Mes de paraules

Temes de subministrament elèctric van ser la principal reclamació dels altempordanesos l’any 2022

1 de cada 5 reclamacions que van arribar a l’Oficina de Consum de l’Alt Empordà van relacionades amb la llum

Amb motiu del Dia Mundial dels Drets del Consumidor, que es commemora el 15 de març, l’Oficina de Consum del Consell Comarcal de l’Alt Empordà ha presentat aquesta setmana la seva memòria de l’any 2022. Com a novetat, l’increment de les reclamacions de subministraments bàsics (especialment elèctric) que es va fer evident durant el 2021 es consolida un any després, arribant-se a multiplicar encara més durant el 2022. De fet, 1 de cada 5 reclamacions són de llum, és a dir, més d’un 25% de les reclamacions que rep l’Oficina de Consum de l’Alt Empordà.

Aquesta consolidació es deu a diversos motius: per una banda, encara s’arrosseguen les reclamacions relacionades amb l’augment del preu de l’electricitat i el canvi tarifari del juny del 2021. Degut a aquest canvi tarifari, moltes empreses comercialitzadores de subministrament elèctric han tingut problemes a l’hora de facturar als seus clients. Aquests problemes es basen, principalment, en la manca de les lectures dels comptadors per part de l’empresa distribuïdora, que ha al·legat problemes informàtics. En conseqüència, algunes persones consumidores han patit retards en la facturació, o bé facturacions amb lectures estimades que no s’ajusten prou als consums reals i que, en alguns casos, han arribat a superar l’any.

Per altra banda es troben també els problemes amb la facturació del consum, que poden donar lloc a factures molt elevades com a conseqüència d’errors en les lectures dels comptadors i la seva facturació, o bé expedients de regulació de consum per manca de lectures reals del comptador, o bé avaries dels propis equips de mesura, o fins i tot possible frau del subministrament elèctric.
En aquest apartat també s’inclouen els contractes de canvi de companyia. Aquestes contractacions, generalment per via telefònica, es realitzen amb el consentiment de la persona consumidors, sense ser aquesta sempre conscient que s’està realitzant un canvi d’empresa o bé per la promesa de rebaixa de preus que no acaba sent del tot real.

Deixant a banda el sector elèctric, cal destacar que, any rere any, van en augment les compres per internet. Precisament les principals problemàtiques d’aquest àmbit són la manca d’entrega del productes o bé per la garantia d’aquests. Les persones consumidores es troben que no saben a on han de dirigir les seves reclamacions, que no obtenen resposta o que fins i tot la web on van comprar ha deixat d’operar.
Un dels altres grans blocs de reclamacions que rep l’Oficina de Consum de l’Alt Empordà és el sector de la telefonia que, tot i no encapçalar el rànquing per segon any consecutiu, correspon al 15,30% de les reclamacions tramitades durant el 2022.

Es segueixen detectant els problemes habituals, com ara el fet que l’operadora pretén cobrar una penalització per baixa anticipada sense que l’usuari hagi signat un contracte amb clàusula de permanència, l’aplicació de tarifes no contractades, o la no aplicació dels descomptes oferts, entre d’altres.

Des de l’Oficina de Consum es valora molt positivament haver resolt més de la meitat de les reclamacions amb un acord satisfactori, concretament un 52,63%. Es tracta d’una xifra superior a la mitjana catalana. Per altra banda, també es valora de forma positiva la disminució de les reclamacions en un 4,6% respecte l’any 2021.

Cal recordar que l’Oficina de Consum del Consell Comarcal de l’Alt Empordà té la funció principal de tramitar reclamacions i orientar i assessorar a les persones consumidores sobre els seus drets, entre d’altres. S’hi pot adreçar mitjançant via telefònica o demanant cita prèvia trucant al telèfon del Consell Comarcal de l’Alt Empordà (972 50 30 88), o per via correu electrònic a consum@altemporda.cat.