Diferents moments de l’exposició dels alumnes de 1r d’ESO del Centre Escolar Empordà del projecte ‘Expedició a l’Antàrtida, un món per descobrir’

Durant les darreres setmanes els alumnes de 1r d’ESO del Centre Escolar Empordà han participat en el projecte ‘Expedició a l’Antàrtida, un món per descobrir’ , amb el qual els estudiants s’han endinsat en una nova metodologia innovadora d’aprenentatge treballant, de forma interdisciplinària, continguts de Ciències Socials, Ciències Naturals, Matemàtiques, Tecnologia, Llengua i Plàstica, entre d’altres.

El Centre Escolar Empordà de Roses ha estat una dels 4 centres educatius de tot Catalunya (2 a Girona i 2 a Barcelona) que des d’aquest curs acadèmic han començat a treballar amb aquesta nova metodologia implementada per TeideProjectes, solució pedagògica integral ideada per l’Editorial Teide per possibilitar l’aprenentatge en projectes globals a les aules que avui dia ja utilitzen més de 300 alumnes.

I el passat dijous, es va celebrar un simposi, com acte de cloenda d’aquest projecte, on els alumnes van exposar els principals problemes mediambientals que amenacen l’Antàrtida aportant, tot seguit, les seves possibles solucions tant a escala local com global.

Un acte de cloenda que va cloure amb la xerrada impartida per Joan Riba, científic de la base Juan Carlos I a l’Antàrtida, ubicada a l’illa de Livingston (al sud d’Argentina i Xile), el qual va destacar que “els alumnes han mostrat un interès sorprenent en aprofundir els seus coneixements sobre com és un dia a l’Antàrtida i es notava que venien molt preparats perquè els treballs que han presentat han estat de gran qualitat”.

Alumnes com la Cèlia Martínez i en Dani Muscolino, “nosaltres en aquest projecte hem pogut conèixer com el desglaç de l’Antàrtida o les visites dels humans en les diferents expedicions que van haver-hi afecta la biodiversitat de l’entorn i com afecta al món en general”, va significar Muscolino.
En el projecte també es van realitzar diferents tallers, “per veure si el nivell de l’aigua pujava a causa del desglaç”, va dir Martínez, per recalcar que també “hem fet també una sèrie d’activitats repartides per grups, com una gimcana o un joc de cartes per saber-ne més del què passa a l’Antàrtida”.

Tots dos estudiants, dins el projecte ‘Expedició a l’Antàrtida, un món per descobrir’ han aprés, “l’Antàrtida està en perill, que si es desglaça tot el món quedarà afectat, i que actualment degut al desglaç molts especies d’animals s’estan extingint”. I tots dos alumnes són coneixedors, ara, que “el desglaç de l’Antàrtida ja no es pot parar perquè la contaminació mundial està destruint la capa d’ozó i no es pot fer res. L’únic és retardar una mica aquest desglaç, tot i que és difícil perquè l’home no para de contaminar”.

Un dels docents del Centre Escolar Empordà, el professor Ernest Riera, com a tutor de 1r d’ESO i coordinador de projectes, va valorar aquesta metodologia de treball de manera “molt positiva, perquè ha estat una experiència que ens ha permès treballar dins de les aules com es treballa a la vida quotidiana, on els alumnes han pogut afrontar reptes reals”.
Riera va remarcar que aquest nou tipus d’aprenentatge “suposa molts reptes per al professorat, ja que és un canvi total de que com impartim les classes, la qual cosa en un primer moment espanta i porta molta feina, però després és realment molt satisfactori perquè veus que els resultats són molt bons i molt engrescadors, on els alumnes estan molt motivats per fer aquest tipus de classes i que, realment, aprenen moltíssim d’una altra manera, passant-s’ho bé”.  

El cap de projectes de l’Editorial Teide, Jaume Ríos, va ser-hi present al Centre Escolar Empordà durant l’acte de cloenda ‘Expedició a l’Antàrtida, un món per descobrir’, per comprovar en primera persona el funcionament d’aquesta proposta didàctica, que “tot i no ser nova, demana a l’escola un canvi estratègic per tal que l’alumne sigui el protagonista del seu aprenentatge i que aquest els permeti viure el que aprenen i suposi, llavors un aprenentatge profund, real”.
Rios va destacar el Centre Escolar Empordà “és ideal per implementar aquesta metodologia d’educació, la qual, enguany, ha estat una primera experiència la que hem realitzat en quatres escoles de Catalunya, però l’any vinent la finalitat és fer-la extensiva arreu del país”.

‘Expedició a l’Antàrtida, un món per descobrir’ ha estat, en definitiva, segons les conclusions d’alumnes, professorat i impulsor de la proposta, un  aprenentatge eficaç que passa necessàriament per connectar amb la vida real, per poder donar resposta, així, als reptes de la societat del segle XXI.

Exit mobile version