Mes de paraules

Roses dona suport a l’escola en català

Roses dona suport a l’escola en català
Moment de l'acte a Roses en suport de l'escola en català / Foto: Ajuntament de Roses

Suport que s’ha materialitzat amb la lectura d’un manifest davant la comunitat educativa de la Vila i s’ha visualitat mitjançat una pancarta penjada l’Ajuntament de Roses amb el lema “Ara i sempre, l’escola en català”

Arran de les amenaces al model d’escola en català després que el Tribunal Suprem avalés la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que obliga tots els centres educatius catalans a fer un mínim d’un 25% de les classes en castellà, l’Ajuntament de Roses, conjuntament amb tota la comunitat educativa de la Vila, han portat a terme un acte en suport a l’escola en català.

Un acte que ha tingut lloc aquest migdia la plaça Catalunya i que ha comptat amb la participació d’equips directius, professores i professors dels centres d’ensenyament, de l’alcalde de Roses, Joan Plana, del regidor d’Ensenyament, Marc Danés, i de regidors i regidores del consistori rosinc.

Marc Danés, després d’agrair “a totes les directores i director dels diferents centres escolars del nostre municipi” la seva presència a l’acte i remarcar que la defensa del model de l’escola en català “és una tasca de tots, del Govern, de la societat i de les escoles”, ha llegit el manifest (reproduït a sota) en defensa del català a les escoles sota el balcó de l’Ajuntament, que lluïa una pancarta amb el lema “Ara i sempre, l’escola en català”.

Després de la lectura, l’alcalde Joan Plana ha clos l’acte dient que “ha estat un acte senzill però que creiem que era necessari fer per dos motius. El primer per un compromís de país, perquè la comunitat educativa és un element clau en la pervivència de la llengua catalana, la qual ens identifica i fa que siguem un país. I segon perquè municipis com Roses, que han patit situacions socials de complexa gestió com és el fenomen migratori, l’escola, i concretament el model d’immersió lingüística, ha tingut un paper fonamental en que Roses sigui avui una societat sana,  forta, cohesionada i integrada ”.

Manifest:

Davant del recent aval del Tribunal Suprem a la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que obliga tots els centres educatius catalans a fer un mínim d’un 25% de les classes en castellà, la plataforma unitària Somescola manifesta que:

  1. Aquesta sentència és un nou intent d’agressió al model d’escola catalana i el seu enfocament pedagògic. Un model consolidat, garant de competències lingüístiques i avalat àmpliament per la societat catalana al llarg de dècades. Tant els estudis com les dades sobre els resultats de la immersió lingüística evidencien que és un model d’èxit, tant per als alumnes com per al si de la societat: contribueix a la cohesió social, a la igualtat d’oportunitats i a la normalització de l’ús del català.
  2. Somescola considera intolerable la intrusió dels tribunals per regular el model i la política educativa del país. Són els professionals de l’educació, i no els juristes, els qui han de determinar quin model d’ús garanteix la competència lingüística dels alumnes en cada cas. Que un jutge determini de manera arbitrària el percentatge d’hores que calen per aprendre una llengua és un escarni als professionals de l’educació.
  3. Sentències com la del TSJC abonen arguments falsos i perillosos d’instrumentalització política de l’educació i de la llengua. Davant d’això, ens reafirmem en el fet que l’escola catalana ha estat i ha de seguir sent un actor cabdal que afavoreixi la inclusió i la cohesió social al nostre país, des d’una perspectiva intercultural. D’aquesta manera, que segueixi garantint la igualtat d’oportunitats de creixement acadèmic i personal, inclosa la competència comunicativa plena en les llengües d’ús normal a la societat.
  4. Somescola denuncia que aquesta sentència no representa un cas aïllat: els continus atacs polítics i judicials contra la llengua catalana i l’educació en català responen a una voluntat de minoritzar la llengua catalana en tots els seus usos socials, fins al punt que els diferents àmbits d’actuació en català, inclòs el model d’escola catalana, viuen sota una amenaça permanent. De fet, al contrari del que alguns voldrien fer creure, la situació del català a les aules viu una situació crítica, segons els darrers informes del Departament d’Educació: més d’un 28% d’alumnes no fa servir mai o gairebé mai el català a l’escola, per posar només un exemple.

Per tot això, la plataforma Somescola fa una crida al conjunt de la societat catalana a mobilitzar-se per defensar el model educatiu català, i insta a reforçar el treball conjunt per a consolidar-lo, protegir-lo i millorar-lo. Així mateix, insta a les institucions del país a blindar aquest consens de país aprofitant el marc polític generat per una majoria àmplia del Parlament amb el Pacte Nacional per la Llengua. I insta al govern espanyol a respectar aquests grans acords avalats també legislativament per una àmplia majoria parlamentària.

Somescola seguirà amb la tasca engegada fa 10 anys, per tal de coordinar totes aquelles persones i entitats que es comprometen a actuar de manera activa en suport del model educatiu català, ja sigui amb mobilitzacions, accions als centres i als carrers, i suport als centres educatius i docents.

El model d’escola catalana és un consens social compartit per un ampli ventall de la societat catalana, que ha de seguir contribuint a la cohesió i la progressió social, i a la igualtat d’oportunitats en aquest país, amb la finalitat de construir una societat més cohesionada, democràtica i lliure.