Els Consells Comarcals de l’Alt i Baix Empordà programen més de 40 visites als espais medievals fins al novembre

En l’organització de les visites al espais medievals hi han participat més de 30 ajuntaments, museus i entitats i el departament de Cultura de la Generalitat a través de l’Agència Catalana de Patrimoni Cultural

Els consells comarcals de l’Alt i el Baix Empordà, amb el suport de l’associació Empordà Turisme i la Comissió Turística del Baix Empordà, han programat un total de 39 propostes de visites guiades als espais medievals repartits entre les dues comarques.

Les activitats compten amb la participació de més de 30 ajuntaments, museus i entitats, així com del Departament de Cultura de la Generalitat, a través de l’Agència Catalana de Patrimoni Cultural, que han col·laborat en l’organització de les visites.

La primera visita va tenir lloc el passat 5 de juliol amb el títol “Sant Llorenç de la Muga Medieval” i va donar el tret de sortida a la temporada, que s’allargarà fins al 30 de novembre, amb la darrera activitat, “El priorat medieval de Santa Maria de Lladó”.

El conseller de Turisme del Consell Comarcal de l’Alt Empordà, Pere Casellas, explica que “l’any passat les visites van comptar amb més de 700 participants. Aquest programa es planteja com una proposta per ajudar a fer descobrir un territori privilegiat en termes patrimonials i històrics al públic català”.

Per la seva part, el conseller de Turisme del CCBE, Raimon Trujillo, remarca que “és important també posar en valor els pobles més petits, rics en patrimoni i que es poden visitar d’un manera responsable a través d’aquesta iniciativa”.

Cada ajuntament es fa càrrec de la reserva i del guiatge de la visita, mentre que els consells comarcals han tingut cura de la coordinació de tota la iniciativa, del disseny i la difusió de les diferents propostes realitzarà digitalment a tot el territori i entre associacions i col·lectius especialment sensibilitzats en aquest tipus d’activitats.

Descobrir el territori

Com és sabut, l’Empordà té un important llegat medieval amb edificis, pobles i espais molt interessants. Alguns compten amb la infraestructura necessària per a ser visitats, però d’altres, per diferents motius, són difícilment accessibles. Per tal de fer aflorar aquest patrimoni tan important, però sovint desconegut, es va pensar amb la possibilitat d’animar el territori mitjançant la invitació als ajuntaments de tot l’Empordà a participar amb una visita guiada, en un calendari conjunt, escollint un dia concret que els hi fos idoni però intentant no coincidir amb ningú.

S’ha animat els ajuntaments que fessin coincidir aquest acte amb la festa major, una fira o qualsevol altre acte que els pogués ajudar a tenir prou visitants per realitzar la descoberta. Les visites s’han proposat sempre guiades, donat que es tracta d’una oferta única i que permet conèixer elements que es faran molt més entenedors i interessants si estan acompanyats d’una explicació. Els guies poden ser professionals o persones vinculades al municipi. Al costat d’aquests monuments poc coneguts, s’ha convidat els altres llocs que ja compten amb infraestructura regular a fer una visita especial pel calendari, o bé a incloure-hi una de les que programen habitualment.

La informació i inscripcions de les visites es detallen al web https://www.socemporda.com/espais-medievals, on es poden consultar dates, temàtiques, monuments que es visiten, horaris i preus.