Inici Actualitat Des del 16 de març al dia 15 de maig s’han comptabilitzat...

Des del 16 de març al dia 15 de maig s’han comptabilitzat més de 900 casos nous de dones en situació de violència masclista

Mapa del Servei d'Informació i Atenció a la Dona (SIAD) de l'Alt Empordà, amb la direcció de la seu del SIAD de Roses

El Govern de la Generalitat fa públiques les dades d’atenció a dones en situació de violències masclistes a Catalunya durant el període de confinament

El Govern va fer públic ahir una anàlisi de les actuacions d’atenció a les dones en situació de violències masclistes a Catalunya des de l’inici de confinament per la COVID19 el passat dia 16 de març i fins el dia 15 de maig. Les dades han estat elaborades per l’Observatori d’Igualtat de Gènere, de l’Institut Català de les Dones i per la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. 

900900120

El primer mes i mig de confinament el servei permanent telefònic 900900120 ha increment un 88% les trucades respecte els mesos anteriors. Les dues darreres setmanes, a mesura que s’ha anat relaxant el confinament, les trucades han seguit una tendència a disminuir en un 22%. Així la setmana del 20 d’abril es van rebre de mitjana 61 trucades diàries i els darrers 15 dies se n’han rebut 48 i 50 respectivament. 

Atencions telemàtiques dels serveis presencials

En aquests dos mesos analitzats els serveis presencials de Catalunya han fet atenció telemàtica a les dones que ja eren usuàries, i presencials quan ha calgut, i a més han atès casos nous, d’emergències i d’ús de recursos d’habitatge. 

Des del 16 de març al 15 de maig s’han comptabilitzat un total de 913 casos nous de dones en situació de violència masclista als diferents serveis: distribuïts entre els PIAD-SARA (Punts d’informació i Atenció a les Dones-Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida), els SIAD (Servei d’informació i Atenció a les Dones) i els SIE (Servei d’intervenció especialitzada), els serveis que ofereixen atenció i recursos en el procés de recuperació i reparació a les dones que han patit o pateixen una situació de violència, i també als seus fills i filles 1113 atencions d’emergència repartides entre SARA, SIAD i SIE, així com  131 atencions per recursos d’habitatge per part dels SARA i SIAD. 

Des que va començar el confinament, les treballadores dels Serveis d’Intervenció Especialitzada han fet 7894 atencions telemàtiques a dones en situació de violència masclista, és a dir setmanalment s’han fet una mitjana d’unes 790 atencions a dones; pel que fa a les atencions a infants i adolescents, les professionals han fet 1614 atencions, es a dir una mitjana de 161 atencions per setmana.  

Així mateix a la Direcció General de Policia (Mossos d’Esquadra) s’han rebut 1537 denúncies per violència de gènere (violència masclista en l’àmbit de la parella), un 31% menys que el mateix període de l’any anterior i s’han registrat 1.957 incidents (actuacions o requeriments policials) per violència de gènere, el que representa un 33% menys que el mateix període de l’any anterior. 

Evolució de les atencions per setmana de confinament 

En quant a l’evolució dels casos nous durant el període de confinament s’observa que l’evolució ha estat a l’alça en el conjunt de tots els serveis, s’ha passat de 36 casos nous la primera setmana de confinament a 88 casos nous la darrera setmana analitzada.

El nombre de situacions d’emergència de tots els serveis ha anat augmentant progressivament amb un repunt la setmana del 30 de març i un altre la setmana del 20 d’abril. El nombre de situacions d’emergència ha passat de 56 la primera setmana a 126 la darrera.

Les derivacions a recursos d’habitatge als SARA i als SIAD han passat de 10 a 21 durant el confinament, o  siqui que s’han duplicat amb un repunt la setmana del 6 al 12 d’abril de 21 derivacions a recursos d’habitatge.

També cal destacar que els Serveis d’acolliment del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies atenen 155 dones i 187 fills i filles, i continuen la seva activitat habitual, seguint les indicacions relatives al confinament. Així com que des del 16 de març, 5 dones i 7 infants s’han incorporat al Servei d’Atenció d’Urgència, que acull aquelles dones que han de sortir de manera urgent del domicili familiar amb els seus fills i filles. 

Garantir l’atenció en confinament 

A l’inici del confinament, el Govern va reorganitzar els serveis de la xarxa especialitzada d’atenció a dones en situació de violències masclistes per poder garantir l’atenció malgrat la dificultat per a la mobilitat i l’atenció presencial.  

L’emergència sanitària per la COVID-19 provoca un impacte clar en les dones en situació de violències masclistes i llurs fills i filles. La convivència permanent i forçosa i la mobilitat reduïda poden afavorir situacions de violència amb l’agreujant de la dificultat per a la víctima d’accedir a la xarxa de suport que suposa l’entorn familiar, d’amistats, professionals o denunciar. 

En aquest context el Govern també ha endegat iniciatives per vehicular el suport ciutadà i de l’entorn a les dones confinades amb els seus agressors com la impulsada per l’ICD “Establiment segur contra la violència masclista”

A Catalunya les dones que viuen en situació de violències masclistes disposen dels següents serveis d’atenció presencials 

  • 102 Serveis d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD) depenent s dels ens locals i  ubicats als municipis de més de 20.000 habitants i als Consells Comarcals.
  • 5 oficines d’informació i atenció a les dones de l’Institut Català de les Dones distribuïdes pel territori (del departament de la Presidència)
  • 13 Serveis d’Intervenció Especialitzada (SIE) del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, que ofereixen atenció i recursos en el procés de recuperació i reparació a les dones que han patit o pateixen una situació de violència, i també a les seves filles i fills.
  • 10 Punts d’Informació i Atenció a les Dones (PIAD) a la ciutat de Barcelona que compten també amb un Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA).
  • També es disposa de 91 serveis d’atenció a les dones víctimes de violències masclistes (GAV) de la Direcció General de Policia (Mossos d’Esquadra) del Departament d’Interior. 

Coordinació i suport a professionals

Les noves mesures i la ràpida resposta en aquest període s’ha pogut establir gràcies a una forta i permanent coordinació interinstitucional i amb el Consell Nacional de les Dones de Catalunya i les entitats especialitzades. De cara a fer front als reptes de protecció social i reactivació econòmica es continua treballant intensament per reforçar els serveis i les ajudes adreçades a les dones i els seus fills i filles, així com també per donar suport i eines al treball de les professionals que han d’acompanyar-los en aquest procés en un context de crisi social i econòmica. 

Recursos a l’abast 

La plana web de l’Institut Català de les Dones (ICD), òrgan del Govern que coordina l’actuació contra les violències masclistes, centralitza els  “Serveis en l’estat del confinament” i recull totes les mesures activades i els serveis que s’ofereixen des de tots els departaments de la Generalitat, els ens locals i les entitats especialitzades.

L’ICD també  posa a disposició de la ciutadania un seguit de documents divulgatius amb recomanacions, els serveis i noves ajudes per fer front a la violència masclista en la situació de crisi sociosanitària actual, ja siguis directament una dona que travessa una situació de violència masclista, una persona del seu entorn més immediat o una persona professional del circuit d’abordatge de les violències masclistes.

Pel que fa a les víctimes de violència masclista, s’han elaborat recomanacions específiques en diferents situacions:

L’Observatori d’Igualtat de Gènere, promou l’elaboració d’estudis i informes de dades estadístiques i recerca especialment en els àmbits de la violència masclista, de la situació laboral i de la imatge pública de les dones, i proposa al Govern les actuacions que consideri adients per a corregir situacions de desigualtat.

Exit mobile version