Mes de paraules

Els ports de Roses, Palamós i Sant Carles de la Ràpita participen a la Cruise Shipping Miami

El port de Roses a la Fira de creuers Seatrade
El port i la badia de Roses un any més a la fira Seatrade Cruise Global 2018

Costa Brava Cruise Ports i Delta Ebre Port promouen els tres ports i les seves destinacions a la fira més rellevant del món de creuers

Cruise Shipping MiamiLa Generalitat de Catalunya, a través de l’empresa pública Ports de la Generalitat, participa la setmana vinent amb els ports de Roses, Palamós i Sant Carles de la Ràpita i els seus entorns turístics a l’aparador internacional més important del sector al Seatrade Cruise Shipping Miami, que se celebrarà del 16 al 19 de març a Miami Beach (Estats Units), amb l’objectiu d’impulsar l’arribada de creuers a la Costa Brava i al Delta de l’Ebre.

L’acció comercial dels tres ports i la seva àrea d’influència es realitzarà sota les marques Costa Brava Cruise Ports i Delta Ebre Port. Els representants  institucionals de creuers donaran a conèixer al mercat les característiques dels tres enclavaments i les principals activitats que trobaran els turistes de creuer a la zona. L’objectiu és posicionar els tres ports i les seves destinacions dins l’arc de la Mediterrània occidental, consolidar línies de creuers, fidelitzar les companyies que ja visiten aquests ports i buscar-ne de noves.

Aquesta acció forma part dels acords presos per promoure els ports catalans, gestionats per la Generalitat, que reben tràfic de creuers i l’ampli ventall d’activitats d’àmbit cultural, històric, gastronòmic, esportiu i d’oci que s’ofereixen als passatgers de creuer. En aquest context, les institucions compromeses en treballar pel creixement de l’activitat creuerística a la costa catalana són les següents: Ports de la Generalitat; els Ajuntaments de Palamós, Roses i Sant Carles de la Ràpita; els Patronats de Turisme Costa Brava-Girona i Terres de l’Ebre; i les Cambres de Comerç de Palamós, Girona i Tortosa.

Schengen, un valor afegit 

El port de Palamós és el primer port autonòmic que serà frontera marítima exterior de la Unió Europea, a partir de l’estiu. Aquest estatus fa el port més competitiu, potencia l’arribada de passatgers de països de fora de l’espai Schengen i obre la possibilitat a l’embarcament i desembarcament de passatgers. Amb Schengen, Palamós tindrà major projecció internacional, es reforçarà el sector turístic de la Costa Brava i es potenciarà el creixement econòmic del port i del conjunt del territori.

Els Acords Schengen que van entrar en vigor el març de 1995 ha representat la supressió de les fronteres exteriors dels estats signants i l’enfortiment de la frontera exterior de la Unió Europea. Així, l’habilitació del port de Palamós com a pas fronterer implica:

  • Donar resposta a la demanda existent dels tripulants de vaixells, els turistes de creuer i els passatgers en trànsit pels quals el port de Palamós és la primera porta d’entrada a la Unió Europea
  • Donar cobertura als passatgers i tripulants que arriben amb creuer i estan fora de l’acord Schengen. En aquest sentit, la temporada 2014 van arribar a Palamós 38.616 passatgers dels quals el 65% eren de països que no formen part de l’espai Schengen
  • Reforçar la captació dels mercats de països extracomunitaris que ja visiten anualment els punts més emblemàtics de la demarcació gironina
  • Poder desenvolupar el port de Palamós com a port d’embarcament i desembarcament parcial de persones extracomunitàries perquè puguin entrar o sortir del territori

Amb tot, les instal·lacions del port de Palamós s’han d’adequar als requisits d’implantació que s’emmarquen en l’Acord Schengen. Ports de la Generalitat ja disposa d’una partida pressupostària de 300.000 euros, inclosa en el Pla d’inversions 2014-2017, per fer front als canvis que s’hagin de fer a l’estació marítima i que permetin la doble separació dels passatgers i habilitar una sala de consigna, entre d’altres requeriments. L’objectiu és que les obres estiguin enllestides abans de l’estiu.