Mes de paraules

‘La tercera mirada’, la mirada d’un nen que és conscient que la seva mare està sent maltractada

“La Tercera Mirada”, d’Emma Alcalá, a Ca l'Anita
‘La tercera mirada’, la vioència de gènere des del punt de vista de la mirada d'un nen

‘La tercera mirada’ és una instal·lació de l’artista Emma Alcalá al voltant de la violència de gènere, que es pot visitar a la sala d’exposicions de Ca l’Anita de Roses fins al 14 de març

El passat dissabte Ca l’Anita va obrir les seves portes al públic per visitar ‘La tercera mirada’, una instal·lació que se centra sobre la violència de gènere i sobretot en les víctimes més indefenses, que són els nens.

Un exposició basada en fets reals que la seva autora, l’artista Emma Alcalá va començar a treballar arran “d’una exposició que vaig fer titulada ‘Cicatrices del alma’, en la qual em vaig adonar que el detonant per a sortir d’aquesta situació de maltractament eren els nens, que les dones maltractades s’adonaven que els nens eren conscients de tot el que estava passant o fins i tot que estaven ficats dins de la situació de maltractament”, va explicar Emma Alcalá.

Així, en ‘La tercera mirada’ “he treballat la ment i la mirada del nen, en el sentit que a part de poder veure, també podia sentir i escoltar el que passava”.   

Aquesta exposició és un passeig cru per la realitat de la dona maltractada a través dels ulls d’un nen i que, com va assenyalar el regidor de Cultura, “és una exposició completament diferent a tot el que hem fet anteriorment i que l’hem volgut vincular  amb la celebració de la commemoració del Dia de la Dona, que és el 8 de març i, per tant romandrà a Ca l’Anita fins al 14 de març”.

Una mostra que ha estat organitzada conjuntament amb l’Àrea d’Acció Social, ha assegurat Ibáñez, “per visibilitzar la problemàtica del maltractament de la dona des del punt de vista dels nens, que és del que tracta aquesta exposició”. 

L’artista va oferir una visita guiada per la mostra a alguns regidors de l’equip de Govern, encapçalats per l’alcaldessa Montse Mindan, que va esdevenir emocionant, per la qual cosa Mindan va recomanar “a tothom que passi a veure-la, hi ha una feina que en un principi no veus, però quan llegeixes cada rètol que hi ha al costat de la imatge ho vas entenent tot, i la veritat és que al final t’acabes emocionant”.

Exposició extensiva a l’alumnat de Roses
La tercera mirada’, a part de poder ser visitada pel públic en general també “es farà extensiva a les escoles pels alumnes de quart d’ESO i, segurament, els instituts”, va desvetllar l’alcaldessa de Roses. 

Les claus de la por
Un de les situacions que més va  impactar a l’artista Emma Alcalá durant les entrevistes que va fer a una dona maltractada “va ser saber que quan el maltractador arribava a casa amb ganes d’acarnissar-se amb ella feia sonar unes claus, i a mesura que pujava les escales feia sonar les claus perquè la senyora s’anés preparant, perquè comencés a agafar por. I llavors, aquesta senyora quan escoltava unes claus qualsevol el pànic s’apoderava d’ella”.

Emma Alcalá
Emma Alcalá (Córdoba, 1983) va estudiar fotografia artística a l’escola d’art i després es va formar en el camp de la direcció fotogràfica a l’Escola de Cinematografia de Sevilla. És una de les poques dones directores de fotografia a Espanya i ha treballat en nombrosos rodatges de cinema i en documentals com La orden de Buñuel, El verdadero crimen de Cuenca, Manos invisibles, Tan lejos y tan cerca, entre altres treballs audiovisuals, spots publicitaris i publicacions en revistes, catàlegs i premsa.

Ha participat en diverses ocasions a la Biennal Internacional de Fotografia, guanyant en la seva categoria per l’obra Geisha, que tracta sobre el silenci cultural. En els darrers dos anys ha realitzat tres exposicions: “Cicatrices del alma”, que va inaugurar a la Diputació de Córdoba, “Palabras Arrebatadas” al Centre d’Art Rafael Botí i “Desde lo invisible”, que actualment es troba en itinerància.