Mes de paraules

Gestió de residus: parlem-ne

ERC RosesEn l’últim Ple municipal de Roses vam veure com es va aprovar, amb l’abstenció d’ERC i dos partits més a l’oposició, la modificació dels estatuts de l’empresa de capital mixt Rosesnet (Gestió mediambiental de Roses SL).  Aquesta empresa, constituïda el 3 de gener del 2001 i amb una durada de 16 anys, està formada per una empresa privada, que aporta la major part del capital, i per l’Ajuntament, que aporta l’altra part del capital sent minoritari. En quest cas, la participació de l’Ajuntament li permet tenir un petit control de la gestió de Rosesnet.

Actualment, Rosesnet presta els serveis de recollida de residus, neteja viària, neteja de platges, manteniment de parcs infantils, deixalleria, entre altres, que costen a les arques públiques, i per tant a tots els ciutadans de Roses, més de 3,5 milions d’euros cada any. Cal destacar que la major part del finançament d’aquests serveis prové de les taxes i preus públics que paguem tots els rosincs.

Aquesta modificació dels estatuts, permet la pròrroga durant un any del contracte que  Rosesnet té per la prestació dels serveis de recollida de residus i neteja viària entre altres. Aquest és el temps que l’equip de govern es dóna com a màxim per, juntament amb els serveis tècnics de l’Ajuntament, acabar de preparar la documentació, el procediment de licitació, adjudicació i posada en marxa dels serveis per part de l’empresa guanyadora del concurs. Dit d’una altra manera, preparar la documentació i els tràmits necessaris perquè els serveis de recollida de residus, neteja viària, neteja de platges, gestió de la deixalleria municipal i dipòsit de vehicles fora d’ús de Roses, s’externalitzin i el facin a través una empresa privada.

En aquest últim Ple, ERC Roses va optar per l’abstenció, perquè creiem que s’ha d’obrir el debat sobre quin és el millor model de gestió dels serveis públics per a Roses i per als seus habitants. Externalitzar els serveis bàsics i prestar-los a través d’empreses privades és una opció de gestionar els serveis públics, però hi ha d’altres, i totes les possibilitats s’haurien de posar sobre la taula, s’haurien de contemplar i s’haurien de debatre.

Cada vegada hi ha una sensibilitat creixent en la idea que les administracions públiques, i per proximitat, els ajuntaments, assegurin certs serveis bàsics essencials. Fruit d’aquesta sensibilitat, hem vist com últimament s’ha obert processos de municipalització de diferents serveis a ciutats importants, com per exemple el servei de subministrament d’aigua a Berlín i París, o el servei de grua i servei de zona blava a Sabadell. Altres serveis ja es venen fent des de fa anys de manera directa pels Ajuntaments, a través d’organismes que d’ells en depenen o d’empreses municipals, com per exemple el servei de subministrament d’aigua a Castelló d’Empúries. A Roses, ja hi ha serveis públics que es fan a través d’una empresa municipal, com Rosersa que presta el servei de jardineria i el servei de manteniment de l’enllumenat públic, entre altres. Per tant, prestar els serveis públics de manera directa a través de les diferents formes de gestió que existeixen, són opcions que s’han d’explorar, contemplar i valorar.

No obstant, en els últims anys hem vist com a Roses, s’ha externalitzat el servei de grua, el servei de la zona blava o el servei de manteniment de la xarxa de clavegueram. D’altres, com el servei de subministrament d’aigua s’ha continuat externalitzant un cop acabat el contracte, sense ni tant sols obrir un procés de debat.

Per altra banda, també és cert que hi ha una gran falta de pedagogia per part de l’ajuntament que permeti a la ciutadania saber el cost real dels serveis públics, la manera de funcionar, els diferents models que hi ha, la seva evolució, les millores que es van fent,  entre altra informació. Això permetria als ciutadans fer-los partícips, coresponsabilitzar-los i sensibilitzar-los.

Per tot això, ara és un bon moment per obrir el debat sobre quin és el model que assegura la qualitat dels serveis bàsics i essencials a Roses, i més concretament del servei de recollida de residus i neteja viària i de platges. És a dir quin model de gestió garanteix l’eficiència i eficàcia, la transparència i la participació, la sostenibilitat econòmica i ambiental, la proximitat i accessibilitat a tots els ciutadans als serveis, la inversió i el seu retorn en els ciutadans, l’adaptabilitat als canvis en la gestió atès la continua evolució de les necessitats de la població i de la millora tecnològica, i un model que salvaguardi una ocupació de qualitat dels treballadors.

Obrir aquest debat és un clar símptoma de bona salut i evolució del nivell de la democratització i emporderament de la societat de Roses en els afers d’importància que afecten al funcionament i a la governança de la ciutat.

Mar León Parull
ERC Roses
Coordinadora de l’àrea d’Urbanisme, Infraestructures i Serveis Públics