Mes de paraules

El Consell Comarcal analitza l’impacte de les noves tecnologies en el sector turístic

Moment de la presentació de l'estudi

Analitza les prestacions de les pàgines web, la utilització de les xarxes socials i detecta diverses mancances

Moment de la presentació de l’estudi

L’àrea de Promoció Econòmica del Consell Comarcal de l’Alt Empordà va organitzar, dilluns passat, la jornada “Impacte de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) a les empreses del sector turístic”, com a punt de partida d’un cicle de sessions formatives que relaciona les noves tecnologies amb el turisme i que es desenvoluparà fins a mitjan desembre.

A la sessió es va donar a conèixer la diagnosi de l’estat de les empreses de la comarca i com afecta a la seva competitivitat, basada en una enquesta realitzada a 339 empreses del sector. La jornada també va comptar amb la participació de Francesc Xambó, del restaurant El Trull d’en Francesc, Toni Castellar, del càmping La Ballena Alegre, i Miquel Gotanegra, de l’Hotel Terraza, que van exposar les seves experiències en aquesta temàtica.

CONCLUSIONS

Segons els resultats obtinguts en l’estudi, la situació del sector turístic, pel que fa a la inversió en noves tecnologies per a augmentar la seva competitivitat, indica que la majoria de les empreses han invertit en la creació d’un lloc web, però tenen dificultats per a gestionar el lloc web i per a potenciar-lo, ja sigui per manca de formació, de temps o de diners.

La majoria dels empresaris entrevistats opinen que les noves tecnologies són el futur i que poden contribuir significativament en el desenvolupament i manteniment d’un sector turístic molt més competitiu, tot i que es mostren desorientats en relació a la manera com fer servir les noves tecnologies i les estratègies a utilitzar.

Es pot afirmar que la majoria de les empreses turístiques utilitzen de manera habitual Internet per a gestionar el seu negoci, sobretot per a comunicar-se amb els clients o bé per a fer gestions bancàries, però menys de la meitat de les empreses permeten fer reserves a través del seu lloc web.

PÀGINES WEB

A l’estudi s’indica que “en relació a la primera hipòtesis de treball, en la que consideràvem que la majoria de les empreses turístiques de la comarca de l’Alt Empordà ofereixen els seus serveis a través d’Internet, destaquen principalment el sector hoteler, els càmpings, el turisme rural i les activitats turístiques. Els motius principals que ens han donat els empresaris és per fer-se publicitat i perquè és la tendència del moment. Per contra, el sector de la restauració és el que menys present està a la xarxa”.

La principal avantatge que s’hi ha trobat és que a través del lloc web poden accedir a un públic molt més ampli i el principal inconvenient és que mantenir el lloc web actualitzat requereix una gran inversió en temps.

 

La inversió que realitzen les empreses turístiques en noves tecnologies “podem afirmar que és baixa, tot i que s’observa un lleuger increment, ja que tan sols una minoria ha invertit en serveis per als usuaris i en una gestió pràctica del servei. Un nombre molt baix d’empreses han comprat ordinadors i, poc més de la meitat, disposen de WIFI per als seus clients. Només la meitat han invertit en un motor de reserva per a poder gestionar el servei de manera còmode per al client”.

XARXES SOCIALS

L’estudi determina que les xarxes socials encara són poc utilitzades per les empreses turístiques per a promocionar el seu negoci, tot i que només la meitat d’elles hi és present però no l’utilitzen de manera dinàmica ni habitualment. Un nombre molt baix permet compartir contingut del lloc web a través de les xarxes socials. Les empreses són conscients que és important està present en les xarxes socials i això s’ha vist reflectit en les entrevistes qualitatives ja que la majoria tenen la figura del community manager integrat a la plantilla o contractat de manera externa. S’observa un baixa inversió en el màrqueting per a promocionar al seu negoci. Menys de la meitat de les empreses estan anunciades en algun portal especialitzat, han utilitzat estratègies SEM o han utilitzat el mail-màrqueting per a promocionar el seu negoci.

S’adverteix que “en els llocs webs de les empreses, els clients poden trobar informació de contacte, informació sobre el producte que ofereixen i imatges d’aquest. Una minoria aporta vídeos del lloc i més de la meitat fan públiques les seves tarifes. Majoritàriament els llocs webs estan traduïts en quatre  idiomes. Ens hem trobat amb l’inconvenient de que no ens ha estat possible saber si la informació que s’ofereix en el lloc web ha estat actualitzada o no. La meitat de les empreses donen informació sobre l’entorn al client com a valor afegit, tot i que poc més de la meitat de les empreses aporten enllaços d’aquests”.

ALTRES DADES

Un altre aspecte a destacar de l’estudi és que una minoria anuncia que disposa de zona WIFI com a valor afegit per als seus clients en el seu lloc web, tot i que la majora de les empreses afirmen que en tenen. La majoria dels empresaris afirmen que cada vegada realitzen més contractacions a través d’Internet, sobretot del client estranger. Més de la meitat de les reserves que reben les empreses ho fan a través d’Internet.

A partir de les conclusions extretes en l’estudi realitzat “considerem que seria important que, degut a la creixent tendència del consumidor a realitzar les seves compres a través d’Internet, els empresaris de la comarca haurien d’invertir molts més recursos en una estratègia de màrqueting eficient en la promoció dels seus llocs webs per a què siguin visibles. A més, haurien de gestionar la seva reputació a la xarxa ja que cada vegada es té més en compte l’opinió d’altres usuaris a l’hora de contractar un allotjament o servei. Hi ha molts recursos de programari lliure que els empresaris podrien utilitzar per a la gestió del seu lloc web i la promoció del seu establiment. Moltes vegades no és necessari fer una gran inversió econòmica per a fer un pla de màrqueting efectiu”.