‘No te la fotis’ i ‘A la carretera, més respecte, menys accidents’, les noves campanyes de conscienciació viària

Les distraccions, i especialment les generades per manipular el mòbil, es mantenen com a primera causa dels accidents amb víctimes a les carreteres catalanes

El Servei Català de Trànsit (SCT) endega dues campanyes de conscienciació viària per reduir sinistres i contribuir a una mobilitat més segura. D’una banda, la campanya ‘No te la fotis’, que té per objectiu posar de manifest situacions quotidianes al volant que comporten distraccions i greus riscos per a la seguretat viària. I de l’altra, la campanya ‘A la carretera, més respecte, menys accidents’, que apel·la a tots els usuaris a posar atenció i protegir un col·lectiu especialment vulnerable com són els ciclistes.

La campanya ‘No te la fotis’ és una nova acció comunicativa que incideix en les múltiples situacions de risc que sovint correm quan estem circulant. Posar música al cotxe, distraccions amb la canalla, respondre un missatge al mòbil, comprovar a la bossa de mà que has agafat les claus de casa, emportar-te la feina al cotxe… ‘No te la fotis’ posa de relleu de forma distesa situacions quotidianes com aquestes que comporten un greu risc per a la seguretat viària i que és important prevenir-les o evitar-les. L’objectiu de la campanya no és altre que fer reflexionar, des del testimoniatge i l’experiència viscuda, sobre aquelles situacions i comportaments no percebuts com a potencialment perillosos que adoptem de manera habitual en la conducció i que poden donar lloc a un desenllaç tràgic.

Bona part de les situacions descrites en l’espot de la campanya es tradueixen en distraccions quan estem circulant. Les distraccions – i especialment les generades per manipular el mòbil – es mantenen com a primera causa dels accidents amb víctimes a les carreteres catalanes, per davant de la infracció d’una norma de circulació, l’errada del conductor i la velocitat inadequada. Accions com parlar pel mòbil o escriure missatges, sintonitzar la ràdio o programar el GPS són darrere del 23,5% de la sinistralitat, és a dir, d’un de cada quatre accidents amb víctimes.

Per a aquesta acció comunicativa de conscienciació viària, l’SCT ha optat pel testimoni de persones reals que, entrevistats de forma amena i distesa per la periodista i comunicadora Elisenda Carod, expliquen els contratemps i distraccions que es troben en el seu dia a dia al volant. La campanya ‘No te la fotis’, per tant, busca incitar a tothom (conductors i acompanyants) a la reflexió i a una presa de consciència real que qualsevol distracció o imprudència pot comportar greus conseqüències. L’objectiu final és reduir el nombre d’accidents de trànsit i el nombre de víctimes a les carreteres en l’assoliment de la visió zero. La campanya es difondrà en premsa impresa i digital, televisió, cinema i xarxes socials.

Campanya sobre la vulnerabilitat dels ciclistes: ‘A la carretera, més respecte, menys accidents’

Pel que fa a la campanya ‘A la carretera, més respecte, menys accidents’, aquesta acció comunicativa recorda a tots els usuaris la vulnerabilitat del col·lectiu ciclista i subratlla la importància de respectar-lo, atès que pateix un risc elevat de sofrir conseqüències molt greus en cas d’accident. La campanya, a més de centrar el seu objectiu en prevenir la sinistralitat viària dels ciclistes també busca apel·lar al sentit de la responsabilitat i a la consideració de la resta de conductors, atès que un accident afecta a tots els implicats.

Enguany, 7 ciclistes han perdut la vida a les carreteres catalanes (3 més que l’any passat) i 50 més n’han resultat ferits de gravetat. Des del 2010, han mort 88 persones d’aquest col·lectiu. A més, la prevenció de la sinistralitat dels ciclistes es fa cada cop més necessària atès que els darrers anys la bicicleta ha incrementat la seva popularitat com a mitjà de desplaçament en zones urbanes i en la mobilitat de lleure en zona interurbana.

Per destacar la fragilitat i vulnerabilitat dels ciclistes, la idea central d’aquesta campanya gira al voltant de la comparativa en les dimensions i capacitats de la bicicleta i la resta de vehicles. D’aquesta manera, si comparem el pes, la velocitat, el nombre de rodes o l’amplitud del xassís, les bicicletes sempre hi surten perdent. Així, la idea central de l’espot explota de forma molt visual aquesta desigualtat manifesta entre les bicicletes i la resta de vehicles i, alhora, exemplifica que en un accident les conseqüències per al ciclista poden ser molt més greus. La campanya es difondrà en premsa impresa i digital i a les xarxes socials.

Exit mobile version