Mes de paraules

L’Oficina Jove de l’Alt Empordà atèn uns 30.000 usuaris durant l’any 2015

L'Oficina Jove de l'Alt Empordà
Seu de l'Oficina Jove de l'Alt Empordà, ubicada al carrer Anicet de Pagés de Figueres

Una xifra que converteix l’Oficina Jove en un espai de referència

L'Oficina Jove de l'Alt Empordà
Seu de l’Oficina Jove de l’Alt Empordà, ubicada al carrer Anicet de Pagès de Figueres

L’Oficina Jove de l’Alt Empordà s’ha convertit en l’espai de referència a nivell comarcal de les accions, activitats, informació i assessorament, així com el punt de desplegament de les polítiques de joventut, després que l’any passat arribessin a passar per les seves instal·lacions gairebé 30.000 usuaris i es tramitessin més de 46.000 consultes.

Aquest registre es porta des del mes de juliol de 2014. Les dades dels sis primers mesos de posada en funcionament de l’Oficina Jove, és a dir de juliol a desembre de 2014, indicaven que es van atendre un total de 7.023 joves i es van rebre un total de 14.357 consultes. La comparació de xifres posa en evidència l’increment espectacular que s’ha experimentat durant el primer exercici complet de prestació del servei.

De 14 a 20 anys són els usuaris més freqüents

En concret, segons les dades del registre de l’Oficina Jove, el número total d’usuaris de l’any 2015 ha estat de 29.513, en edats compreses entre els 14 i els 35 anys. Els usuaris més freqüents són els que comprenen la franja d’edat de 14 a 20 anys, amb un total de 18.315, la qual cosa representa el 62,06% del total de les persones que van passar pel servei.

Pel que fa al gènere, podem observar que existeix una lleugera diferència entre els homes i les dones, és a dir un 54,64% i un 45,34% respectivament. En números absoluts, la xifra és de 13.386 dones i 16.127 als homes.

Val a dir que aquesta xifra s’equilibra al parlar del sector de població que més interactua amb l’Oficina Jove a través de les xarxes socials. Aquí el perfil predominant és el de noies d’entre 18 i 24 anys, representant aquest un segment del 26% del total d’usuaris. Aquestes interaccions son habitualment consultes referents a activitats, participació concursos on-line i assessoraments personals. Aquests últims se solen resoldre per la via telemàtica si són senzills i en el cas de ser més complexes acaben transformant-se en una primera línia de contacte per a una futura entrevista a l’Oficina.

Seguint amb les dades de les xarxes, es constata que els mòbils han desbancat a l’ordinador, essent aquesta la manera més usual de seguir la informació del facebook. Dels més de 3.500 usuaris que seguien l’Oficina Jove al 2015, un 59% ho ha fet a través del telefon mòbil. Aquesta xifra es dispara amb altres xarxes com twitter, on el miler de seguidors que hi ha usen el mòbil, quasi en la seva totalitat, per comunicar-se amb l’Oficina Jove.

Informació, activitats culturals i accés al mercat laboral entre els serveis que s’ofereixen

Pel que fa al serveis prestats a les persones que s’han dirigit a l’Oficina de Joventut de l’Alt Empordà, s’observa que el gran gruix ha estat absorbit pel que s’anomenen com a serveis específics, amb un 54,32% del total, seguit del servei de dinamització de la informació, que acumula un 31,24% del total.

Dins dels serveis específics s’hi troba la dinamització de les activitats, que acumula el 63,81% només amb les persones de 14 a 35 anys. També cal destacar el servei del buc d’assaig, que hi han passat 1.146 persones. Per últim cal parlar sobre el servei de Garantia Juvenil, impulsat des de la Unió Europea, que també es proporciona a partir de l’Oficina de Joventut de l’Alt Empordà amb un flux de 1.750 persones.

6 poblacions de la comarca lideren el rànquing d’accions a l’Oficina Jove

El canal d’atenció més utilitzat és el de l’atenció directa, és a dir el cara a cara, el qual acumula el 75,78% de totes les interaccions. Aquesta atenció directa s’ha dut a terme tant a l’Oficina (58,27% del total) com fora de les instal·lacions (17,51% del total). Tot darrere hi trobem l’atenció telefònica, amb un 12,56%, i la telemàtica, amb un 11,65%.

Els municipis de residència dels usuaris són molt variats, ja que tot i que l’Oficina es troba a la capital, Figueres, està dirigida a tots els joves de la comarca. És gràcies al projecte de tècnics compartides, que es treballa per tot el territori, que s’aconsegueix atendre a totes les persones interessades de 24 pobles de la comarca. El rànquing de pobles amb més accions és el següent: Figueres 58’08%, Vilamalla 22’77%,  Sant Miquel de Fluvià 7’34%, Navata 6’45%, Vilafant 3’61% i l’Armentera 3’48%.

Des de l’Oficina Jove s’adverteix que és important interpretar correctament les dades i s’ha de tenir en compte que activitats de gran format, com pot ser el Pavelló del pànic de Vilamalla, arriba a un gran nombre d’usuaris, mentre que d’altres com tallers de gènere, accions de salut, assessorament i orientacions laborals o formatives representen un impacte menor en quant a número, però acaben esdevenint una funció imprescindible i de gran valor social.