Mes de paraules

Connectats amb Europa?

marina_gotanegraFa uns dies va quedar inaugurada oficialment la línia que fa arribar l’AVE fins a la frontera francesa després de molts anys de retard. Que l’estat espanyol sempre ha afavorit un desenvolupament radial de les seves infraestructures és una realitat evident. Això també ha fet que s’hagin construït primer línies d’alta velocitat que actualment són ineficients i que generen pèrdues abans que d’altres que podrien ser altament beneficioses, només perquè són pròximes a Madrid. Les conseqüències d’aquest sistema centralista són, per exemple, que un dels corredors més interessants com a generadors de riquesa, com és el corredor del Mediterrani estigui totalment abandonat i amb ell que l’alta velocitat hagi arribat molt més tard que a altres zones del país.

Catalunya és un dels territoris més desenvolupats de l’estat a nivell industrial i com a destí turístic, és per això no s’entén que una vegada més Espanya no cregui prioritària una inversió important dins el nostre territori.

Tot i que els polítics espanyols presumeixin de que Espanya és el país amb més quilòmetres d’alta velocitat construït a nivell de continent, no s’entén com encara es vol quedar al marge d’Europa com en molts altres casos. S’ha venut la finalització d’aquest tram com a la connexió amb Europa, però això no és del tot cert. Els trens espanyols no estan homologats per viatjar pel continent, com s’entén que després de tants retards i tant temps d’espera encara haguem d’esperar fins l’abril, suposadament, per poder anar des de Barcelona a Paris amb un mateix tren? Com pot ser que quan arribes a l’estació hagis de travessar tot el cinturó de Figueres per anar a les poblacions al costat del mar? Com li expliques a un turista europeu que ens visita que un cop a Figueres ha de baixar del tren i esperar-ne un de francès? Tot això només té un nom: INCOMPETÈNCIA.

Marina Gotanegra

JNC Roses