Els empresaris de l’Alt Empordà aposten per fer “xarxa” per ampliar la temporada turística

Participants de la jornada

És una de les conclusions de la jornada organitzada ahir dilluns a Figueres per l’Associacio d’Empresaris d’Hostaleria que va aplegar un centenar de persones

L’Alt Empordà és una comarca amb un gran potencial i amb capacitat per atraure turisme durant els 365 dies de l’any. Té un paisatge extraordinari, un magnífic patrimoni, una excel·lent gastronomia, unes platges i cales espectaculars, molt bon clima i unes bones infraestructures. Amb tots aquests elements, només cal estar convençut que la desestacionalització de la temporada turística és possible, posar en valor la marca Empordà i els productes que aglutina i treballar plegats, els empresaris fent xarxa i en col.laboració amb les administracions.
Encarem el futur, la desestacionalització és possible, és la conclusió a la que es va arribar a la jornada, celebrada ahir dilluns, i organitzada per l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de l’Alt Empordà (AHAE) a l’Auditori dels Caputxins de Figueres i que va reunir un centenar d’assistents, entre empresaris i professionals del sector turístic i representants d’administracions. Els ponents que hi van participar van coincidir en assenyalar que la desestacionalització és la fórmula per aconseguir que les empreses puguin disposar de plantilles més estables i no hagin de patir per falta de personal. Aquest factor també podrà fer possible, han indicat, retenir talent i això revertirà en un millor producte turístic.  

La inauguració va anar a càrrec de l’alcaldessa de Figueres, Agnés Lladó; el president de l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de l’Alt Empordà, Miquel Gotanegra; el president de la Federació d’Hostaleria de les comarques de Girona, Antonio Escudero; i el president de la patronal  FOEG, Ernest Plana.

L’alcaldessa de Figueres es va mostrar optimista en assenyalar que “disposem tots els ingredients per tenir un model de turisme d’èxit, només falta que ens ho creiem, que ens estimem Figueres i la comarca, i que treballem plegats per un mateix objectiu”. Segons el president de l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de l’Alt Empordà, “si ens posem a treballar tots junts la desestacionalització és possible”. Per Miquel Gotanegra, “només aconseguirem tenir plantilles estables i retenir talent si treballem per allargar la temporada”. El president de la Federació d’Hostaleria de les comarques de Girona va insistir en reclamar un millor repartiment de les vacances escolars tal i com es fa a França i Alemanya, ajudes econòmiques i eines assequibles per avançar en la desestacionalització. El president de la patronal FOEG va recordar que la falta de personal és el principal problema de molts sectors econòmics  i va destacar els esforços de les associacions, com els empresaris de l’Alt Empordà, per abordar-ho.

Taula rodona

La jornada va comptar amb una taula rodona amb ponents de gran nivell: el director del Parc Natural del Cap de Creus, Ponç Feliu; el director general de la Fundació Gala-Salvador Dalí, Fèlix Roca; el director general de Perelada Resort, Eugeni Llos; i la Personal Sommelier Laura Masramon. Els ponents van coincidir en que cal “teixir xarxa” entre els empresaris per fer arribar als visitants la diversitat i qualitat dels productes de la comarca. També van dir que la formació  del personal és clau, i que és fonamental que la persona que està en contacte amb el client tingui un gran coneixement del territori.

Eugeni Llos va reivindicat que cal posar en valor la marca Empordà i “explicar millor a l’hivern el potencial que tenim”. Ponç Feliu ha assegurat que “tenim una comarca singular i la millor d’Europa a nivell de biodiversitat”. També ha dit que “allargar la temporada permetrà garantir el manteniment dels recursos naturals i poder seguir explotant-los turísticament”. Fèlix Roca ha explicat que cal dissenyar productes que ajudin a arribar més lluny com, per exemple, les experiències immersives que ha posat en marxa la Fundació Gala-Salvador Dalí. I Laura Masramon ha afirmat que “si entre nosaltres ens ajudem a comunicar les excel.lències del nostre territori podem avançar en la desestacionalització”.

Per l’expert en màrqueting turístic, Jaume Marín, que ha dut a terme una ponència sobre els reptes del turisme, la desestacionalització dependrà del tipus de productes que es creïn i de la segmentació dels públics que es volen atraure. Segons Marín , cal aprofitar les oportunitats que ofereix el turisme senior o els nómades digitals que van en augment.

La jornada va estar conduïda pel periodista Santi Coll

La trobada d’aquest dilluns, conduïda pel periodista Santi Coll, és la primera d’un cicle de jornades que s’han organitzat des de l’AHAE per debatre sobre els reptes del turisme a la comarca i que inclou una segona jornada centrada en la sostenibilitat que es durà a terme a finals de gener; i una tercera, el març, que girarà al volant de la digitalització.

Exit mobile version