El circ és màgia, el circ és solidaritat

Nits de Circ
La parella ucraniana Natalia Rudhenko i Aleksey Maliy de Nits de Circ actuant ahir a la Residència Pi i Sunyer de Roses

Nits de Circ va tornar a apropar la seva màgia a la gent gran i al nens i joves amb diversitat funcional de Roses

Per quart any consecutiu, gràcies a la col·laboració, implicació i complicitat entre el Rotary Club Roses-Empuriabrava i Nits de Circ, la gent gran de la Residència Pi i Sunyer i la mainada i joves de l’Associació Tramuntanets i FADIR (Fundació d’Ajuda al Discapacitat de Roses) van tornar a gaudir d’un espectacle circense en exclusiva.

Fa cinc anys, des de 2021, que Nits de Circ se celebra sota les estrelles a la Ciutadella de Roses, però, en fa quatre que el Rotary Club Roses-Empuriabrava i el president de Circus Arts Foundation i promotor de Nits de Circ, Genís Matabosch, treballen junts, amb la col·laboració de l’Àrees de Promoció Econòmica i Turisme de l’Ajuntament de Roses, per portar la màgia del circ a aquelles persones que no poden traslladar-se al recinte emmurallat. I ahir va tornar a succeir, esdevenint la Residència Pi i Sunyer, un any més, en una pista de circ.

“Des de Tramuntanets estem molt contents que el Rotary Club ens hagi tornat a convidar un any més a gaudir d’aquest espectacle. És una activitat molt divertida, als nens i joves els hi agrada molt i el fet que hagin pogut venir també les famílies a acompanyar-los, ha estat genial”, va afirmar la presidenta de l’Associació Tramutanets, Mireia Gibert, que va destacar, a més, “el fet que es doni aquest punt intergeneracional, de gaudir conjuntament joves i grans d’un esdeveniment tan magnífic com aquest”.

“Mirem de fer coses pel poble i, en aquest cas, en tenir la mainada de FADIR i Tramuntanets unes necessitats especials, i els residents i usuaris de la Residència Pi i Sunyer una mobilitat reduïda, vam arribar a un acord de col·laboració amb Nits de Circ per apropar-les l’espectacle del circ sense necessitat de desplaçar-se”, va assenyalar el president del Rotary Club Roses-Empuriabrava, Rega Martínez.

“Un any més, és un espectacle que hem d’agrair la seva celebració a Nits de Circ i al Rotary Club”, va afirmar el director de la Residència Pi i Sunyer, Josep Marés, el qual es va mostrar especialment satisfet  “perquè és un esdeveniment que no només gaudeixen els residents i usuaris, ja que estan convidats també els familiars, i fins i tot els treballadors que poden assitir amb les seves famílies. Per tant, es un gaudi de tothom”.

Per la seva banda, Genís Matabosch, va afirmar que “per nosaltres és important que el circ compleixi una missió social, la missió de l’entreteniment, del lleure, de trencar la nostra realitat quotidiana, la nostra monotonia. I el circ sempre fa bandera de la condició humana. Allò que fan els artistes del circ sembla impossible i, en canvi, gràcies a l’esforç, a la constància, a la perseverança i a l’entrenament diari fan coses que semblen impossibles, són possibles, de tan i tan poderós que és el cos humà”. El director de Nits de Circ va destacar que “poder sortir del nostre espai tradicional, habitual, que és la pista del circ, per anar a la recerca de nous públics, de gent que d’altra manera no podria gaudir d’aquestes actuacions, doncs per nosaltres és molt important i està en el nostre ADN. És, doncs, com un deure, fer-ho. En certa manera, som devots del circ, el circ és la nostra religió, i com més podem anar a fer actuacions a fora del circ, doncs més feliços estem.

El circ a la Residència Pi i Sunyer

Genís Matabosch va significar que “la cita amb la residència Pisonyer ja ve sent una realitat anual, ja forma part de les Nits de Circ de Roses, i ho fem amb molt de gust perquè veure com la mirada de la gent que viu dins la residència gaudeix d’aquestes actuacions ens enriqueix a nosaltres, i només esperem haver pogut contribuir a fer-los fet un xic més feliços”.

Per segon any consecutiu, la pluja va impedir que l’espectacle es portés a terme al jardí de la Residència Pi i Sunyer, i s’acabés fent a l’interior, on el sostre va posar el límit d’alçada, per la qual cosa no es van poder executat les funcions previstes. Tot això, la màgia del circ va ser-hi molt present i la gent gran del centre geriàtric, i els nens i joves de l’Associació Tramuntanets s’ho van passar d’allò més bé, tant, que se’ls hi va fer curt.

I les actuacions que es dur a terme van a càrrec, en primer lloc dels Messoudi brothers, d’Austràlia i Marroc. De mare australiana i pare marroquí, els tres germans Messoudi actuen a la pista del circ des de ben petits al costat del seu pare que exercí de mestre i que avui ja s’ha retirat de les pistes. Els tres artistes proposen un veritable recital de força, acrobàcia i equilibri únic en el seu gènere actualment. No és per atzar que importants circs i cabarets en facin les seves estrelles: Circus Flic Flac, Circus Roncalli o Apollo varieté.

Seguidament la parella artística i en la vida real, Natalia Rudhenko i Aleksey Maliy, d’Ucraïna, els quals, girant al damunt d’una petita pista de patinatge circular de poc més de 2 metres de diàmetre, evolucionen a tota velocitat. Ofereixen un repertori d’alt voltatge combinant girs i recepcions inesperats. Recentment l’atracció ha format part dels espectacles de la cadena de teatres de varietats GOP d’Alemanya. El seu darrer exercici combina força dental amb suspensió capil·lar: una combinació mai vista fins avui.

I finalment van actuar dos dels germans Messoudi, en Karim & Soffien fent malabars.Aquests dos jovesartistes han recuperat una antiga i singular versió dels malabars a dos en que la dificultat augmenta perquè mentre es passen les bitlles l’un a l’altre es desvesteixen, primer, per a tornar-se a vestir més tard. El seu domini dels jocs malabars els permet aquest repte. Darrerament han estat un dels plats forts dels programa televisius Britain’s Got Talent (Regne Unit) i Tu si que vales (Itàlia).

També estava prevista l’actuació de Valeria Macaggi, d’Itàlia, amb un espectacle de Escala lliure, però com l’escala feia 6 metres i es va fer la funció a l’interior no va poder actuar. De mare basca i de pare italià, Valeria compagina actualment el seu temps entre les seves tres passions: mantenir-se en equilibri al damunt d’una escala no subjecta al terra, volar pels aires sota la cúpula del circ -ja sigui amb cercle o xarxa aèria- i encadenar intenses classes de dansa urbana. És un dels nous talents emergents del circ que mescla tradició i innovació en les seves actuacions. Aquesta temporada ha actuat a l’històric circ estable de Great Yarmouth (Regne Unit).

Quatre representacions més a la Ciutadella de Roses, fins aquest diumenge, 24 d’agost

Les 1.300 entrades per a cadascuna de les 10 representacions, que oscil·len –depenent de la categoria de butaca- entre els 16€ i els 44€ es poden adquirir de 3 maneres:

Online, al web www.NitsdeCirc.com

Presencialment, a la Ciutadella de Roses (cada dia de 10 a 20 hores

Per telèfon al (+34) 972 505 317

Els recintes de Nits de Circ obren les seves portes a les 20 hores per tal que el públic gaudexi de l’espai de food trucks amb una renovada oferta gastronòmica i música en viu.