Mes de paraules

Vint Instituts de Catalunya exerciten el seu alumnat per “fer Lleis”

Alumnes de l'Illa de Rodes participants de l'activitat del Parlament de Catalunya
Alumnes de l'Illa de Rodes participants de l'activitat del Parlament de Catalunya
Alumnes de l’Illa de Rodes participants de l’activitat del Parlament de Catalunya

El Parlament de Catalunya promou des de fa anys una activitat educativa en la qual se simula la tasca feta pels diputats i les diputades a les comissions i al plenari. La imatge més clàssica és la d’alumnes de Secundària votant a l’hemicicle en el Ple, que es fa el mes de maig. Ara bé, hi ha una feina pedagògica prèvia en els mesos precedents. La primera sessió a la seu del parlament es va fer divendres passat, 18 de gener.

Vint Instituts de Catalunya, entre els quals n’hi ha dos de gironins, concretament de la comarca de l’Alt Empordà, l’Institut Cendrassos de Figueres i l’Institut Illa de Rodes, de Roses, han estat treballant en els cursos que en cada cas escullen un hipotètic “Projecte de llei”. L’alumnat hi presenta esmenes que es debaten en comissions.

La finalitat d’aquesta simulació és que els alumnes coneguin la tasca dels diputats i les diputades, a partir de la sevapròpia experiència, i el significat i els valors del treball parlamentari.

L’alumnat es constitueixen en cinc “grups parlamentaris”, cada un dels quals té un portaveu. Grups reduïts d’estudiants, en representació de tots els companys que hi participen, assisteixen a tres sessions a la seu del Parlament al Parc de la Ciutadella, a Barcelona. La primera sessió es la que va celebrar divendres amb l’objectiu de constituir els cinc Grups parlamentaris. Al mes de març se celebra la segona per tal de debatre la Llei en Comissions, i al mes de maig es desenvolupa la darrera i tercera sessió on els grups parlamentaris constituïts porten a terme la votació final en el Ple.

La Llei que cal debatre i aprovar aquest 2013 és relativa a la regulació de la propietat intel·lectual en tots els àmbits de la creació, i se centra en el respecte de la propietat privada en les idees i activitats dels menors, en àmbits educatius i públics. Entre les preguntes, hi ha: Us poden copiar? Poden passar els vostres apunts o redaccions a altres per Internet? Quina sanció mereix qui no respecte l’autoria d’un altre? I moltes coses més… L’esborrany sobre el que es treballa, amb l’assessorament del Parlament, consta d’un Preàmbul i de 22 articles, dividits en 4 Capítols.

Llista dels centres educatius participants:

  • Col·legi La Salle; la Seu d’Urgell (Alt Urgell)
  • Col·legi Padre Damian; Barcelona
  • Escola Arce; Reus (Baix Camp)
  • Escola Intermunicipal del Penedès; Sant Sadurní d’Anoia (Anoia)
  • Escola Maria Cortina; Reus (Baix Camp)
  • Institut Bisbe Sivilla; Calella (Maresme)
  • Institut Canigó; Almacelles (Segrià)
  • Institut Cendrassos; Figueres (Alt Empordà)
  • Institut Esteve Terrades i Illa; Cornellà de Llobregat (Baix Llobregat)
  • Institut Flos i Calcat; Barcelona Institut Font del Ferro; Palafolls (Maresme)
  • Institut Illa de Rodes; Roses (Alt Empordà)
  • Institut El Cairat; Esparraguera (Baix Llobregat)
  • Institut Joan Ramon Benaprès; Sitges (Garraf)
  • Institut Lluís de Peguera; Manresa (Bages)
  • Institut Mediterrània; el Masnou (Maresme)
  • Institut Pius Font i Quer; Manresa (Bages)
  • Institut Vall de Tenes; Sta. Eulàlia de Ronçana (Vallès Oriental)
  • Lestonnac; Lleida (Segrià)