La segona fase del programa, que es desenvoluparà en quatre sessions de treball realitzades entre els mesos d’octubre i de novembre, té com a objectiu la formació del grup o xarxa que treballarà per assolir una sèrie d’objectius compartits, a través d’una estratègia conjunta. Les persones que integren aquests xarxa inicial comparteixen punts febles i amenaces al desenvolupament de les seves activitats, tal com se’n desprèn de les conclusions de la fase d’anàlisi.
Aquesta segona fase, a més, tindrà com a principal objectiu reflexionar entorn dels elements que hauria de contenir el seu pla estratègic: la missió, la visió, els valors, les línies i els objectius. Per a desenvolupar-ho s’ha convidat a totes aquelles persones que van participar en la primera actuació i a altres que vulguin seguir reflexionant sobre els temes identificats inicialment. A partir d’aquí es vol estudiar la viabilitat de crear un grup de treball o xarxa que de manera permanent dinamitzi el teixit econòmic i social del territori, des d’una perspectiva conjunta, col·laboradora i cooperativa.
Els resultats de la fase d’anàlisi de la problemàtica econòmica actual de la comarca, que han estat sintetitzats pel grup de treball inicial, són els següents:
- Millora de la qualitat. Es considera que els serveis i productes, en general, contenen poc valor afegit i en moltes ocasions no assoleixen els nivells de qualitat que serien òptims. Aquest fet resta competitivitat a les empreses de molts sectors
- Generalització de les tecnologies de la informació i de la comunicació. S’apunta la poca presència i utilització de les TIC en aquelles empreses que pertanyen a sectors allunyats de l’entorn tecnològic, sobretot, en les activitats més tradicionals, com el comerç.
- La identificació i el reclutament de talent. Consideren que tenen moltes dificultats a l’hora de poder comptar amb treballadors que tinguin les competències òptimes. El fet que molts joves vagin a estudiar a les universitats de Girona i de Barcelona i que quan finalitzen el seus estudis el territori no sigui capaç d’oferir-los oportunitats laborals, provoca el fenomen de la fuga de talent.
- Potenciació de l’emprenedoria. Es constata que existeixen moltes dificultats a l’hora d’engegar iniciatives emprenedores i també a l’hora de fer créixer les activitats amb noves idees i projectes. Aquest fet provoca que tant les estructures empresarials com el teixit productiu no es renovi i pugui encarar el futur amb perspectives de creixement.