S’admet a tràmit el recurs contenciós administratiu contra el Pla de Millora Urbana de la Farella de Llançà

SOS Costa Brava i IAEDEN
Vista zenital de la platja de la Farella de Llançà / Foto: paisatgesverticals.cat

El recurs, presentat per SOS Costa Brava i l’IAEDEN,  qüestiona la legalitat del pla que preveu la construcció de 5 grans blocs plurifamiliars amb 62 habitatges i possibles usos hotelers en plena primera línia de mar, al bell mig de l’última pineda litoral del nucli urbà de Llançà

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha admès a tràmit el recurs contenciós administratiu interposat per l’IAEDEN–Salvem l’Empordà i la federació SOS Costa Brava contra l’aprovació definitiva del Pla de Millora Urbana (PMU) de la Farella de Llançà, acordada per la Comissió Territorial d’Urbanisme de Girona el 25 de juny de 2025. Amb aquesta resolució, el TSJC requereix a l’Administració que trameti l’expedient complet en el termini improrrogable de 20 dies, i emplaci l’Ajuntament de Llançà i el promotor perquè puguin comparèixer en la causa. La tramitació del recurs es preveu àgil i les entitats confien que permetrà revertir un projecte urbanístic d’alt impacte ambiental i paisatgístic.

El recurs qüestiona la legalitat de l’aprovació del PMU de la Farella, un pla que preveu la construcció de 5 grans blocs plurifamiliars amb 62 habitatges i possibles usos hotelers en plena primera línia de mar, al bell mig de l’última pineda litoral del nucli urbà de Llançà. Les entitats recorden que aquest espai acull 1,5 hectàrees de pineda mediterrània, un hàbitat d’interès comunitari, i que el projecte no ha estat sotmès a avaluació ambiental.

SOS Costa Brava denuncia que si hagués estat per l’Ajuntament de Llançà, els edificis encara tindrien una planta més d’alçada, ja que el consistori va aprovar inicialment un projecte amb major volum i edificabilitat. “Només la pressió ciutadana, les nostres al·legacions i la nostra presència davant la Comissió d’Urbanisme van permetre rebaixar-ne l’alçada i el nombre de plantes”, assenyalen els membres de la federació. “Tot i això, l’impacte continua sent massa elevat i incompatible amb els valors ambientals i paisatgístics del sector”, afegeixen des de l’entitat ecologista.

Les entitats adverteixen que el POUM de Llançà és obsolet (de 2002), no s’ha adaptat al Pla Director Urbanístic del Litoral Gironí —que establia un termini de dos anys per a aquesta adaptació— i no ha passat mai per avaluació ambiental, un requisit incorporat amb posterioritat a la seva aprovació. Tant SOS Costa Brava com IAEDEN insisteixen que cal aturar la dinàmica urbanística expansiva del municipi, que ja ha iniciat la urbanització del sector Super Fener (més de 90 habitatges) i tramita el sector Roses 2 (unes 40 parcel·les).

Aquest recurs ha estat possible gràcies a la mobilització ciutadana i a l’èxit de la campanya de micromecenatge impulsada per SOS Costa Brava i IAEDEN, que va assolir els 21.000 euros necessaris abans del termini previst (3 d’octubre), amb la participació de centenars de persones i el suport de més de 5.000 signatures en defensa de la pineda.

Les entitats celebren aquest nou pas com una victòria col·lectiva i reiteren que la lluita per la preservació de la Costa Brava continua viva. “El cas de la Farella és un símbol del que encara està en joc: un litoral amenaçat per un model urbanístic insostenible. Cal protegir el que queda i posar fi a la destrucció del paisatge que ens defineix”, afirmen els ecologistes.