Mes de paraules

Consells alhora d’endinsar-se a la campanya de rebaixes d’hivern

Campanya de rebaixes d'hivern
La campanya de rebaixes d'hivern tindrà una durada com a mínim d’una setmana i com a màxim de dos mesos, és a dir, fins al 6 de març

L’Oficina del Consumidor posa a l’abast dels ciutadans algunes recomanacions a tenir en compte durant la campanya de rebaixes d’hivern, que s’ha iniciat avui 7 de gener

Campanya de rebaixes d'hivern
La campanya de rebaixes d’hivern tindrà una durada com a mínim d’una setmana i com a màxim de dos mesos, és a dir, fins al 6 de març

Avui comença a tot Catalunya, tot i que molts establiments, empreses i proveïdors ja fa dies que ho van iniciar, el període habitual de la campanya de rebaixes d’hivern. La realització de rebaixes és una decisió del comerciant i també ho és la seva durada, que ha de ser com a mínim d’una setmana i com a màxim de dos mesos perquè no poden anar més enllà del dimecres dia 6 de març.

L’àrea de Consum del Consell Comarcal de l’Alt Empordà recorda que es consideren rebaixes les vendes que tradicionalment es duen a terme al sector de tèxtil, la sabateria i els complements, entre altres sectors, amb la finalitat de donar sortida als articles que resten a l’establiment un cop transcorreguda la temporada.

Entre altres consells es recomana tenir en compte el següent:

– Tingueu en compte que les botigues no estan obligades a fer rebaixes.

– No confongueu les rebaixes amb altres tipus de vendes de caràcter especial, com ara saldos (s’ofereixen productes a un preu inferior a l’habitual per deteriorament, desperfecte, desús o obsolescència) o liquidacions (es realitzen per esgotar l’existència de determinats productes davant de situacions concretes, com ara el tancament de la botiga, el canvi de local o la realització d’obres).

– Comproveu que els productes rebaixats mostren el preu original, juntament amb el rebaixat, o bé el percentatge de la rebaixa.

– Els productes rebaixats han de tenir la mateixa qualitat i garantia que les que tenien a preu no rebaixat. Tampoc no han de tenir defectes.

– Si la botiga accepta targetes o altres mitjans de pagament de manera habitual, també ho ha de fer en període de rebaixes.

– Informeu-vos sobre la política de canvis per evitar sorpreses. La botiga no té l’obligació d’acceptar-los si el producte està en perfecte estat.

– En el cas de les botigues en línia, disposeu d’un període mínim de 14 dies per retornar la vostra compra, excepte productes personalitzats, peribles, que no es puguin reutilitzar per raons d’higiene, etc.

– Conserveu les factures o tiquets de compra fins al final de la garantia, els necessitareu si heu de reclamar. També convé tenir els catàlegs i les ofertes comercials que s’hagin publicat perquè  són vinculants i podeu exigir-ne el compliment.

– En cas de disconformitat amb el producte, demaneu el full oficial de reclamació a l’empresa o contacteu-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no heu obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, contacteu amb l’Oficina d’Informació al Consumidor del Consell Comarcal de l’Alt Empordà.

Preguntes freqüents

-En rebaixes m’he trobat amb alguna botiga que em diu que no accepta canvis ni em retorna els diners de la compra si un cop a casa no m’acaba de convèncer. Això és legal?

-Sí, l’establiment no té l’obligació de canviar un producte que està en perfecte estat, a menys que ho anunciï. Per tant, en el cas de productes en perfecte estat, és recomanable que tingueu en compte el següent: el comerç pot vendre articles antiquats o deteriorats com a “rebaixats”; no es poden vendre com a rebaixats els productes deteriorats, els de baixa qualitat o els adquirits expressament per a aquesta finalitat; cal diferenciar el que són rebaixes d’altres vendes especials com ara saldos –articles antiquats o deteriorats– i liquidacions per tancament o canvi d’activitat comercial de l’establiment. El béns o serveis rebaixats han de tenir les mateixes garanties que abans de les rebaixes. En tot cas, a l’establiment, els productes rebaixats han d’estar diferenciats de la resta.

-L’establiment on he anat a comprar unes sabates rebaixades no m’ha acceptat la targeta de crèdit ja que al costat del logotip ha posat un rètol que diu que en rebaixes no s’accepten targetes. És correcte?

-No, ja que si accepta targetes o altres mitjans de pagament de manera habitual, no en pot limitar l’ús en determinats períodes (en rebaixes) o condicions, sempre que es compleixin els requisits normals per a aquests mitjans de pagament.