Mes de paraules

De vendre pastanagues com a entrades en protesta de la pujada de l’IVA a posicionar-se com referent de les arts escèniques catalanes

Teatre de Bescanó
Representants de les diferents institucions i entitats, dimecres al matí, al Teatre de Bescanó.

El Teatre de Bescanó s’apropa als 16.000 visitants i celebra el quart aniversari amb un increment de públic d’entre un 10 i un 20% cada any, i la programació ha crescut fins a 66 espectacles el 2013

Teatre de Bescanó
Representants de les diferents institucions i entitats, dimecres al matí, al Teatre de Bescanó

El Teatre de Bescanó s’ha posicionat com a referent de les arts escèniques de Catalunya i celebra el quart aniversari amb una trajectòria ascendent i amb una gran notorietat a l’àmbit internacional. El nombre d’espectadors ha crescut més del 50% i s’ha passat de la xifra de 10.321 (de febrer a desembre de 2010) als 15.757 (el 2013). Aquest any 2014 la tendència de creixement continua i fins a 27 de febrer ja s’han registrat 2.534 espectadors. Cada any hi ha hagut un increment de públic d’entre el 10 i el 20%.

Pel que fa al nombre d’espectacles, ha crescut dels 49 del 2010 als 66 programats el 2013 i aquest any 2014 la línia també és d’increment. El pressupost destinat a la programació ha passat dels 70.478 euros el 2010 a 107.833 euros el 2013. Aquest pressupost es cobreix, en la seva totalitat, amb subvencions tant de la Generalitat com del Consell Comarcal del Gironès per mitjà del cicle Escenaris (25%) i amb la venda directa d’entrades (75%). El Teatre de Bescanó ofereix una programació atractiva i variada, adreçada a tot tipus de públic. S’hi han pogut veure alguns dels espectacles de més èxit de Catalunya i s’ha mantingut l’equilibri entre el que és més comercial i el que no ho és tant, però que també ha de tenir un aparador.

El nombre d’associats als Amics del Teatre, que va començar amb 380 persones el 2010 ha arribat a 2.671, amb data de 27 de febrer. Les visites al web del Teatre de Bescanó han assolit la xifra de quasi 50.000 anuals, mentre el 2010 es va començar amb 15.069. El Teatre disposarà aquesta mateixa primavera d’un nou web, més modern i funcional que l’actual.

L’alcalde de Bescanó, Xavier Soy; el director general de Creació i Empreses Culturals de la Generalitat, Jordi Sellas; el director del Teatre de Bescanó, Quim Marcé; i el soci fundador de Bitò Produccions i director del Festival Temporada Alta, Salvador Sunyer, han destacat avui, en una roda de premsa al Teatre de Bescanó, la importància d’aquest balanç, que ha fet posicionar aquest equipament com a referent de les arts escèniques de Catalunya.  L’alcalde Xavier Soy ha destacat el fet que el cost de la programació és “autosuficient” i ha elogiat la trajectòria que s’ha dut a terme. També ha  remarcat que Temporada Alta i el Black Music Festival han ajudat al posicionament que actualment té el Teatre de Bescanó. La roda de premsa també ha comptat amb la presència del director dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat, Antoni Baulida.

La campanya ‘Per la Salut de la Cultura’, amb l’original protesta contra l’apujada de l’IVA ha tingut un gran ressò arreu del món

L’original campanya de protesta contra l’apujada de l’IVA, del 8 al 21%, amb la venda durant uns dies de pastanagues en comptes d’entrades, ha tingut i té actualment ressò a l’àmbit internacional. El director del Teatre de Bescanó, Quim Marcé, va ser convidat a formar part del cartell de ponents del congrés més important del món pel que fa a les arts escèniques, l’ISPA de Nova York, que es va celebrar el mes de gener passat. Aquesta campanya s’emmarca en la gran tasca que es porta a terme des de Bescanó per fomentar la cultura i fer possible que arribi a tothom. L’any 2013, abans de l’apujada definitiva de l’IVA al 21%, es va avançar la venda d’entrades de la temporada amb l’objectiu d’estalviar durant uns mesos a l’espectador l’apujada de l’impost. En relació a aquesta campanya, el director del Teatre de Bescanó ha aprofitat la presència a l’acte del director general de Creació i Empreses Culturals per demanar que la conselleria de Cultura lideri una queixa d’un cap de setmana en els cinemes, teatres i sales de concerts de Catalunya tenint en compte l’original protesta de Bescanó.  “El 21% d’IVA provoca problemes greus”, ha recordat.

Altres campanyes que s’han dut a terme des del Teatre de Bescanó també han servit per promocionar i impulsar la cultura. La campanya Aquest Nadal regala Teatre de Bescanó, que es va dur a terme durant les festes de Nadal, va consistir en oferir la possibilitat a l’espectador  d’escollir de regal una altra entrada d’un espectacle diferent en el moment de fer la compra d’una entrada per a un espectacle. La campanya Tria el preu va anar destinada als espectadors més previsors i tres mesos abans de l’actuació es podien aconseguir entrades amb descomptes de fins a un 60%, dos mesos abans a meitat de preu, i un mes abans amb una rebaixa del 30%. Promocions diverses com Promo-Circ, Promo-Familiar o Promo-Infantil, entre d’altres, han servit perquè l’espectador pugui gaudir d’un 2×1 en la compra d’entrades.

El carnet d’Amics del Teatre ha apropat el Teatre de Bescanó a la població. El projecte Amics d’El Teatre va néixer amb l’objectiu d’integrar l’espectador en el desenvolupament artístic i cultural. Fer-se soci d’Amics del Teatre no té cap cost i disposar d’aquest carnet implica molts avantatges, com són la possibilitat de disposar d’entrades a preu reduït en la majoria d’espectacles, entrades gratuïtes en assajos generals, rebre puntualment al correu electrònic les novetats de la programació i gaudir de promocions especials.

El proper mes de juliol es tornarà a engegar una campanya de descomptes en les entrades.