Mes de paraules

Recomanacions de l’Oficina Comarcal del Consumidor per a la campanya del Black Friday

Tot i que la campanya Black Friday ja ha començat en molts establiments i plataformes web aquesta es desenvoluparà bàsicament durant aquest proper cap de setmana

Black FridayDes de l’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor de l’Alt Empordà, de forma coordinada amb l’Agència Catalana del Consum (ACC), es fan públiques un conjunt de recomanacions i consells, adreçats a tots els consumidors en general, a tenir en compte durant la campanya de l’anomenat Black Friday que bàsicament es realitza durant el proper cap de setmana.

Les principals recomanacions són les següents:

Si voleu aprofitar les ofertes que fan molts establiments durant aquest dies amb motiu de l’anomenat Black Friday, us recomanem que compreu de forma responsable i meditada i, per a no sobre endeutar-vos, controleu especialment la despesa amb targeta de crèdit i les compres finançades.

Per evitar compres impulsives i poc satisfactòries:

-Elaboreu una llista, d’acord amb el vostre pressupost, amb allò que necessiteu.

-Compareu preus en diversos establiments i desconfieu de les ofertes molt llamineres que trobeu a Internet, ja que podria tractar-se d’un engany, de productes falsificats, etc.

-Recordeu que els productes han de tenir la mateixa qualitat i garantia que tenien a preu no rebaixat.

-Reviseu que els productes mostrin tant el preu original com el rebaixat, o bé el percentatge de descompte.

-Tingueu en compte que la publicitat és vinculant, és a dir, obliga a complir tot el que s’hi anuncia.

Si compreu en establiments presencials, recordeu que no tenen obligació d’acceptar canvis o devolucions, sempre que el producte estigui en bon estat. Per tant, és preferible que us n’informeu abans.

Si l’establiment ofereix la possibilitat de fer canvis o devolucions, també ha d’informar de les condicions en què es podran fer: terminis, possibles excepcions i sistema de retorn dels diners (en efectiu, en un val de compra…), entre d’altres.

Si compreu per internet, el més important és que escolliu un comerç electrònic que sigui segur i de confiança, és a dir, que ja conegueu o del qual en tingueu alguna referència per amics, familiars, etc.

Si dubteu, feu aquestes comprovacions abans de comprar-hi:

-Busqueu l’opinió d’altres usuaris a la xarxa, si feu la compra per internet.

-Mireu que sigui un web mínimament acurat (sense faltes d’ortografia ni traduccions mal fetes, per exemple).

-Localitzeu les dades de contacte i una adreça física d’ubicació de l’empresa.

-Assegureu-vos que disposi d’informació suficient i clara sobre les característiques i el preus dels productes que s’hi ofereixen.

-Reviseu que s’informi correctament de les condicions: les modalitats de pagament i d’enviament disponibles, els terminis d’entrega i els sistemes de devolució.

-Comproveu si l’adreça electrònica comença per https –és un senyal de seguretat–. A més, a la part inferior del navegador hi apareixerà el dibuix d’un cadenat tancat.

En les compres per internet disposeu de 14 dies per retornar els productes si no n’esteu convençuts (excepte en el cas de productes fets a mida o personalitzats; aquells que es puguin deteriorar amb rapidesa, com ara menjars; els bitllets de transport aeri, les reserves d’hotel, les entrades per a espectacles…).

Penseu també que, si compreu en botigues virtuals amb seu fora de la Unió Europea i teniu cap problema, la situació serà més difícil de resoldre, ja que el grau d’inseguretat jurídica és major.

En tots els casos, conserveu les factures o els comprovants de compra, ja que són la vostra garantia i els necessitareu per poder reclamar.