Els transportistes catalans de mercaderies per carretera es reivindiquen enmig d’una “davallada important” per la COVID-19

Els transportistes catalans de mercaderies per carretera pateixen perdúes econòmiques a causa de la COVID-19

CETCAT i COT, que representen el sector majoritari a Catalunya amb 2.300 pimes, pateixen de mitjana una baixada general del 45%, i calculen que les administracions els deuen 50,1 MEUR 

El principal sector del transport de mercaderies per carretera del país, agrupat per la Confederació Empresarial de Transports per Carretera de Catalunya (CETCAT) i la Coordinadora d’Organitzacions de Transportistes de Catalunya (COT), està patint una “davallada important” durant la crisi econòmica pel coronavirus. Demanen que la seva tasca “es posi en valor” davant l’intrusisme que es continuen trobant i reclamen moure’s per unes “infraestructures justes i segures”. Eduard Ayach, president del CETCAT, també lamenta que durant l’estat d’alarma hagin “perdut sorprenentment la bonificació per circular per les autopistes” i xifra en “50,1 milions d’euros” els diners que les administracions els deuen, a més d’acords incomplerts. Tenir “preferència” quan es reobrin les ITV és una altra de les demandes que tenen. 

CETCAT i COT, que representen un 90% del sector del transport a Catalunya, integren 2.300 petites i mitjanes empreses i 17.000 vehicles i estan formades per les associacions Transcalit Barcelona, Asetrans Girona, Feat Tarragona, Asotrans Lleida (CETCAT) i AGTC i Astac Condal (COT).  

Ayach defensa que “som un sector estratègic pel país i, com hem vist, essencial en la crisi de la COVID-19. Ens dirigim per l’oferta i la demanda i a l’inici hi va haver un creixement, vam treballar més intensament, però després la baixada de l’activitat es va notar i la davallada va ser important: en el sector logístic un 45%; en el sector regional i nacional un 40% i en l’internacional un 38%”. El sector del transport de mercaderies explica que “molta part productiva del país, com el sector serveis, es va aturat en sec i hem tingut moltes pèrdues”. CETCAT i COT afegeixen que “a més de la baixa productivitat que ens hem trobat, hem fet quilòmetres en buit i rutes en mitja càrrega per poder garantir els serveis”. D’altra banda, des que va saltar la crisi del coronavirus la circulació s’ha mantingut oberta a les carreteres europees, però els transportistes s’han trobat amb “dificultats” com en serveis bàsics d’avituallament i llargues esperes, un fet que “ha afectat la productivitat i per la mateixa feina hem cobrat molt menys”. 

En canvi, sí que va començar a créixer la demanda en el transport de la venda online. “És un sector clau on hauríem de ser els principals protagonistes, però s’hi barreja l’intrusisme i alguns han fet creure que el transport és gratis i no ho és. Patim problemes històrics que hem anat denunciant i tenim acords firmats amb la Generalitat de Catalunya des del 2012 sobre la mobilitat en la venda online i que mai s’han complert”.  

Una “competència deslleial”

Al 2014, els transportistes catalans es van unir sota l’organització CETCAT i COT davant la necessitat de denunciar de manera conjunta la política de transports portada a terme per la Generalitat de Catalunya. Des d’aquest sector també lamenten que “anar a buscar costos més baixos a països de l’Est genera competència deslleial i fa el sector més precari. Ho hem denunciat i demanem solucions; el 45% del cost d’una empresa és el personal, el factor humà es un dels principals actius, el transport no es mou sense persones, que són qui aporten valor i donen la cara pel nostre client”. Segons l’alhora vicepresident d’Asetrans Girona i de la Federació d’Organitzacions Empresarials de Girona (FOEG), “fa temps que reclamem a la opinió pública que a la cadena de subministrament se’ns posi en valor. Fem arribar les mercaderies d’un lloc a un altre; som una sortida laboral digne, des de fa temps reclamem a l’administració una formació professional pròpia, hi ha demanda de treball i hem tingut falta de conductors professionals”. 

Es queden sense bonificació a les autopistes durant l’estat d’alarma

Un altre dels aspectes que els continua afectant és el pagament total als peatges de les autopistes, a diferència del que passa a altres punts de l’Estat Espanyol. “Som un sector que encara patim un impacte important de la crisi del 2008, on vam tenir una baixada de preus, reducció de costos i d’una sèrie de mesures. Vam ser perjudicats per algunes decisions, com les restriccions de les carreteres del país, el sector va quedar criminalitzat i ens obligaven a circular per autopistes. Davant l’obligatorietat, volíem una gratuïtat absoluta i al final vam aconseguir descomptes”.  Aquest fet, però, s’ha accentuat durant les últimes setmanes perquè, subratlla Ayach, “aquests descomptes, per sorpresa nostra, es van acabar a partir del 20 d’abril en ple estat d’alarma per, segons sembla, una resolució de la Generalitat que no ens ha notificat directament. Es van acabar els descomptes i ens hem trobat circulant per autopistes sense saber que s’havia acabat la bonificació”.  

En aquest sentit, el sector reclama “unes infraestructures justes i segures per la mobilitat, ens és indiferent circular per una via d’alta capacitat o una carretera nacional. Volem disposar de les eines que segurament ja hem pagat amb escreix amb els impostos de fiscalitat i que no se’ns obligui circular per carreteres de pagament i sense saber que ens treuen descomptes”. A més, Ayach, calcula que les administracions catalanes “ens deuen 50,1 milions d’euros, 40,7 dels quals són directes per les empreses en el retorn d’uns diners ja pagats. Són petites ajudes que sufragarien la nostra problemàtica”. 

Una de les altres inquietuds que mantenen els transportistes de CETCAT i COT és el possible col·lapse que hi pot haver a les Inspeccions Tècniques de Vehicles (ITV) quan acabi l’estat d’alarma i demanen allargar la pròrroga. “Volem que la moratòria sigui lògica, ja que hi ha vehicles que circulen 15 dies a l’estranger i poden ser sancionats al tenir la ITV caducada. Demanem a les ITV i al Departament d’Indústria que quan obrin de nou hi hagi una preferència pel nostre sector i que la moratòria no sigui de pocs dies, ja que preveiem que es crearà un embús entre tots els vehicles per passar la inspecció tècnica”, considera el president del CETCAT.

Exit mobile version