Mes de paraules

Campanya preventiva centrada en els conductors dels vehicles de mobilitat personal i els ciclistes en via urbana

Aquesta és la primera actuació especial de prevenció i control centrada en els vehicles de mobilitat personal

El Servei Català de Trànsit (SCT) coordina per primer cop amb les Policies Locals una campanya preventiva de conductes de risc dels conductors de vehicles de mobilitat personal (VMP), des d’avui dilluns 6 fins al diumenge 12 de juliol. Aquesta acció policial, la sisena d’aquest tipus que es fa enguany, també se centrarà en les conductes de risc dels ciclistes a l’hora de circular, i en les dels altres usuaris en relació als ciclistes. Fins que acabi l’any, hi ha 8 campanyes més de control i prevenció previstes.

Control dels vehicles de mobilitat personal

En el cas dels conductors de vehicles de mobilitat personal, les principals conductes de risc que es controlaran, entre d’altres, seran: la circulació per voreres i zones de vianants, amb l’excepció dels monopatins, patinets o aparells similars que ho facin a pas de persones; la circulació amb un número de persones transportades superior al de les places permeses; la circulació amb auriculars connectats a receptors o reproductors de so; utilitzar dispositius de telefonia mòbil durant la conducció; i la circulació de nit o en situacions amb poca visibilitat, sense que el vehicle disposi de llum ni l’usuari porti roba o elements reflectants.

També convé recordar que els conductors de VMP estan obligats a sotmetre’s a les proves de detecció d’alcohol i drogues (en el cas de l’alcohol, no es podrà superar la taxa de 0,25 mil·ligrams per litre d’aire expirat). Pel que fa a l’ús del casc i altres elements de protecció, es tindrà en compte el que s’estableixi a les corresponents Ordenances municipals.

Control dels ciclistes

Pel que fa als ciclistes, es controlarà, entre d’altres aspectes, la circulació utilitzant auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so i/o dispositius de telefonia mòbil; el no respectar els semàfors en vermell i els senyals de STOP o cediu el pas; la circulació per zones de vianants i voreres habilitades sense respectar la preferència del vianant; el transport d’un menor de 7 anys sense seient o casc homologat; no utilitzar el casc de protecció; la circulació en el sentit contrari de la marxa; la circulació agafat a un vehicle en marxa, sense agafar el manillar de la bicicleta amb les dues mans o fent zig-zag entre els vehicles en marxa; la circulació amb una bicicleta, de nit, sense dispositius d’enllumenat i senyalització òptica reglamentaris; i la circulació amb presència de drogues a l’organisme i/o no sotmetre’s a les proves de detecció d’aquestes substàncies.   

A tot això, cal afegir que les policies locals també vetllaran perquè els altres usuaris també respectin la mobilitat de les bicicletes: els estacionaments de vehicles als carrils bici, vies de ciclistes i zones de reserva d’estacionament de bicis sense autorització; la circulació dels vehicles de dues rodes pels carrils bicis i les vies de ciclistes; i no respectar la prioritat de pas dels ciclistes que circulen per un carril bici, un pas de ciclistes o un voral degudament senyalitzats.

A la darrera campanya preventiva centrada en ciclistes, realitzada el juliol de l’any passat, es van dur a terme 850 controls i es van imposar un total de 700 denúncies a ciclistes, i 86 a altres usuaris. De les 700 denúncies a ciclistes, 382 van tenir relació amb distraccions, 316 amb alguna conducta de circulació de risc i 2, amb alguna infracció d’estacionament.

El Servei Català de Trànsit apel·la a la bona convivència dels conductors de vehicles de mobilitat personal i de bicicletes amb la resta d’usuaris de la xarxa viària catalana i al respecte de tots per la normativa establerta.    

Sinistralitat

Durant el primer semestre de 2020, hi ha hagut 4 ciclistes morts, 2 en zona urbana i 2 més en zona interurbana. L’any 2019, durant el primer semestre, també van morir 4 ciclistes, però 1 en zona urbana i 3 més en carretera. Si ens fixem en les dades globals de tot l’any 2019, en total van morir 14 ciclistes, 5 en zona urbana i 9 més en zona interurbana.

Tenint en compte que aquest juliol també hi ha hagut un altre ciclista mort en carretera, l’SCT vol recordar la importància d’una actitud prudent i responsable al volant o manillar per evitar sinistres com aquests o minimitzar-ne els danys