El rap en català triomfa a Ca l’Anita com a eina divertida per aprendre i practicar la llengua

Taller de rap en català
Baba Flow (de blanc) amb els participants els i les alumnes de català que van participar al taller

Un taller de rap, organitzatper l’Oficina de Català de Roses i conduït per Baba Flow, va permetre als participants treballar el català a través de les rimes, la música i la creativitat

Ca l’Anita va acollir ahir divendres un taller de rap en català que va despertar un gran interès entre els participants i que va demostrar que l’aprenentatge de la llengua també pot sortir de les aules (tot i fer-se a classe) per trobar nous espais d’expressió. La proposta, organitzada per l’Oficina de Català de Roses amb la col·laboració del col·lectiu Versembrant, va combinar música, poesia i creació artística per fomentar l’ús del català d’una manera dinàmica i participativa.

La coordinadora de l’Oficina de Català de Roses, Mònica Coromines, va explicar que “entre les proposes que ens van oferir-nos des del Centre de Normalització Lingüística  vam triar aquesta” perquè permetia als alumnes posar en pràctica els coneixements adquirits als cursos de català en un context diferent de l’habitual. Corominas va assenyalar que “vam pensar que un taller d’aquest tipus era genial perquè els nostres alumnes poguessin posar a la pràctica tot allò que aprenen a l’aula en un context que no fos tan formal ni tan tancat, i que els permetés expressar les seves emocions i les seves preocupacions”.

La coordinadora de l’Oficina de Català de Roses va destacar també l’originalitat de la proposta, allunyada de les activitats habituals de formació lingüística, i va remarcar que el taller encaixava perfectament amb l’objectiu de fomentar l’ús social del català en entorns quotidians i atractius per als aprenents.

L’encarregat de conduir la sessió va ser Baba Flow, raper i tallerista vinculat a Versembrant, que ja havia desenvolupat experiències similars amb èxit en altres municipis. Segons va explicar, el taller va consistir a treballar la llengua catalana a través de la construcció de rimes i la creació de lletres pròpies, combinant-hi també valors i eines creatives.

“Treballem una mica la llengua catalana, però també els valors. A partir d’aquí construíem rimes perquè aprenguessin català a través del rap”, va explicar. Durant la sessió, els participants van crear les seves pròpies rimes, van aprendre què és una tornada musical i van posar en pràctica conceptes relacionats amb el ritme i el tempo abans d’interpretar les seves creacions.

El taller va sorprendre positivament el mateix Baba Flow pel nivell mostrat pels assistents. “M’ha sorprès molt. Sense exagerar, podria dir que el nivell és de deu. Tots venen d’altres llocs, però es nota que s’esforcen molt i que tenen molt bon ritme”, va afirmar.

La bona resposta dels participants va confirmar l’encert d’una activitat que va convertir l’aprenentatge lingüístic en una experiència creativa i motivadora. Tal com va resumir el propi Baba Flow, “és una manera divertida d’aprendre català, perquè mentre rapeges i cantes també estàs aprenent la llengua”.

Amb iniciatives com aquesta, l’Oficina de Català de Roses continua apostant per fórmules, si més no singulars, que contribueixen a reforçar l’ús del català més enllà dels espais acadèmics tradicionals, i que té com a resultat afavorir la participació i la confiança dels alumnes alhora de fer ús de la nostra llengua: el català.