Mes de paraules

Territori i Sostenibilitat adjudica la redacció del projecte per implantar l’ample internacional a la terminal de mercaderies de Vilamalla

Terminal de mercaderies de Vilamalla
Terminal de mercaderies de Vilamalla

La terminal de mercaderies de Vilamalla forma part del Corredor Mediterrani i de la xarxa transeuropea de transport

Terminal de mercaderies de Vilamalla
Imatge aèria de la terminal de mercaderies de Vilamalla

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat la redacció del projecte constructiu per a la implantació de la via d’ample internacional (UIC) a la terminal de mercaderies de Vilamalla (Alt Empordà). La terminal disposa actualment de dues vies en ample ibèric d’una longitud útil de 478 metres cadascuna. El projecte preveu actuacions tant a la mateixa terminal com a la Xarxa Ferroviària d’Interès General (XFIG) i estarà redactat aquest any, amb l’objectiu que s’executin les obres el 2018.

La terminal de Vilamalla té una superfície de 3,5 hectàrees i forma part del Logis Intermodal Empordà. És una terminal pública construïda per la Generalitat gestionada conjuntament per l’empresa pública CIMALSA i per l’Autoritat Portuària de Barcelona i forma part del Corredor Mediterrani i de la xarxa transeuropea de transport. El projecte que ara s’adjudica permetrà impulsar aquesta infraestructura i donarà resposta a les demandes de les empreses que han manifestat la voluntat de fer ús de la terminal intermodal quan aquesta disposi d’ample internacional.

L’actuació preveu l’execució de la connexió de la terminal amb ample estàndard europeu a la XFIG, com a mínim al costat nord, així com allargar les vies d’apartat fins als 750 metres i dotar-les d’ample de via mixt (ibèric i internacional). Així mateix, es preveu realitzar les obres a l’interior de la terminal per dotar-la de vies d’ample mixt i els treballs que se’n derivin, per motius de seguretat, de senyalització o de millora. També s’inclou la millora de l’estació de Vilamalla.

El conjunt de l’obra té dos àmbits d’actuació: un dins de la XFIG i l’altre a la mateixa terminal i el ramal de connexió amb la xarxa estatal. A la XFIG, els treballs consistiran en canviar l’ús i els amples actuals de les quatre vies existents. Així, les vies 2 i 4 tindran ample mixt i 750 metres de longitud i serviran com a vies d’expedició i recepció de la terminal de Vilamalla. La via 3 es mantindrà com a via d’ample ibèric que donarà continuïtat al trànsit general entre Figueres i Barcelona. La via 1 serà una via d’ample mixt que servirà per al trànsit general entre Barcelona i Figueres i als serveis entre Barcelona i Vilafant, en els dos sentits de la circulació.

Dins de la terminal, s’efectuaran les actuacions necessàries en la infraestructura, la superestructura, la seguretat i la senyalització del ramal de connexió amb la XFIG, així com en les dues vies de càrrega i descàrrega, per incorporar l’ample UIC a l’ample ibèric actual.

La inversió total estimada per dur a terme aquesta actuació és de 16,9 milions d’euros (IVA exclòs) que es pot desglossar en: 3,5 milions d’euros en la implementació de l’ample UIC dins de la terminal de Vilamalla i fins a la connexió amb la XFIG  i 13,4 milions en la connexió amb la XFIG amb dos amples de via, senyalització, allargament de l’apartador ferroviari i l’adaptació de la platja de vies a nivell de l’estació de passatgers de Vilamalla.