La nova campanya arrenca amb el lema ‘Tot l’any, pomes d’aquí’, una producció prevista un 30% superior a la de l’any passat i amb el músic empordanès Miquel Abras com a convidat d’honor en l’acte simbòlic de la primera collita
La Indicació Geogràfica Protegida (IGP) Poma de Girona ha donat aquest dijous el tret de sortida oficial a la campanya de collita 2026 amb la celebració de l’acte de la Primera Poma a les instal·lacions de l’IRTA-Mas Badia, a Canet de la Tallada. El sector afronta aquesta temporada amb optimisme després d’anunciar una previsió de producció de 106.110 tones, una xifra que representa un increment del 30% respecte a la campanya passada i del 16% en comparació amb la mitjana dels darrers cinc anys.
L’acte també ha servit per presentar el nou lema promocional de la campanya, ‘Tot l’any, pomes d’aquí’, amb el qual la IGP vol transmetre que la poma gironina és un producte de proximitat disponible durant els dotze mesos de l’any gràcies a la diversitat varietal, la tasca dels productors i els sistemes de conservació que permeten mantenir-ne la qualitat després de la collita.
El president de la IGP Poma de Girona, David Casadellà, ha destacat que la campanya «és molt més que un lema; és la realitat d’un sector que treballa cada dia perquè els consumidors puguin trobar poma de proximitat als punts de venda durant tot l’any». També ha remarcat que darrere de cada peça de fruita «hi ha pagesia, territori, innovació i un compromís permanent amb la qualitat».
Un mapa varietal per explicar quan arriba cada poma
Entre les novetats d’enguany destaca la presentació d’un mapa varietal, una eina divulgativa que permet conèixer el calendari de collita i de consum de les diferents varietats de Poma de Girona. L’objectiu és apropar el consumidor a les característiques de cadascuna i reforçar la idea que l’oferta de poma local va molt més enllà dels mesos de collita.
La jornada ha comptat també amb les intervencions del director de l’IRTA-Mas Badia, Joan Bonany; del cap del Servei de Coordinació i Gestió Territorial del Departament d’Agricultura a Girona, Quim Xifra; i de la diputada de Girona Excel·lent i Mercats de la Diputació de Girona, Vanessa Peiró.
El moment més simbòlic de l’acte ha estat la collita de la primera poma de la temporada, que enguany ha anat a càrrec del músic empordanès Miquel Abras, convidat d’honor de l’edició 2026.
Una bona campanya, però pendent de la calor
Tot i les bones perspectives, el director de l’IRTA-Mas Badia, Joan Bonany, ha advertit que la previsió podria ajustar-se lleugerament a la baixa pels efectes de les elevades temperatures d’aquest estiu sobre el calibre dels fruits. Malgrat això, ha recordat que la producció gironina continua representant aproximadament el 37% de totes les pomes produïdes a Catalunya.
Per la seva banda, Quim Xifra ha posat en valor la col·laboració entre el sector productor, l’IRTA i les administracions públiques, assegurant que aquesta cooperació «no és habitual en altres sectors» i que és clau per continuar avançant en innovació, recerca i sostenibilitat.
La diputada Vanessa Peiró ha subratllat el pes econòmic i territorial de la poma gironina, recordant que una de cada cinc pomes produïdes a l’Estat espanyol es cultiva a les comarques gironines, fet que consolida la marca com un referent del sector agroalimentari.
Quatre varietats i una cinquena en camí
Actualment, la IGP Poma de Girona està integrada per prop de 80 famílies productores de les empreses Girona Fruits, Giropoma Costa Brava, Fructícola Empordà i, des d’aquest any, Florenci Fruits, que s’ha incorporat al segell de qualitat. En conjunt representen prop del 85% de la producció gironina, amb més de 2.100 hectàrees de conreu.
La IGP comercialitza actualment les varietats Golden, Gala, Granny Smith i Red Delicious, mentre que ja ha iniciat els tràmits per incorporar-hi també la Fuji, una varietat cada vegada més present a les explotacions gironines i molt ben valorada pels consumidors.
Miquel Abras, música i territori
El músic empordanès Miquel Abras ha estat el convidat d’honor a l’acte de la collita de la primera poma de 2026. La presència d’Abras reforça el vincle de Poma de Girona amb la cultura i amb el territori. La IGP ha volgut comptar enguany amb una veu musical arrelada a l’Empordà, en un acte que reivindica també el paisatge, la pagesia i la identitat de les comarques gironines com a part essencial del valor de la Poma de Girona.
Abras ha participat en una petita entrevista en la qual ha afirmat que «la meva nova cançó ‘El meu país és l’Empordà’ parla d’aquesta terra ‘entre vinyes i pomers’. A partir d’aquesta frase en David em va dir de participar en la collita de la primera poma. Les pomeres formen part del meu paisatge». El músic empordanès ha interpretat diverses cançons durant l’esdeveniment abans de participar també en l’acte simbòlic de la collita de la primera poma, la qual ha collit juntament amb representants de les empreses de la IGP, autoritats i periodistes. Aquest és el moment que serveix com a representació institucional i gràfica de l’inici de la nova campanya.