El Govern aprova l’expropiació de l’estany de Vilaüt, als Aiguamolls de l’Empordà, per garantir-ne la conservació

Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà
El Govern expropiarà l'estany de Vilaüt del Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà

Es tracta d’una zona humida de gran importància, que es troba molt degradada, i constitueix una de les masses d’aigua més singulars de la reserva natural integral dels estanys del Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà

El Govern de la Generalitat ha aprovat declarar l’ocupació urgent dels béns i els drets afectats d’expropiació per l’execució de les actuacions d’interès públic de recuperació de l’estany de Vilaüt, situat al terme municipal de Pau, dins de la reserva integral dels Estanys, al Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà. Això permetrà millorar la gestió i la conservació d’aquest espai natural que suma 29 hectàrees.

L’estany de Vilaüt és una zona humida de gran importància, atès que és una de les principals masses d’aigua de la reserva natural integral dels estanys i una de les que té un interès ecològic més gran del Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà. L’estany també té un elevat potencial com a lloc d’ús públic i d’educació ambiental i disposa de l’únic aguait de la reserva natural integral dels Estanys. És considerat un dels màxims exponents del país d’estanys interiors d’aigua dolça i, actualment, la seva situació és molt delicada. Amb aquesta actuació es garanteix que la finca passi a ser pública i iniciar-ne la restauració.

El procés de recuperació se centra a actuar en la seva hidrologia i garantir l’aportació regular d’aigua. El declivi accelerat que ha patit la zona en els darrers anys ha portat a una proliferació de plantes invasores arran de la manca d’aigua i l’accés del bestiar, a la degradació dels hàbitats i la desaparició d’aquells que requereixen un període d’inundació perllongat, així com a la desaparició de flora amenaçada i la pèrdua d’espais de descans i alimentació dels ocells migratoris. També ha afectat el greument la reproducció d’ocells i altres espècies com anàtids, ardeids, amfibis i comunitats de plantes macròfites.

Tot i que amb els darrers episodis de llevantada l’estany ha tornat a recuperar un cert nivell d’aigua, l’objectiu del projecte de restauració és garantir de forma regular períodes d’inundació adequats i amb aigua de qualitat. Per fer-ho, es compta amb la concessió actual disponible per part de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) de 17.000 m³/any amb aigua procedent del regadiu del marge esquerre de la Muga. També s’actuarà sobre la flora invasora i es regularà la pastura de manera adequada.

Es preveu que un cop s’efectuï l’ocupació urgent dels terrenys, els treballs es puguin començar a executar perquè gradualment l’estany recuperi la seva funcionalitat ecològica, tot respectant els ritmes naturals de l’espai.

toto
toto
toto
toto
slot
toto slot
toto