Mes de paraules

Un estudi constata que la temporada turística a Roses ha estat molt positiva

Estudi balanç temporada d'estiu a Roses
Empresaris turístics de Roses

El turisme nàutic a Roses i el Cap de Creus creix amb un 15% més de demanda d’activitats segons un estudi elaborat per l’Estació Nàutica Roses-Cap de Creus

Estudi balanç temporada d'estiu a Roses
Empresaris turístics de Roses

Un estudi realitzat per l’Estació Nàutica Roses-Cap de Creus constata que Roses “ha tingut una bona temporada turística, millor que l’any passat, tot i que tenim molt per créixer als mesos de juny, juliol i setembre”, va afirmar el president de l’entitat, Miquel Gotanegra, durant la presentació d’aquest informe sobre el balanç de la temporada turística, realitzat a través d’enquestes a peu de carrer i des del Punt d’Informació ubicat a l’entrada del port esportiu.

Enquesta dels informadors turístics

Durant la realització de l’enquesta realitzada per Roses s’ha pogut constatar que per origen, els visitants han estat un 45,61% de francesos, un 33,33% d’espanyols, un 7,89% de belgues, un 7,02% d’alemanys, un 2,63% del Regne Unit, un 1,75% d’italians, un 0,88% de Rússia i un 0,88% d’Argentina.

Per edats, el 40,35% tenen entre 21 i 35 anys, entre 36 i 50 nys hi ha el 34,21%, entre 51 i 65 anys el 16,67%, menys de 20 anys el 5,26% i més de 65 anys el 3,51%.

En relació a la professió, el 57,39% són treballadors assalariats; un 11,31% estudiants; un 10,43% empresaris; un 4,35% autònoms; un 7,83% jubilats; un 0,87% administratius; un 0,87% mestresses de casa. La resta no ha contestat.

La majoria de visitants enquestats ha viatjat en família, concretament el 52,54%; el 30,51% amb la parella; el 13,56% amb amics; un 1,69% en grup organitzat; i un 1,69% han viatjat sols.

En l’apartat d’activitats, la gran majoria estan relacionades amb el sol i platja; tot i que hi ha un pes cada cop més important de les activitats relacionades amb la natura, la cultura i els esports nàutics.

En relació als dies d’estada: la majoria són de set dies (33,33%), cinc dies (12,28%), deu dies (10,53%), vuit dies (7,89%), sis dies (7,09%), un dia (7,09%), tres dies (5,26%); trenta dies (3,51%), catorze dies (3,51%), quinze dies (2,63%); dos dies (2,63%); quatre dies (1,75%), 60 dies (0,88%); 21 dies (0,88%), 17 dies (0,88%).

El repte: saber la quantitat real d’apartaments turístics de Roses

En quant a allotjament s’ha de destacar que l’Apartament turístic va tenir un 39,47%) d’ocupació, l’ Hotel un 27,19%, el Càmping un 11,40%, pisos 2ª Residència un 10,65%, les cases de familiars un 2,63%, les cases de lloguer un 6,14%, i les cases d’amics uns 0,88%. La resta no es van allotgar. “Unes dades que coincideixen pràcticament amb la tipologia que té Roses en quan allotjament, ja que la Vila té al voltant de 12.000 places d’hotels, més dde 3.000 de càmping i dels apartaments turístics és un dels grans reptes, ja que s’haurien e conèixer la realitat de la quantitat d’aquest tipus d’allotjament que existeix a Roses”, va assenyalar Gotanegra

Què vol el turista

El turisme que busca activitats nàutiques va a l’alça i Roses es consolida cada cop més com a gran destinació de turisme nàutic. L’Estació Nàutica Roses-Cap de Creus ha incrementat entre juny i setembre prop del 15% les vendes en el Punt d’Informació, situat al municipi de Roses.

La demanda d’activitats ha augmentat en el seu conjunt, tot i que es pot destacar que les més sol·licitades han estat les excursions marítimes, el parc aquàtic i el Tren Turístic. Un nombre molt gran de visitants també ha optat per tot el que fa referència al lloguer de motos aquàtiques i d’embarcacions, juntament amb activitats com el parasailing, la banana o l’embarcació ràpida.

A Roses, el Grup d’Esports Nàutics (GEN), conjuntament amb l’Estació i l’Ajuntament, impulsa un gran nombre d’activitats. Demà comença el campionat d’Espanya Làser Màster, que es durà a terme fins dilluns amb un gran nombre de participants de cinc països. Roses s’ha consolidat com a destinació clau dels esports nàutics.

Peticions que s’atenen al Punt d’Informació

Pel que fa a les peticions de les persones que s’han atès al Punt d’Informació han estat en la seva gran majoria les següents: tot tipus de localitzacions tant generals del municipi de Roses com dels municipis dels voltants, informació sobre festes que se celebren a aquests municipis i visites que es poden fer juntament amb gastronomia i allotjament. També cal remarcar que des del Punt d’Informació s’han adreçat molts visitants a les empreses de restauració i allotjament, a més de comerços i serveis associats a les entitats Roses Comerç i Estació Nàutica Roses-Cap de Creus.

Segons el president de l’Estació Nàutica, un dels reptes ara és que “per mitjà de les accions de promoció les mateixes activitats fomentin encara més les estades al municipi durant l’estiu i també en altres èpoques de l’any”.

A les enquestes també hi surten reflectides algunes mancances que hi ha al territori i des de l’Estació Nàutica Roses-Cap de Creus es demana a les administracions algunes millores, com és la millor senyalització i ordenació de l’aparcament; un control i fre a la situació actual dels pàrquings d’autocaravanes; continuar buscant solucions al problema dels top manta i millorar alguns trams del camí de ronda.

Participació a Fires i Salons internacionals

L’Estació Nàutica Roses-Cap de Creus porta a terme una promoció constant i participa en les fires i salons més importants de promoció del sector.
Aquest any ja s’ha participat a set Salons i Fires:

  • el Saló Nàutic Düsseldorf del 17 al 25 de Gener
  • Fitur, el 28 de gener
  • NetWorking de Girocàmping els dies 6,7 i 8 de març
  • NetWorking Estació Nàutica el 16 de Març
  • B-Travel el 17 d’Abril
  • Fira Bebés y Mamas el 12 i 13 d’Abril
  • Pamplona el 29 i 30 de Maig.

També es participarà al Saló Nàutic de Barcelona el 14 al 18 d’octubre, al WorkShop de Brusseles l’ 1 de desembre i al Saló Nàutic de París del 5 al 13 de desembre.

Pel que fa als objectius de futur són continuar promocionant Roses com a gran destinació de sol i platja però potenciant encara més les activitats relacionades amb la natura i activitats nàutiques. Les accions a les fires i salons i totes les que es fan en col·laboració amb l’Agència Catalana de Turisme, el Patronat de Turisme i l’Ajuntament de Roses tenen molts bons resultats. L’Estació vol impulsar també un pla estratègic sobre l’apartat comercial i de promoció del municipi en els propers anys.