Mes de paraules

ERC Roses proposa crear places de pàrquing per les dones embarassades i els pares amb nadons

Moció ERC Roses pàrquing embarassades
Plaçes d'aparcament destinades a persones amb una mobilitat reduida transitoria

ERC Roses portarà al ple una moció per crear places de pàrquing per dones en l’últim trimestre d’embaràs i per pares de nadons de fins a 18 mesos

Moció ERC Roses pàrquing embarassades
Plaçes d’aparcament destinades a persones amb una mobilitat reduida transitoria

Unit al concepte de Ciutat Educadora i Ciutat Inclusiva que ERC Roses portava dins el seu programa electoral per donar resposta a les necessitats dels vilatans, els republicans portaran a debat en el ple d’aquest mes d’abril una moció per tal que hi hagi a Roses places d’aparcament destinades a les dones embarassades en el seu últim de gestació, així com pels pares que tinguin fills petits fins a 18 mesos.

Una proposta que fa referència a la mobilitat de les persones, “i hem de garantir que en la mesura del possible que tothom que necessiti una certa protecció pel que fa a la mobilitat, la tingui”, ha afirmat el portaveu d’ERC Roses, Joan Plana, per afegir que “les persones que tenen discapacitat ja tenen una certa protecció perquè tenen places de pàrquing específiques, i pensem que hi ha altres col·lectiu amb mobilitat reduïda que també necessiten protecció, con són les dones en els últims tres mesos de gestació i els pares amb nadons fins a divuit mesos”.

Així, en la proposta dels republicans es demana que es realitzi un estudi sobre la necessitat de places especials que hi haurà a la ciutat arran de l’augment de població que en podrà fer ús. I en base a aquest estudi crear, si cal, més places d’aparcament, sobretot en les zones més transitades com poden ser als centres educatius, sanitaris, zones comercials i en instal·lacions municipals com la biblioteca, o el pavelló esportiu, per tal d’adaptar-se a aquesta nova realitat.

Una nova realitat que inclourà crear una targeta que identifiqui a les dones embarassades en l’últim trimestre de gestació i les famílies amb nadons fins a 18 mesos. Targeta que tindria data d’expedició i de caducitat.
Un altre canvi és el que afectaria a les persones amb mobilitat reduïda, per això s’ha posat en coneixement de FADIR i Tramuntanets, “perquè en cap cas volem col·lapsar les places d’aparcament destinades a aquestes persones, per això també volem que els conductors amb discapacitat que disposen d’una plaça a la porta de casa seva, per raons obvies, estigui lligat el seu pàrquing a la matrícula del seu vehicle, per a que ningú pugui aparcar”, ha assenyalat Plana.

MOCIÓ PRESENTADA PEL GRUP D’ERC ROSES I ALTRES GRUPS QUE S’HI VULGUIN AFEGIR, PER CREAR PLACES D’APARCAMENT ESPECÍFIQUES PER A DONES EMBARASSADES EN L’ÚLTIM TRIMESTRE DE GESTACIÓ I PER A PARES I MARES AMB NADONS FINS A 18 MESOS.

INTRODUCCIÓ

Per tal d’esdevenir una ciutat inclusiva, sobretot per a les persones amb mobilitat reduïda per qüestions de discapacitat, però també per a les persones que presenten situacions de mobilitat reduïda transitòria en moments puntuals, com és el col·lectiu de dones embarassades en l’últim trimestre de gestació i famílies amb nadons, cal que identifiquem les necessitats específiques de cada col·lectiu i adaptar els espais urbans per garantir que totes les persones hi puguin transitar i conviure amb les màximes facilitats.

PRECEDENTS

  • Atès que no és fins a l’any 1985 que l’Estat Espanyol aprovà les primeres lleis on es reconeixien els drets de les persones amb problemes de mobilitat i autonomia personal. Malgrat el que s’ha fet des d’aleshores, encara queda molta feina per fer i moltes barreres arquitectòniques i socials per superar. Una part d’aquest reconeixement dels drets de persones amb dificultats de mobilitat al llarg d’aquests anys ha estat l’adaptació de places d’aparcament específiques per a aquest col·lectiu per tal de facilitar el seus desplaçaments en vehicle, ajudant així a optimitzar la seva autonomia.
  • Atès que les dones embarassades i amb nadons són un dels col·lectius que presenten problemes de mobilitat i que requereixen en molts casos del vehicle privat per a poder tenir un grau adequat d’autonomia. Un col·lectiu que, no obstant, no té reconeguda en molts casos aquesta condició. A més, pateixen dia a dia les conseqüències d’unes ciutats que no tenen en compte les seves necessitats específiques. Els aparcaments en bateria i semi bateria són escenari habitual d’aquesta problemàtica ja que no hi ha espai suficient que permeti l’accés al vehicle d’una dona en avançat estat de gestació o d’un nadó. Les cadiretes d’automòbil del grup 0 i grup 0+ són utilitzades també com a cadira de passeig, i per tant, és imprescindible poder obrir totalment la porta del vehicle.
  • Atès que en algunes ciutats ja s’han començat a implementar iniciatives que reconeixen al col·lectiu dones en avançat estat de gestació i amb nadons la condició de col·lectiu amb problemes de mobilitat, creant places d’aparcament específiques per tal de facilitar l’estacionament i contemplant les necessitats d’aquest grup de població a l’hora de crear places d’aparcament corrents.
  • Atès que hi ha altres precedents com són alguns mitjans de transport públic, supermercats i altres grans superfícies comercials que ja destinen places per a dones embarassades i famílies amb nadons.
  • Atès que a Roses actualment ja hi ha 110 places d’aparcament repartides per tot el municipi per a persones amb mobilitat reduïda, el que en entenem com a places per a discapacitats. Una quantitat d’aparcaments que cal anar actualitzant periòdicament en funció de la demanda de places o en funció de la quantitat de població considerada amb problemes de mobilitat, sigui permanent o transitòria.

ACORD

  • Adaptar les places d’aparcament per a discapacitats per tal que les dones embarassades en l’últim trimestre de gestació i les famílies amb nadons dins a 18 mesos puguin utilitzar-les.
  • Realitzar un estudi de la necessitat de places especials que hi haurà a la ciutat arran de l’augment de població que en podrà fer ús. D’acord amb aquest estudi i les instruccions de l’àrea de Serveis Socials i la Policia Local, crear més places d’aparcament, sobretot en les zones més transitades (centres educatius i sanitaris, biblioteca, zona esportiva i eix comercial), per tal d’adaptar-se a aquesta nova realitat i no col·lapsar les places ja existents. Estudiar també si per a garantir el bon funcionament del sistema és necessària l’aplicació d’altres places de pàrquings especials que ara mateix no s’usen, com les que estan vinculades a una matrícula concreta per a casos especials.
  • Crear una targeta identificativa per a que les dones embarassades en l’últim trimestre de gestació i les famílies amb nadons fins a 18 mesos puguin sol·licitar-la. Aquesta targeta tindrà una validesa exclusivament municipal i hi constarà la data d’expedició i de caducitat. La validesa de la targeta vencerà quan el nadó hagi complert 18 mesos de vida.